TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Eksport autobusów Autosan i Jelcz w 2007 r.
Dariusz Więcławski - Opublikowano: 15.07.2008 20:55:24 9 komentarzy
Eksport autobusów Autosan i Jelcz w 2007 r.

Na przestrzeni 2007 r., firmy należące do grupy ?Polskie Autobusy? wyeksportowały łącznie 72 autobusy. Jest to wprawdzie liczba nieco mniejsza, niż rok wcześniej, kiedy na zagraniczne rynki trafiły 84 autobusy obu marek, oznacza to jednak, że firma zdołała utrwalić swoją pozycję na rynkach, na które weszła w ciągu ostatnich kilku lat.

W porównaniu z 2006 r., spadek dotknął obie marki należące do ?Polskich Autobusów??Autosan sprzedał za granicę 71 autobusów wobec 78 rok wcześniej, a Jelcz ?jedynie 1 autobus, podczas gdy rok wcześniej ?6 sztuk. Podobnie jak w poprzednich latach, w strukturze eksportowanych pojazdów zdecydowanie dominowały autobusy międzymiastowe i szkolne (71 sztuk Autosanów)

Szwecja ?podstawowy kierunek eksportu

Za niespodziankę można natomiast uznać fakt, że największym rynkiem eksportowym okazała się Szwecja. Łącznie, w 2007 r., na ten rynek trafiło 41 autobusów Autosan, w tym 16 szt. H7-10MB Solina w wersji międzymiastowej, 16 autobusów A0808T Gemini, które od 2005 r. trafiają głównie do Szwecji, oraz 9 szt. 12-metrowych autobusów A1012T Lider.

Warto zauważyć, że autobusy produkowane dla szwedzkich klientów ?w przeciwieństwie dla egzemplarzy przeznaczonych na rynek polski ?są w całości wykonywane ze stali nierdzewnej (zarówno szkielet, jak i poszycie). Ponadto, od pewnego czasu są one standardowo wyposażane w automatyczne skrzynie biegów Allison, a ich zdecydowana większość posiada pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Duże szanse na odniesienie sukcesu na rynku szwedzkim ma model Wetlina, na którego Autosan już otrzymał zamówienia na 20 sztuk, jak również następcą serii Lider, która także wzbudza zainteresowanie Skandynawów.

Dodatkowo, w 2007 r. dwa autobusy H7-10MB Solina trafiły ?za pośrednictwem szwedzkiego dealera Autosanu ?do Norwegii. Tym samym, Autosan może dopisać kolejny kraj do listy odbiorców swoich produktów.

Rynek brytyjski

Drugim pod względem wolumenu rynkiem eksportowym ?Polskich Autobusów?była Wielka Brytania. Ten rynek okazał się jednak bardziej monotematyczny ?na Wyspy trafiło łącznie 15 szt. autobusów Autosan A1012T Eagle w odmianach międzymiastowej i szkolnej. Autobusy kierowane na Wyspy Brytyjskie wyposaża się w silniki Cummins Euro 4 oraz automatyczne skrzynie biegów Allison.

W 2008 r. planuje się wprowadzenie na rynek brytyjski także modelu Wetlina, który zresztą prezentowany był podczas ubiegłorocznych targów Euro Bus Expo w Birmingham pod nazwą Osprey (?Rybołów?).

Węgry na trzeciej pozycji

Trzeci w rankingu rynek to Węgry. W 2007 r. do naszych Bratanków trafiło łącznie 11 Autosanów, w tym 7 szt. coraz popularniejszego nad Cisą modelu A1012T Lider, zakupionych przez Szabolcs Volan z Nyiregyhaza. Nowością było natomiast dostarczenie 4 autobusów A0909L Tramp, w tym ?co ciekawe ?2 egz. wyposażonych w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobusy kierowane na rynek węgierski wyposaża się najczęściej w silniki Renault Euro 4 oraz mechaniczne skrzynie biegów ZF.

Duże nadzieje wiąże się z następcą modelu Lider. W jego ofercie przewidywana jest bowiem wersja o długości ok. 13 metrów, na które na Węgrzech istnieje duże zapotrzebowanie.

