TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Do trzech razy sztuka. Gliwice z Solarisem. MMI odpada
InfoBus.pl - Opublikowano: 20.01.2017 19:00:28 20 komentarzy
Do trzech razy sztuka. Gliwice z Solarisem. MMi odpada

20 stycznia br. śląski przewoźnik ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 9 nowych autobusów klasy MAXI. W zasadzie wyboru to nie było, gdyż spółka MMI ? z egzotycznymi w naszym kraju autobusami BredaMenarinibus Citymood 12 - została wykluczona z postępowania.

Końcowy etap trzeciego postępowania PKM-u na autobusy 12-metrowy rozegrał się 2 tygodnie temu, kiedy gliwicka firma otworzyła przetargowe oferty. Okazało się, że ponownie wpłynęły dwie propozycje: firmy MMI ze Zbyszewa i spółki Solaris Bus&Coach z Bolechowa.

Najtańszą ofertę przedstawiła spółka MMI, wyceniając dostawę dziewięciu BredaMenarinibus Citymood 12 na kwotę 1.062.720 zł brutto / szt., co dało łącznie sumę 9.564.480 zł brutto. Z kolei producent z Bolechowa za Nowego Urbino 12 zażyczył sobie 1.092.240 zł brutto / szt., co dało łączenie sumę 9.830.160 zł brutto. Do końca nie było pewne, kto wygrał tę batalię...

Braki formalne

Do bliżej konfrontacji obu marek jednak nie doszło, gdyż okazało się, że oferta MMI ma błędy formalne i PKM wezwał spółkę do ich wyjaśnienia. Chodziło o m.in. o dokumenty potwierdzając referencje, brak oświadczenia o nie przynależności do grupy kapitałowej oraz kopii raportu technicznego w zakresie zużycia paliwa (test SORT 2) dla modelu CityMood z silnikiem FPT Cursor 9 o mocy 243 kW. Mimo wezwania, do 13 stycznia MMI nie dostarczyło brakujących dokumentów.

W tej sytuacji PKM Gliwice wykluczył ofertę spółki ze Zbyszewa i 20 stycznia br. wybrał propozycję Solarisa. Znakiem zapytania był lekko przekroczony budżet (przypomnijmy, że gliwickie przedsiębiorstwo przeznaczyło na zakup 9.409.500 zł brutto, czyli 1,0455 mln brutto za jeden pojazd). Dodatkowo pieniądze znalazły się jednak i teraz nic już nie stoi na przeszkodzie, aby obie firmy podpisały stosowną umowę i żeby do Gliwic zaczęły przyjeżdżać kolejnego nowe autobusy. Z logo Solarisa.

Do trzech razy sztuka

Generalnie było to trzecie podejście PKM Gliwice do zakupu za unijne pieniądze niskopodłogowych autobusów o długości 12 m. Dwie nieudane próby pozyskania pojazdów miały miejsce wiosną i latem 2016 r. Za pierwszym razem o gliwickie zlecenie walczył MAN, Solaris i MMI ze Zbyszewa. Wszystkie oferty jednak były powyżej możliwości finansowych spółki - mimo zwiększenia budżetu z 8 856 000 zł do 9 409 500 zł brutto.

Za drugim razem tańszą propozycję przedstawiło MMI ze Zbyszewa, które za dziewięć autobusów BredaMenaribus Citymood 12 chciało 9 564 480 zł brutto, a więc 3 mln zł mniej niż w pierwszym podejściu i prawie na styk z kosztorysem. O ok. 0,5 mln zł droższą ofertę od MMI przedstawił Solaris. Producent z Bolechowa dostawę dziewięciu Urbino 12 wycenił na 10 062 630 zł brutto. To ok. 0,5 mln zł mniej w porównaniu z poprzednim przetargiem. Mimo to przetarg unieważniono.

Za trzecim razem Solaris zaproponował 9.830.160 zł brutto i wygrał. To się nazywa sukcesywne zbijanie ceny i upór w dążeniu do określonego celu. A przypomnijmy, że w związku z dwukrotnym brakiem akceptacji droższych ofert w poprzednich przetargach na klasę MAXI, gliwicki PKM musiał wydzierżawić 7 starszych autobusów. Dzierżawcą okazał się jastrzębski PKM, udostępniając 7 autobusów, w tym 4 szt. Solarisów Urbino 12 i 3 szt. MAN NL 223. Mimo wszystko PKM wyszedł na swoje.

