TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

e-Bus 2.0: Aplikacje od 13 graczy i dużo ciekawostek!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 27.08.2019 13:00:00 1 komentarz
e-Bus 2.0. Aplikacje od 13 graczy i dużo ciekawostek!

Aż 13 firm i konsorcjów wyraziło zainteresowanie nowym przetargiem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na dostawę nawet 1082 elektrobusów dla 26 polskich miast. W gronie tym mamy sporo niespodzianek. Właściwe kwalifikacje do e-Busa 2.0 czas więc zacząć.

Pierwsze rozdanie e-Busa zakończyło się potężną klapą. Początkowo wydawało się, że zamówienia w ramach fazy B+R powędrują do konsorcjów, z których jedno zostało utworzone przez firmy skupione wokół Ursusa, a drugiemu przewodził Autosan. Do pierwszego etapu wdrożeń miała także wejść Politechnika Śląska. Pisaliśmy o tym tutaj.

Ostatecznie po kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych NCBiR wykluczył z postępowania Autosana i śląskich akademików. Rozstrzygnięcie to w mocy utrzymała Krajowa Izba Odwoławcza. W tej sytuacji wydawało się, że jedynym zwycięzcą mega-przetargu zostanie Ursus. Producent jednak od kilku miesięcy zmaga się z potężnymi problemami finansowymi. NCBiR długo dawał szansę spółce na wykazanie, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. Ostatecznie na początku czerwca centrum straciło cierpliwości i wykluczyło Ursusa.

Przed nowym rozdaniem w ramach e-Busa NCBiR przeprowadził dialog techniczny. Cieszył się on dużym zainteresowaniem, gdyż do udziału w nim zakwalifikowano aż 18 firm i instytucji naukowych. W gronie tym znalazło się sporo podmiotów, które nie wykazały zainteresowania pierwszym przetargiem. Co ciekawe, nie zabrakło także Ursusa, który wystąpił w trzech postaciach.

15 lipca wystartował nowy mega-przetarg. Oczywiście NCBiR dalej prowadzi go w trybie partnerstwa innowacyjnego. Szacunkowa wartość wszystkich zamówień, które mogą zostać udzielone w ramach przetargu to 2 711 600 000 PLN netto. Dalej przedmiotem zamówienia jest opracowanie i dostawa innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego, które nie są wyposażone w silnik spalania wewnętrznego, są nowe i spełniają wymogi dopuszczenia do ruchu drogowego oraz posiadają co najmniej dwie innowacje:

  • wyposażenie w zestandaryzowane moduły bateryjne oraz 
  • styk umożliwiający sterowanie pojazdem w zakresie wszystkich funkcjonalności dostępnych z kabiny kierowcy.
Postępowanie jest dalej wieloetapowe. Do pierwszego, którym będzie faza B+R NCBiR zakwalifikuje maksymalnie 30 zainteresowanych podmiotów. Zostaną oni poddani preselekcji w oparciu o czynniki technologiczne, jakościowe oraz ekonomiczne. Z tego grona siedmiu najlepszych zostanie wybranych do kolejnego etapu postępowania. Będą one zobligowane by przedstawić do oceny prototyp autobusu klasy MAXI o napędzie bateryjnym lub bazującym na ogniwach wodorowych.

13 wniosków o dopuszczenie
Wczoraj, 26 sierpnia minął termin na składanie do udziału w fazie, w której NCBiR wytypuje grono podmiotów, które będą mogły przedstawić oferty na realizację etapu B+R. Centrum otrzymało 13 wniosków o dopuszczenie. Wśród nich mamy sporo ciekawych graczy startujących samodzielnie, ale i nie mniej ciekawe alianse, które zawiązaną na potrzeby postępowania. Wnioski aplikacyjne przedstawili:

  • Energis Sp. z o. o. z Warszawy
  • Politechnika Śląska
  • Temsa
  • konsorcjum Autosan, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki z Warszawy, Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA Sp. z o.o. z Łodzi, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów z Warszawy, Politechnika Warszawska
  • MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o. z Nadarzyna
  • Solaris Bus & Coach S.A z Bolechowa
  • konsorcjum WB Electronics S.A. z Ożarowa Mazowieckiego i Nysa Zakład Pojazdów S.A. z Wrocławia
  • konsorcjum VOLVO Polska Sp. z o.o. z Wrocławia i VOLVO Bus Corporation z Goeteborga
  • konsorcjum RAFAKO EBUS Sp. z o.o. i RAFAKO SA z Raciborza oraz AGENCJA ROZWOJU PRZEMYSŁU SA z Warszawy
  • AIU+ Sp. z o.o. z Lublina
  • konsorcjum ELECTRIC FLEET RESEARCH Sp. z o.o z Bielska-Białej, GTK Instruments Łukasz Kruszelnicki z Tychów, EBUS INC z amerykańskiego Washburn
  • konsorcjum Veramo S.A. w organizacji z siedzibą w Warszawie, Eurabus GmbH z 12683 Berlina, Fuemfe GmbH z Monachium
Ciekawostki
Jak widać lista wnioskodawców imponująca, ale i zaskakująca. I nie wiadomo od kogo zacząć. Na pewno sporą niespodzianką jest obecność Temsy czy polsko-niemieckiego i polsko-amerykańskiego konsorcjum. Na pewno znaczącą informacją jest sojusz spółek z Grupy RAFAKO z ARP. Obecność MAN-a to również niemała ciekawostka.

Także rozszerzenie konsorcjum pod wodzą Autosana o Politechnikę Warszawską należy uznać za ważny fakty. Wreszcie na koniec warto wspomnieć o niedoszłym zwycięzcą poprzedniego rozdania e-Busa, a więc o Ursusie. A ten też w pewnym sensie jest obecnym w nowym postępowaniu, aczkolwiek na pewno nieco ukryty i nie wiadomo z jak dużym zaangażowaniem w planach.

Oczywiście jeszcze szczegółowo omówimy największe ciekawostki w ramach nowego otwarcia narodowego przetargu na elektrobusy. Jest ich całkiem sporo, ale to przecież dobra okazja, aby ustalić co się może za nimi kryć. Mimo, że karty są już na stole.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
NCBiR
e-Bus
elektrobus
wodór
Autosan
Temsa
Solaris
Volvo
MAN
RAFAKO
Eurabus
  • Michał Paweł Łukasz – 27.08.2019

    czekam na opisy firm które wystartowały, pierwsze słyszę o większości z nich, nie kojarzę ich z produkcji autobusów. Może zrobicie artykuły z opisem, genezą, krótkim rozeznaniem kto to, jak długo istnieje itp?

  • Radosław Cudzich – 27.08.2019

    Czy możecie łaskawie w końcu zacząć pisać nazwy zagranicznych miast poprawnie, i zgodnie z zasadami? VOLVO Bus Corporation z Göteborga, nie z Goetheborga, jak to spisaliście w artykule ani nie Gothenburg jak kiedyś używaliście, bo to angielska nazwa.

  • Aurelia – 29.08.2019

    Wcześniej też było wielu graczy na polu walki, został jeden który poległ sam ze sobą. Oby NCBiR wyciągnął odpowiednie wnioski z poprzedniej lekcji i oby historia się nie powtórzyła.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....