Słowacja ?najmniejszy klient

Najmniejszym odbiorcą autobusów z Sanoka i Jelcza okazała się Słowacja. Do naszych południowych sąsiadów trafiły w ub.r. 3 pojazdy, wszystkie zamówione przez tego samego przewoźnika, firmę Bus Karpaty ze Starej Lubovni. Przypomnijmy, że rok wcześniej przewoźnik ten zakupił 2 autobusy A0909L Tramp i 1 szt. H7-10 Solina. W 2007 r., jego tabor uzupełniły kolejne autobusy A0909L Tramp ?tym razem wyposażone jednak w silniki Euro 4, co wiązało się z zastosowaniem nowego układu drzwi (1-1-0). Autobusy dla słowackiego przewoźnika wyposażono w 4-cylindrowy silnik Renault oraz mechaniczną skrzynię biegów.

Oprócz Autosanów, na Słowację trafił w ub. r. jedyny wyeksportowany Jelcz. Był to konkretnie model M101I Salus, wyposażony w silnik IVECO Euro 4 oraz automatyczną skrzynię biegów Voith. Odbiorcą była również firma Bus Karpaty.

Podsumowanie i plany na 2008 r.

Ogólnie rzecz biorąc, można powiedzieć, że w 2007 r. eksport ?Polskich Autobusów?ustabilizował się na poziomie podobnym, jak rok wcześniej. Jednak w tym roku sytuacja może okazać się nieco ciekawsza ?firma podejmuje pierwsze próby wejścia na nowe rynki, tj. do Francji i Niemiec, a także do kolejnych krajów skandynawskich (Norwegia, Dania). Ponadto, w walce o zagranicznych klientów Autosan będzie dysponował nowym orężem ?małym autobusem Wetlina/Osprey, a pod koniec roku także następcą modelu Lider. Powinno to zaowocować zwiększonym zainteresowaniem ze strony rynków zagranicznych, czego potwierdzeniem może być fakt, że pierwsze egzemplarze nowych konstrukcji zostały zamówione właśnie przez szwedzkiego dealera Autosanu.

Szczegółowe dane nt. eksportu autobusów AUTOSAN w 2007 roku.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Autosan
eksport
Słowacja
Wegry
Szwecja
Polskie Autobusy
  • M.B. – 15.07.2008

    Na Węgry oprócz 2 szt. klimatyzowanych Trampów trafiły 2 szt. jego odmiany szkolnej Autosan A0909L Smyk. Rynek wegierski dla Autosana się stabilizuje. W latach 2004-2005 sprzedawano po 12 Liderów. W 2006 r. było to ponad 30 sztuk. Spadek do 11 sztuk w 2007 r. skompensował rozwój rynku szwedzkiego. Nowe modele mogą pomóc zwiększyć sprzedaż!

  • Kuba – 17.07.2008

    Podobno mają już zamówienia od szwedzkiego dealera na kilka sztuk następców lidera i to w długości 13,2.

  • swen – 17.07.2008

    A kto mi powie,kiedy będzie ten następca Lidera?Miał być koniec 2007 roku,a tu cisza?

  • Deco – 17.07.2008

    Na kieleckich targach

  • dobry – 17.07.2008

    Ciekawe co stanie się z produkcją miejskich autobusów skoro Jelcz ogłosił upadłość.

  • PAWEL – 18.07.2008

    lepiej niech dopracują eurolidera i wetline niż by mieli wypuscić niedopracowane jak to miało miejsce w przypadku h-10-11 w 1984 roku

  • tantus – 18.07.2008

    @PAWEL: H10-11 z 84 r. nie tyle były niedopracowane, co zbudowane w oparciu o dostępne podzespoły. Lepszymi nasz przemysł po prostu nie dysponował, a importować się nie dało...

  • PAWEL – 20.07.2008

    wiem,że nie dysponowali innymi podzespołami ale był błąd w rozmieszczeniu poduszek z przodu ale to poprawiono

  • HIRD – 22.07.2008

    Jelcz to byly autobusy :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....