TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Do trzech razy sztuka: Gliwice i 9 autobusów MAXI [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 25.11.2016 19:08:59 5 komentarzy
Do trzech razy sztuka: Gliwice i 9 autobusów MAXI

PKM Gliwice po raz trzeci próbują pozyskać za unijne pieniądze niskopodłogowe autobusy o długości 12 m. Cały czas z silnikami diesla Euro 6. Czy będzie to kolejne starcie Urbino 12 vs. Citymood 12? Najprawdopodobniej tak ? tym bardziej, że teraz ofertę Karsan/ Bredamenaribus oferuje w Polsce już oficjalnie firma Kapena (jako diler Karsana), której taki sukces bardzo by się przydał.

MEGA od razu, MAXI czeka

Przypomnijmy, że w tym roku PKM Gliwice ma na swoim koncie już dwie nieudane próby pozyskania dziewięciu nowych autobusów klasy MAXI (na wiosnę i w lecie). Za pierwszym razem o gliwickie zlecenie walczył MAN, Solaris i MMi ze Zbyszewa (z autobusami Bredamenaribus Citymood 12). Wszystkie oferty jednak były powyżej możliwości finansowych spółki - mimo zwiększenia budżetu z 8 856 000 zł do 9 409 500 zł brutto. Za drugim razem tańszą propozycję przedstawiło MMi ze Zbyszewa, które za dziewięć autobusów BredaMenaribus Citymood 12 chciało 9 564 480 zł brutto, a więc 3 mln zł mniej niż w pierwszym podejściu i prawie na styk z kosztorysem. O ok. 0,5 mln zł droższą ofertę od MMi przedstawił Solaris. Producent z Bolechowa dostawę dziewięciu Urbino 12 wycenił na 10 062 630 zł brutto. To ok. 0,5 mln zł mniej w porównaniu z poprzednim przetargiem. Czy teraz będzie jeszcze taniej? zobaczymy.

Z kolei od razu ? w ramach kwietniowego przetargu ? śląska firma znalazła producenta 11 szt. autobusów klasy MEGA. Tutaj wybór był pomiędzy dwoma ofertami ? MAN-a i Solarisa. Tańszą propozycję przedstawił producent z Bolechowa, który zaoferował realizację zamówienia za nieco ponad 13,9 mln zł netto. Propozycja niemieckiego producenta była o ok. 1,1 mln zł netto droższa. Mimo, że obie oferty przekraczały kosztorys założony przez PKM to spółka zdecydowała się na wybór dostawcy. PKM wskazał na Solarisa, który wygrał dzięki cenie, lepszym warunkom gwarancji, korzystniejszym cenom części zamiennych oraz charakterystyce ekologicznej. Całkowita wartość zamówienia, które otrzyma od gliwickiej spółki producent z Bolechowa to nieco ponad 17,1 mln zł brutto.

Co z dzierżawą?

Krótko po tym śląski przewoźnik ogłosił zamówienie na dzierżawę7 szt. używanych autobusów klasy MAXI, co było chwilowym zabezpieczeniem pod kątem realizowanych umów na obsługę linii. Otwarcie ofert nastąpiło 22 listopada. Wpłynęły dwie oferty ? z Sosnowca i Świerklańca, ale nie znamy cen, ani jakikolwiek decyzji PKM Gliwice w tej sprawie.

Jesienne trzecie podejście

Śląski przewoźnik jednak cały czas równolegle pracował nad nowym przetargiem na pozyskanie unijnych pojazdów MAXI. I dzisiaj ogłosił to zamówienie. Po krótkiej lekturze SIWZ okazuje się, że Gliwice w zasadzie nie zmieniły swoich preferencji co do nowych autobusów. Także w zakresie finansowym nie ma większych zmian ? mimo, że przewoźnik tym razy nie wymienił kwoty to najprawdopodobniej jest ona taka sama jak ostatnio, czyli 9 40 500 zł brutto.

Za tę sumę Gliwice chcą kupić 9 szt. fabrycznie nowych niskopodłogowych, dwuosiowych autobusów komunikacji miejskiej. Pojazdy z układem drzwi 2-2-2 mają pochodzić od jednego producenta (marki), mieć długość od 11,80 m do 12,10 m i wysokość całkowitą nie większą niż 3,25 m.

