Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dolny Śląsk z e-Busem: Jawor, Lubin, Polkowice i Wrocław

infobus
03.03.2017 08:09
0 Komentarzy

20 lutego 2017 r. cztery dolnośląskie gminy podpisały list intencyjny o współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności z Ministerstwem Rozwoju. Dokument przyjęło 41 polskich miast i gmin, co obejmie niemal połowę taboru autobusowego w Polsce

List intencyjny podpisany przez przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowców zawiera postanowienia o:

  •     zwiększeniu udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej;

  •     budowie infrastruktury do ładowania autobusów i samochodów elektrycznych;

  •     wspólnym udziale w pracach badawczo-rozwojowych w zakresie elektromobilności;

  •     przygotowaniu księgi dobrych praktyk przy wprowadzaniu w polskich samorządach elektrycznego transportu;

  •     włączeniu się samorządów w tworzenie ustawy o elektromobilności.

Jawor tworzy e-komunikację

Każdy z dolnośląskich samorządów ma inne podejście do elektryfikacji taboru. Zacznijmy od Jawora, który w ogóle nie ma jeszcze własnej komunikacji. Aby spełnić oczekiwania mieszkańców gmina skorzystała z szansy i przystąpiła do rządowego programu pilotażowego w sprawie rozwoju elektromobilności w Polsce. Burmistrz Emilian Bera podpisał w Warszawie list intencyjny w tej sprawie. Dolnośląskie miasto chce zakupić cztery autobusy elektryczne klasy MINI/MIDI.

Elektroplany Lubina

Lubin z kolei od 2015 r. oferuje darmową komunikacje miejską i powiatową. Obsługuje ją wybrany na drodze przetargu przewoźnik PKS Lubin. Gmina pod jego kątem planuje próbnie zakupić 10 elektrobusów, a w przyszłości cały tabor, czyli wszystkie 51 pojazdów.

Polkowice już działają

Z kolei w Polkowicach toczy się już przetarg na zakup 6 szt. niskopodłogowych elektrobusów klasy MAXI i aktualnie czekamy na rozstrzygniecie, która ze złożonych ofert (SOR, BYD i Solaris) okazała się najlepsza. Jak informuje magistrat ? to na razie jedyne takie e-zakupy do 2020 roku

Ambitny Wrocław

W ramach Programu Rozwoju Elektromobilności Wrocław zadeklarował, że zamierza kupić aż 50 autobusów elektrycznych. Pierwsze z nich miałyby dotrzeć do stolicy Dolnego Śląska już pod koniec 2019 roku. Miasto chce je zakupić w ramach jednego z unijnych programów, gdzie dotacja mogłaby wynieść cztery piąte całkowitego kosztu zakupu pojazdów. Najprawdopodobniej chodzi tutaj o ZIT w ramach RPO.

Przypomnijmy, że dzisiaj we Wrocławiu jeździ jeden autobus hybrydowy Volvo 7700. Z kolei katem 2016 r. MPK testowało dwa elektrobusy Volvo.

Co ciekawe, pod kątem przyszłych testów, wrocławscy urzędnicy z Biura Zarządzania Projektami przygotowali trzy trasy o różnych poziomach pracy eksploatacyjnej: od łatwej poprzez średnią do trudnej. Jeżeli pojazd w każdych warunkach pogodowych pokona wszystkie trzy stopnie ? Wrocław weźmie go pod uwagę.

Komentarze