Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dwa miesiące lotniskowych autobusów GZM

infobus
13.01.2019 13:00
0 Komentarzy

Za nami dwa miesiące metropolitalnych liniiautobusowych do lotniska Katowice. Czas na pierwsze podsumowanie i korekty linii,które zostaną przeprowadzone po konsultacjachz pasażerami.

W najbliższych tygodniach wprowadzone mają zostać zmiany wrozkładach jazdy uruchomionych w listopadzie ub. roku metropolitalnych liniiautobusowych do lotniska Katowice. Będą one efektem konsultacji z pasażerami,przeprowadzonych w pierwszym okresie ich funkcjonowania. Poinformowały o tym wpiątek służby prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zrzeszającej41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego.

Biletowy sukces

Do przejazdu liniami lotniskowymi upoważniają bilety24-godzinne oraz odpowiednie bilety 30- i 90-dniowe. Bilety dobowe mogą byćdrukowane przez kierowców linii lotniskowych, ale też m.in. kupowane wautomatach Śląskiej Karty Usług Publicznych, kodowane na kartach ŚKUP orazkupowane za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

W listopadzie ub. roku sprzedano ponad 8,3 tys. biletówdobowych, a w grudniu – blisko 15 tys. Sprzedaż tych biletów, przywróconych dosprzedaży w postaci papierowej przed uruchomieniem linii na lotnisko, wkońcówce ub. roku wyraźnie wzrosła – rok wcześniej sprzedawano ich średnio 2,1tys. miesięcznie.

-„Wysoka sprzedaż biletów dobowych pokazuje, jak ważne dlamieszkańców Metropolii było utworzenie bezpośredniego połączenia autobusowego zlotniskiem w Pyrzowicach” – ocenił cytowany przewodniczący zarządu GZMKazimierz Karolczak. „Dobrym posunięciem było także przywrócenie biletudobowego w wersji papierowej. Z naszych danych wynika, że to właśnie bilet wtej formie był najchętniej kupowanym przez podróżnych” – dodał.

Cena biletu 24-godzinnego wynosi 14 zł w wersji normalnej, atakże 7 zł w wariancie ulgowym. Bilet ten w trakcie swojej ważności upoważniado nielimitowanego podróżowania autobusami, tramwajami i trolejbusami naobszarze Metropolii, w tym liniami na lotnisko, a także do jednorazowegoprzejazdu pociągami Kolei Śląskich na terenie GZM. Tę ostatnią możliwość dodanowraz z uruchomieniem linii na lotnisko.

Metropolia zapowiada, że kolejnych miesiącach wprowadzanebędą kolejne udogodnienia. Jedną z nich będzie Metrobilet, czyli wspólna ofertakomunikacji miejskiej ZTM i Kolei Śląskich, wypracowywana obecnie w szczegółachna podstawie porozumienia władze GZM, woj. śląskiego i Kolei Śląskich, którepodpisano w październiku ub. roku.

Dwa miesiące

Uruchomienie przez Metropolię 13 listopada 2018 r. czterechautobusowych linii ekspresowych na lotnisko Katowice poprzedziło przejęcie odpoczątku stycznia 2019 r. przez GZM od dotychczasowych organizatorów zadaniaorganizacji całej komunikacji miejskiej.

Autobusy kursujące do portu lotniczego są oznaczonesymbolami AP1, AP2, AP3 i AP4. Ich trasy to dla AP1: Gliwice Plac Piastów –Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – PyrzowicePort Lotniczy (czas przejazdu: 64-76 min), AP2: Katowice Dworzec – KatowiceSokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion –Pyrzowice Port Lotniczy (54-65 min) oraz AP3: Katowice Dworzec – Pyrzowice PortLotniczy (45-50 min).

W przypadku linii tyskiej AP4 (Tychy Dworzec PKP – KatowiceGiszowiec Osiedle – Katowice Dworzec; 31-32 min) jest ona uzupełnieniem kolei.W ciągu dnia wykorzystuje szybkie połączenie kolejowe tych miast, z przesiadkąna dworcu w Katowicach, skąd autobusy AP2/AP3 odjeżdżają co pół godziny. Nocą,gdy pociągi nie będą kursują, w trasę z Tychów wyjeżdżają autobusy.

Lotniskowe konsultacje

W pierwszych dniach działania Metropolia zaprosiłamieszkańców do wyrażenia opinii na ich temat.

-„Wiele z tych uwag dotyczyłom.in. tego, by autobus AP1 zatrzymywał się w centrum Zabrza i Bytomia oraz abyzwiększyć częstotliwość nocnych kursów linii AP2, przejeżdżającej przezSosnowiec” – powiedział cytowany w informacji Metropolii członek jej zarząduodpowiedzialny za transport Grzegorz Kwitek.

-„Dobiegają końca analizy w tej sprawie. Myślę, że pierwszezmiany w rozkładach jazdy zostaną wprowadzone w ciągu najbliższych tygodni” -zasygnalizował Kwitek.

Za wprowadzenie zmian w rozkładach odpowiedzialny będzieZarząd Transportu Metropolitalnego, który od 1 stycznia 2019 r. przejąłorganizowanie komunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii. ZTM emitujeteż bilety komunikacji miejskiej. (PAP)

Komentarze