MEGA jak z płatka

Przeciągający się jak brazylijski serial przetarg na pojazdy MAXI był zupełnym przeciwieństwem zamówienia na autobusy przegubowe. W kwietniu 2016 r. PKM Gliwice ogłosił przetarg na 11 szt. autobusów klasy MEGA i dokonał błyskawicznego wyboru pomiędzy dwoma ofertami ? MAN-a i Solarisa. Tańszą propozycję przedstawił producent z Bolechowa, który zaoferował realizację zamówienia za nieco ponad 13,9 mln zł netto. Propozycja niemieckiego producenta była o ok. 1,1 mln zł netto droższa. Mimo, że obie oferty przekraczały kosztorys założony przez PKM to spółka zdecydowała się na wybór dostawcy. PKM wskazał na Solarisa, który wygrał dzięki cenie, lepszym warunkom gwarancji, korzystniejszym cenom części zamiennych oraz charakterystyce ekologicznej. Całkowita wartość zamówienia wyniosła nieco ponad 17,1 mln zł brutto. Pierwsze egzemplarze z tego zamówienia dotarły do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach na początku grudniu 2016 r.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Gliwice
Solaris
MMi
Karsan
Kapena
  • B – 20.01.2017

    Ciekawe czy 3 czy 4?

  • kl – 20.01.2017

    4 oczywiście

  • TomTom – 20.01.2017

    W sumie trochę się nie dziwię MMI, że nie nadsyłali wyjaśnień. Po otwarciu ofert, gdy pobieżnie przeliczyłem punktację to na kryteriach technicznych tracili 15 punktów i nie mieli szans na wygraną. Nie było sensu składać wyjaśnień dotyczących i tak przegranego przetargu, a porażka w przypadku wykluczenia oferty nie wygląda aż tak źle, jak totalna przegrana na punkty.

  • pyr – 20.01.2017

    Trzecią generacje Solaris już nie robi

  • solaris150 – 20.01.2017

    Jeszcze 3 generacja jest produkowana, choćby urbino 15 jeszcze nie doczekał się swojego następcy.

  • Mic – 20.01.2017

    Szkoda w sumie przydało by się trochę "egzotyki" w Gliwicach bo to już niedobrze się robi od tych Solarisów, fajnie by było jakby przysłali IV a nie III po przecenie z konca produkcji

  • xyz – 21.01.2017

    PRZEKRĘT JAK CI... Nagle znależli pieniądze na Droższe.... To nie mogli poprzednio kupić Mana ? A nie te graty co sie sypią hurtem...

  • TomTom – 21.01.2017

    @xyzSolaris i tak wygrywał na punkty i to o przynajmniej 7 pkt.

  • abc – 21.01.2017

    xyz - tak Cię boli, że zamiast dać zarobić Niemcom dajemy pracę swoim?

  • M – 21.01.2017

    @solaris150 tak? A od kiedy to Urbino 15 jest produkowany w III generacji?

  • sancity – 21.01.2017

    @abc- akurat MAN jest robiony w Starachowicach przez polskich robotników.A SU III będzie jeszcze troche produkowany ,bo SU IV jest jeszcze dość awaryjny.

  • autoru – 21.01.2017

    Biorąc pod uwagi jakiekolwiek statystyki przewozowe widać jak na dłoni, ze MAN jest dużo mniej awaryjnym wozem niż Solaris. Osobiście IV generacja Solarisa przemawia do mnie bardziej estetycznym wyglądem z zewnątrz niż tym co może zaoferować pod względem eksploatacyjnym. Bardzo dziwi również mnie fakt, że mogą dopłacić teraz, a jeszcze kilka miesięcy temu MAN został z góry odrzucony przez lekko przewyższają cenę. Tutaj w grę wchodzą tylko pieniądze a nie wartości techniczne. Solaris wie jak zagrać na śląskich przewoznikach, a Wielka szkoda. Od Solarisow niedobrze się już robi na śląskich ulicach. Jedna odskocznia dla mnie jest PKM Świerklaniec, który dalej dominuje Lajonsami. Jakoś firma nie narzeka a widać idealnie na ich przykładzie porównanie niezawodności nowych III Solarisow na 820 i MANów na 5, 114 czy 129. Widać jak na dłoni, ze pięcioletnie lwy lepiej trzymają się niż Nowe dobrze wyposażone Solarisy. Czyli kolejne solniczki, przydałaby się jakas zmiana w postaci MANa czy Conecto, które niebawem oświadczyny w Sosnowcu.

