Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Drogie Nowe Urbino 12 czy biedny PKM Gliwice?

infobus
20.07.2018 15:00
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach nie ma ostatnioszczęścia. Przewoźnik otworzył dziś, 20 lipca jedyną ofertę, która wpłynęła wprzetargu na dostawę autobusów klasyMAXI. Przewyższa ona szacunki śląskiej spółki.

PKM już kilka miesięcy temu szukał dostawcy 4 spalinowych solówek.To się jednak nie udało, gdyż żaden producent nie chciał zrealizować zamówieniaw ciągu 136 dni od podpisania umowy. 5 miesięcy czekaliśmy na powtórkępostępowania.

Przedmiotem nowego-staregozamówienia PKM jest dalej dostawa 4 fabrycznie nowych niskopodłogowych,dwuosiowych autobusów komunikacji miejskiej o długości całkowitej od 11,80 m do12,1 m (+- 0,1 m) i wysokości całkowitej nie większej niż 3,25 m. Pojazdy mająbyć napędzane silnikami diesla, które spełniają normę Euro 6. Jednostki mają zostaćsprzęgnięte z automatycznymi skrzyniami biegów. Tak jak w poprzednimpostępowaniu wymagania przewoźnika nie uległy większym zmianom. Spółka wymaga, aby przekazać mu autobusy w ciągu maksymalnie 260 dni odpodpisania umowy. A to prawie dwa razy dłużej w porównaniu z poprzednimprzetargiem.

Do dziś PKM czekał na oferty. Według naszych informacji na czterysolówki z silnikami diesla Euro 6 spółka miała przygotowane 4 428 000 PLNbrutto. Oznacza to, że przewoźnik koszt zakupu jednego autobusu oszacował namaksymalnie 900 000 PLN netto, a więc dokładnie tyle samo jak w poprzednimprzetargu. To mało, a zdecydowanie za mało jak jeszcze uwzględnimy wymaganiaPKM w zakresie obsługi posprzedażowej. Nic więc dziwnego, że jedynaoferta przekroczyła te szacunki.

Przedstawił ją Solaris. Producent z Bolechowa jest gotówdostarczyć 4 egzemplarze Nowego Urbino 12 za 4767 480 PLN brutto. Jeden standardowy“jamnik” został więc wyceniony na 969 000 PLN netto, czyli całkiemprzyzwoicie. Czy różnica 69 000 PLN netto w wycenie jednostkowej to dużo? Wydajenam się, że nie w obecnych realiach.

Podobna sytuacja występuje w przypadku gliwickiego zamówienia na12 autobusów przegubowych. Cena jednostkowa Solarisa różni się od 61 000 PLNnetto od szacunków PKM. Co więc przewoźnik powinien zrobić? Czasu już trochęstracił i wygląda na to, że nie da się kupić interesujących go autobusów naoczekiwanym przez niego poziomie cenowym.

Komentarze