TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Drogi PKS Leżajsk czy biedne gminy spod Rzeszowa?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 27.09.2019 10:00:06
fot. Autosan

Bez zaskoczenia. Jedna oferta wpłynęła w przetargu na roczną obsługę komunikacyjną gmin spod Rzeszowa. Wygląda jednak na to, że różnica między budżetem Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa, a propozycją PKS... Leżajsk jest delikatnie mówiąc duża.

Przetargowa historia
O zapowiadanym przetargu na linie w gminach spod Rzeszowa wspomnieliśmy przy okazji informacji, że 39 autobusów Iveco Crossway 10,8LE stoi już od pół roku czekając na wybór operatora. Można przeczytać o tym tutaj. 5 lipca nastąpiła miła niespodzianka- ZG PKS ogłosił wyczekiwane postępowanie. Problem jednak w tym, że wszystko wskazuje na to, iż bardzo daleko będzie mu do ideału. Pisaliśmy o tym tutaj.

Przetarg jednak już na wstępie rozczarowywał. ZG PKS chce bowiem wyłonić operatora tylko na rok i do tego nie wiadomo kiedy miałby on zacząć jeździć. Będzie to kontrakt typu netto z elementami kontraktu na zarządzanie. O szczegółach pisaliśmy tutaj.

O przetargu
Związkowe zlecenie zakłada, że wybrany przez urzędników operator wykona w ciągu roku pracę eksploatacyjną w wymiarze ok. 4,8 mln wzkm na łącznie 39 liniach autobusowych. ZG PKS przekaże mu w formie odpłatnej dzierżawy łącznie 54 nowe autobusy- 39 stojących od zimy Iveco Crossway'ów 10,8LE oraz niedawno przekazane 15 Autosanów SanCity 12LF. O tych ostatnich szczegółowo pisaliśmy tutaj.

Dodatkowo operator będzie musiał zapewnić we własnym zakresie jeszcze 30 autobusów. Połowa z nich ma spełniać min. normę Euro 3, a reszta co najmniej Euro 4. Każdy z nich ma umożliwiać podroż min. 60 pasażerom, w tym nie mniej niż 32 na miejscach siedzących. Wśród nich przynajmniej pięć musi posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, a nie mniej jak 10 być przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych.

Co ciekawe związek zapewni operatorowi zaplecze warsztatowe, w którym będzie serwisował autobusy. Od czasu przetarg w Wałbrzychu to ewenement w Polsce, który szczególnie wymaga podkreślenia. Jednak zapomniano o zapewnieniu placu do parkowania. Ten bowiem operator musi pozyskać we własnym zakresie.

Warto tutaj dodać, że w innych krajach europejskich takie wsparcie dla operatora bywa standardem w niektórych przetargach. Bo wbrew pozorom system operatorski lub quasi-operatorski daje bardzo dużo korzyści każdej stronie kontraktu. O definiowaniu niektórych ryzyk kontraktowych nie wspominając.

Ponadto operator musi zatrudnić na umowach o pracę: min. 100 kierowców ze znajomością języka polskiego na poziomie przynajmniej B1 min. 3 dyspozytorów z min. pięcioletnim doświadczeniem min. 10 mechaników z min. pięcioletnim doświadczeniem min. 2 elektromechaników z min. pięcioletnim doświadczeniem min. 1 informatyka z min. pięcioletnim doświadczeniem w branży przewozu osób

Podejrzany budżet
Tydzień temu, 20 września minął termin składania ofert. W informacji z otwarcia popełniono najprawdopodobniej błąd. Podano bowiem, że ZG PKS dysponuje budżetem w wysokości... 13 440 zł brutto. My jednak obstawiamy, że to 13 440 000 zł brutto, czyli 2,60 zł/wzkm netto dopłaty sugerując się dotychczasowymi wydatkami związku na przewozy.

Nic więc dziwnego, że jedyna otwarta dziś oferta przewyższa szacunki ZG PKS. I co ciekawe nie pochodzi ona od należące do związku PKS Rzeszów, czyli tego, który wydawało się, że będzie faworytem. Jednak to cały czas gracz z lokalnego rynku. Mowa o PKS Leżajsk. Propozycja  przewoźnika za roczne przewozy opiewa na 30 960 000 zł brutto, czyli 5,97 zł/wzkm netto dopłaty. I wcale się nie dziwimy takiej cenie zaproponowanej przez leżajski PKS.

W tej sytuacji pytanie co zrobi komunalny związek? Różnica jest spora, a mamy tutaj do czynienia z klasycznym przykładem, w który zamawiający sam wymusił zaoferowanie wysokiej stawki. To dosyć smutne, że dzieje się to przy tak unikatowym przetargu w Polsce.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZG PKS
PKS Leżajsk
Autosan
Iveco
  • Krzysztof Kuchta – 27.09.2019

    TransInfo.pl Z tym, że zgodnie z zapisami SIWZ od tej zaproponowanej ceny wozokilometra należy odliczyć wpływy z biletów. Comiesięczna należność będzie więc obliczana jako iloczyn faktycznie przejechanych kilometrów i podanej stawki, minus wpływy z biletów uzyskana przez przewoźnika. A to zmienia nieco postać rzeczy. Różnica między ofertą a budżetem ZG może nie być więc tak duża jak to wynika z podanej przez PKS Leżajsk stawki.

  • Paweł Pasternak – 27.09.2019

    Był juz przetarg po kielecku, po szczecińsku to teraz będzie po rzeszowsku...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....