Ekoenergetyka z umową na 20 szybkich ładowarek w Warszawie

infobus
03.07.2019 08:00
0 Komentarzy

26 czerwca stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe podpisałyumowę na budowę 20 ulicznych punktów ładowania autobusów elektrycznych z polskąfirmą Ekoenergetyka – Polska.

To zdaniem autobusowego przewoźnika, pierwszy krok do e-rewolucjiw warszawskim transporcie publicznym. Wkrótce nastąpi kolejny, czyli podpisanieumowy na dostawę 130 elektrycznych autobusów przegubowych, dzięki którym zTraktu Królewskiego znikną pojazdy napędzane olejem napędowym.

Na dwa sposoby

Warszawskie autobusy elektryczne mogą być ładowane wdwójnasób – za pomocą wtyczki używanej podczas postoju na zajezdni orazładowarki ulicznej z wysięgnikiem, który łączy się z autobusem za pomocąpantografu. W tej chwili MZA używa jednej ładowarki pantografowej przy ulicySpartańskiej – korzystają z niej autobusy linii 168 i 222.

Umowa podpisana z firmą Ekoenergetyka przewiduje budowękolejnych dwudziestu urządzeń w siedmiu lokalizacjach – najwięcej bo aż sześćna pętli Wilanów, cztery kolejne na Chomiczówce, a po dwa na Szczęśliwicach,Esperanto, Nowodworach, Browarnej i Młynowie.

ABC ładowarek

20 szybkich stacji ładowania autobusów elektrycznych będziemiało łączną moc na poziomie prawie 8 megawatów.

Pierwsze urządzenia zaczną działać w połowie przyszłegoroku, a całość kontraktu zostanie zrealizowana w ciągu 24 miesięcy. MZA zapłaciza niego 8.319.720 złotych brutto. Co warto podkreślić, kontrakt przewidujęprodukcję, uruchomienie i serwis stacji.

Zamówione stacje mają moc 200 lub 400 każda i służą doładowania autobusów elektrycznych podczas postoju na przystanku. Ładowarki mająmożliwość zasilania autobusu zarówno przez pantograf jak i przez złącze plug-inCCS Combo 2. Infrastrukturę cechuje budowa monolityczna – słup pantografubędzie zintegrowany razem ze stacją tworząc zwartą konstrukcję.

MZA wytypowało pod szybkie ładowarki następujące lokalizacjena terenie Warszawy:

  • Pętla Wilanów 6×400 kW

  • Pętla Chomiczówka 4×400 kW

  • Pętla Szczęśliwiec 2×400 kW

  • Pętla Esperanto 2×400 kW

  • Pętla Browarna 2×400 kW

  • Pętla Nowodwory 2×400 kW

  • Pętla Młynów 2×200 kW

Szerszy projekt

Zakup ładowarek jest częścią projektu zakupu 130 autobusówelektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych (zakup autobusów jestwspółfinansowany przez Unię Europejską w ramach funduszu Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko).

Zgodnie z założeniami władz miasta i zarządu MZA zakupyautobusów elektrycznych pozwolą na wyeliminowanie z Traktu Królewskiego,najbardziej reprezentacyjnej ulicy stolicy, pojazdów spalinowych. Do końca 2020roku Miejskie Zakłady Autobusowe mają mieć w sumie 160 bezemisyjnych autobusówelektrycznych i 145 niskoemisyjnych pojazdów gazowych.

Zakup stacji ładowania jest współfinansowany w ramacheuropejskiego programu „Infrastruktura i Środowisko”. Program przewiduje nietylko rozwój infrastruktury, ale także nabycie do końca przyszłego roku 160autobusów elektrycznych oraz 145 niskoemisyjnych pojazdów gazowych. 130całkowicie elektrycznych autobusów dostarczy firma Solaris. Łączne wsparcie UniiEuropejskiej w ramach tego projektu to 180 milionów złotych.

Komentarze