  • xyz – 22.01.2017

    Autoru... Masz racje w 100 % ... Jak chca polskie to niech kupią Autosan może sie okazać lepszy...

  • WDŻ – 22.01.2017

    A ten "xyz" znowu swoje - co ci przeszkadzają zakupy autobusów od naszych wytwórców? Jeżeli te niemieckie takie najlepsze, to ile i dlaczego tak mało takich jest kupowanych? Przecież branża jest zgodna, że nasi nie ustępują tym z gwiazdą albo lwem. Przecież connecto nie jest lepszy od urbino IV, a lionsy i citaro również mają awarie jak inne.

  • www – 22.01.2017

    @WDŻ A lionsy aby przypadkiem nie są produkowane w Polsce? I to w miejscu z długą historią produkcji ciężarówek? Coś w tym złego?

  • autoru – 23.01.2017

    "WDŻ" - wydaje mi się, że każdy wóz jest teoretycznie awaryjny. Ja wyżej podkreśliłem, że Lajonsy są dużo mniej awaryjne, co poparłem argumentem owej firmy ze Śląska. Nikt tutaj nie podważa tego, że Solaris to polska firma z dobrym dorobkiem, ale realnie oceniam to jak wygląda to już w eksploatacji. Solaris wybiegł z 4 generacją, która jest jeszcze całkowicie w tyle, mnóstwo awarii i jedynie desing robi swoje. MAN produkuje Lionsy w Starachowicach a więc to Polska. Dlaczego kupowanych jest tak mało? Przykładem może być powyższy artykuł Gliwic, gdzie dziwnym trafem pieniądze znalazły się akurat w przypadku przymusu dopłaty do Solarisa, do MANa tych pieniędzy nie było. Tak to działa w przypadku większości przetargów. Solaris zgarnia zamówienia nie tylko dzięki ofercie technicznej i cenie, bo gdyby tak było to tabor w Polsce byłby naprawdę wyrównany, ale producent gra pieniędzmi. Dziwię się jeszcze czemu MAN też na to nie wpadł. Jak widać w Polsce inaczej zamówień nie można zgarniać. A jest wiele przykładów gdzie można pokazać, że droższy przy zakupie Lajons jest dużo bardziej opłacalny eksploatacyjnie niż ten boski Solar. Ale Polska woli hajs, nie dobry wóz.

  • farafiu – 23.01.2017

    Każdemu pojazdowi komunikacji publicznej MOŻE zdarzyć się awaria. Kwestia częstotliwości występowania takiego przypadku jest zależna od:- jakości wykonania wozu,- dobranych podzespołów,- zaplecza technicznego,- kontaktu z producentem,- dbania wozu przez właściciela,- a nawet od stanu infrastruktury komunalnej,dlatego ocenianie marki autobusu przez pryzmat ilości awarii jest po prostu śmieszne. Nawet najlepszy pojazd przez złe użytkowanie można zaharatać na amen. Co do samego przetargu chyba celowo nie podałeś ważnych argumentów przy ocenie technicznej, która zaważyła na wyborze Solarisa, który oferował lepszą współpracę przy serwisie. Stąd opłacało się dopłacić niewiele mniej do U18IV niż do Lionów. A skoro już mowa od PKM Świerklaniec, który cieszy się z użytkowania MANów, jakoś zgrzytów nie było, gdy kupowano Solarisy. Oba PKM-y świerklaniecki jak i gliwicki mają w zdecydowanej większości tabor jednego producenta. Odpowiedz sobie teraz dlaczego, a także na to pytanie czemu Gliwice wolały odkupić od Mobilisu używane Solarki niż iść w heble z Niemiec czy Skandynawii. Obecnie MAN-y, Scanie i Volvo w głównej mierze są produkowane dla odbiorców zagranicznych, dlatego pojawiają się w mniejszych przetargach.

  • sisi – 23.01.2017

    Jechal już ktoś przegubowym Solarisem IV z Gliwic? Mam nadzieję ze sa lepszymi wozami niż lazarowe i aśkowe z 860

  • Marcinek – 23.01.2017

    III generacja Solaris urbino jest nadal produkowana. Przykładem 54 SU12 dla PKS Grodzisk mazowiecki.

  • Strażak sam – 23.01.2017

    Nauka jazdy dla mza Warszawa to też będzie 3 generacja

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....