TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Dostęp do infrastruktury kolejowej a wyrok C-512/10
Jakub Tomczak, prawokolei.pl - Opublikowano: 13.05.2015 20:15:43 | O autorze | Poprzednie wpisy

Pierwszy pakiet kolejowy czyli o dyrektywie 2001/14/WE

W pierwszej kolejności warto odnieść się do dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz świadectw bezpieczeństwa. Obecnie najistotniejszy jest fakt, że dyrektywa została wdrożona do polskich przepisów już kilka lat temu. Jej postanowienia wynikają chociażby z ustawy o transporcie kolejowym. Dostęp do infrastruktury kolejowej jest zagadnieniem złożonym i jego opisanie na blogu zajmie pewnie kilkanaście osobnych artykułów. Przechodząc do rzeczy, jednym z elementów składających się na dostęp do infrastruktury kolejowej jest pobieranie opłat przez zarządcę infrastruktury. Zgodnie z dyrektywą 2001/14/WE system pobierania opłat powinien pozwalać na równy i niedyskryminujący dostęp dla wszystkich przewoźników. Jednocześnie działania zarządcy infrastruktury powinny zmierzać do jak najpełniejszego zaspokojenia potrzeb wszystkich przewoźników, zarówno pasażerskich, jak i towarowych. W żadnym wypadku działania zarządcy nie powinny mieć charakteru dyskryminacyjnego. W dyrektywie określono też wskazania, w jaki sposób zarządca infrastruktury kolejowej powinien ustalać wysokość opłat za dostęp do infrastruktury. Z treści dyrektywy 2001/14/WE wynika, że zarządca jest upoważniony do ustalenia wysokości opłat za korzystanie z infrastruktury wyłącznie na podstawie kosztów bezpośrednio ponoszonych przez przewoźnika kolejowej.

Stanowią o tym chociażby:
art. 6 ust. 2 zarządcy infrastruktury będą mieli, przy poświęceniu należytej uwagi bezpieczeństwu oraz utrzymaniu i poprawianiu jakości usług w zakresie infrastruktury, stwarzane zachęty do zmniejszania kosztów zapewniania infrastruktury i wielkości opłat za dostęp;
art. 7 ust. 3 opłaty za minimalny pakiet dostępu i dostęp do torów w celu obsługi urządzeń zostaną ustalone po koszcie, który jest bezpośrednio ponoszony jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.

Nieprawidłowe wdrożenie czyli sprawa C-512/10

Dwa lata temu, 30 maja 2013 r. zostało wydane bardzo ważne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które, można powiedzieć, wstrząsnęło rynkiem kolejowym w Polsce. Sprawa zaczęła się w 2010 r. ze skargi Komisji Europejskiej przeciwko Polsce, w której zarzucono, że postanowienia dyrektywy 2001/14/WE zostały nieprawidłowo wdrożone prawa krajowego. Trybunał ustalił, że zasady obliczania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej zostały źle określone. Zarządca infrastruktury mógł uwzględniać koszty inne, niż wyłącznie koszty bezpośrednio ponoszone w związku z przejazdem pociągu. Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że nie zostały przyjęte środki zachęcające zarządcę infrastruktury kolejowej do zmniejszenia kosztów zapewnienia dostępu do infrastruktury kolejowej. Nie wdając się w szczegółowe relacje między prawem Unii Europejskiej a prawem krajowym, taka niezgodność spowodowała, że przewoźnicy kolejowi mogli zostać narażeni na szkodę.

Dlaczego wyrok C-512/10 jest tak ważny?

Potencjalna szkoda, o której wspomniałem powyżej wynika właśnie z niezgodności prawa krajowego z prawem Unii Europejskiej. Szkodą tą mogły być zbyt wysokie koszty, które ponieśli przewoźnicy kolejowi w związku z dostępem do infrastruktury kolejowej. Gdyby dyrektywa 2001/14/WE została wdrożona prawidłowo, wówczas naliczane opłaty za dostęp byłyby niższe.
Opisywana niezgodność oraz sam wyrok C-512/10 otworzyły drogę przewoźnikom kolejowym do dochodzenia odszkodowania od Skarbu Państwa, właśnie za nieprawidłowe wdrożenie dyrektywy 2001/14/WE. Wspomnę tylko, że zarówno w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. sprawa Francovich, Bonifaci vs. Republika Włoska, C-6/90 i C-9/90), jak i w prawie polskim – art. 417(1) kodeksu cywilnego, uregulowano odpowiedzialność państwa członkowskiego UE z nieprawidłowe wdrożenie przepisów unijnych.
Zadaniem przewoźników kolejowych będzie wykazanie przed polskimi sądami, że ponoszone przez nich opłaty pobierane za dostęp do infrastruktury kolejowej były za wysokie w stosunku do tego, co przewidywała dyrektywa 2001/14/WE i w związku z tym poniosły szkodę.

Podsumowanie

Jak widać powyżej prawo Unii Europejskiej ma bardzo duże przełożenie na sytuację kolei w Polsce. Generalnym zamysłem jest doprowadzenie do jak największej efektywności transportu kolejowego w całej Unii. W końcu transport kolejowy to nie tylko sprawy techniczne, dopuszczenia do eksploatacji czy zasady prowadzenia inwestycji. To także sieć transportowa dająca możliwość rozwoju innym dziedzinom gospodarki. Warto pamiętać, że w większości przypadków infrastruktura kolejowa stanowi monopol naturalny. Wobec tego wysokie koszty dostępu do infrastruktury powodują wysokie koszty transportu, co rozpoczyna reakcję łańcuchową wzrostu kolejnych cen.

WIĘCEJ
Poprzednie wpisy na blogu:
  • Opublikowano: 11.11.2015 10:42:22
    0
    komentarzyZmiana pozycji Prezesa UTK

    Przepisy dyrektywy 2012/34/WE wymagają, aby regulator rynku kolejowego był niezależny od innych organów. Obecny projekt ustawy wdrażającej dyrektywę przewiduje pewne gwarancje niezależności i ograniczoną możliwość jego odwołania. Dodatkowo Prezes UTK nie będzie mógł wykonywać innej czynności zarobkowej niż stanowisko dydaktyczne w szkole wyższej. Ponadto w ciągu roku po upływie kadencji, osoba będąca Prezesem UTK, nie będzie mogła podjąć pracy ani współpracy (bez względu na rodzaj stosunku prawnego, czyli umowa o pracę, umowa cywilnoprawna), w podmiotach regulowanych przez ustawę o transporcie kolejowym. Funkcję Prezesa UTK będzie można pełnić tylko jedną kadencję.więcej

  • Opublikowano: 04.05.2015 21:16:34
    0
    komentarzyWiarygodność finansowa przewoźnika kolejowego

    Wiarygodność jest jednym z dobrze widzianych, a czasem konieczny, aspektów prowadzenia działalności gospodarczej. Wiarygodność ułatwia pozyskiwanie nowych klientów oraz umożliwia utrzymanie dotychczasowych relacji. Niekiedy spełnienie wymogu wiarygodności jest potrzebne do rozpoczęcia określonej działalności gospodarczej. Tak też jest w przypadku prowadzenia przewozów kolejowych.więcej

  • Opublikowano: 15.04.2015 17:06:07
    1
    komentarzSystem transportu kolejowego

    Nie jest łatwym zadaniem w jednym wpisie, opisać funkcjonowanie systemu transportu kolejowego. Zagadnienie to jak i sam system są bardzo złożone. Mimo to pierwszy wpis na blogu PrawoKolei.pl jest właśnie poświęcony temu tematowi. więcej

Wszystkie wpisy

Dodaj komentarz

InfoBus nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w portalu infobus.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...