Zamówienie obejmuje również przeprowadzenie szkolenia w zakresie prac obsługowo-naprawczych. Podobnie jak w pierwszym podejściu śląski przewoźnik preferuje nadwozie wykonane z materiałów takich, jak: - aluminium, - tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem szklanym, - stal odporna na korozję (zgodnie z PN?EN 10088), stal zabezpieczoną antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL).

Poszukiwana liczba miejsc (siedzących i stojących) wynosi co najmniej 86, przy czym PKM preferuje pojazdy zawierające największą liczbę miejsc siedzących dla pasażerów. Co najmniej 8 miejsc siedzących dla pasażerów z dostępem bezpośrednio z niskiej podłogi, bez podestów, w tym 2 siedzenia wykonane jako siedzenia specjalne dla pasażerów niepełnosprawnych. Za to przyznawane są dodatkowe punkty w ocenie ofert. W zakresie układu napędowego oferenci mogą otrzymać dodatkowe bonusy za: - najniższa emisję tlenków azotu (NOx), cząstek stałych (PM) oraz węglowodorów (THC) - pojemność skokową silnika: ? 6,5 dm3; - maksymalna moc netto silnika ? 200 kW, - maksymalny moment obrotowy netto silnika ? 1000 Nm, - unifikację, czyli producent pojazdu jest równocześnie producentem zastosowanego w nim silnika, Wymagana wartość średniego zużycia paliwa przez oferowany autobus nie może być wyższa niż 37,5 dm3/100km, przy SORT 2. Z kolei w zakresie automatycznych skrzyń biegów (4- lub 6-biegowych) przyznawane są dodatkowe punkty za system telemetryczny przesyłu danych o podstawowych parametrach przekładni.

Gliwicki standard

Co do gwarancji to PKM Gliwice preferuje oczywiście wydłużony (10 letni) okres gwarancji na wybrane elementy układu przeniesienia napędu. Przewoźnik wymaga także wyposażenia autobusów m.in. w elektroniczny układ hamowania (EBS), system centralnego smarowania oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika oraz system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy (dodatkowe punkty otrzymają systemy z czynnikiem chłodniczym w ilości nie większej niż 8 kg w autobusie dwuosiowym). Do tego dochodzi wyposażenie do obsługi pasażerów, w tym: zestaw elektronicznych urządzeń do kasowania biletów (także pod ŚKUP), zestaw elektronicznych tablic kierunkowych (informacyjnych) oraz system dynamicznej informacji pasażerów.

Podsumowując

PKM oceni zaoferowane autobusy wg następujących kryteriów:

1. Cena oferty 60

2. Ocena techniczna 25

3. Ekologia 5

4. Warunki gwarancji i serwisu 8

5. Ceny wybranych części zamiennych 2

Wymagany termin realizacji zamówienia to 142 dni (od udzielenia zamówienia ? czyli o 20 więcej niż ostatnio), a termin składania ofert wyznaczono na 29.12.2016 0 10:30. To oznacza, że nowe gliwickie solówki pojawią się dopiero w połowie 2017 r. ? o ile wszystko dobrze pójdzie. Na szczęście, najprawdopodobniej jeszcze w tym roku, gliwicką flotę wzmocni jedenaście nowych Solarisów Urbino 18. Taki prezent dla pasażerów pod choinkę

E-testy Solarisa

Dodajmy na koniec, że teraz po ulicach Gliwic kursuje autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. To na razie tylko jazda testowa, która potrwa do końca miesiąca.

Droga do zakupu przez PKM Gliwice takich "eko-autobusów" jest wciąż daleka. Na Śląsku pierwszy elektryczny autobus kursuje już w Jaworznie, a wkrótce przetargi na zakup takich pojazdów ogłoszą przewoźnicy w Katowicach i Sosnowcu.

? W Gliwicach na razie nie ma takich planów. Będziemy uczyć się na doświadczeniach innych przewoźników, tak aby wybrać optymalny model ? mówi Maciej Krawczyk, wiceprezes zarządu PKM Gliwice.

Zachęcamy do obejrzenia filmu z testu:


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Gliwice
Solaris
Karsan
MMi
Kapena
przetarg
  • adam86 – 25.11.2016

    jak zwykle tekst na żenującym poziomie zawierający informacje wyssane z palca. proponuje sprawdzić na stronie PKM Gliwice kto złozył oferty.

  • PP – 28.11.2016

    adam86Dokładnie, miałem pisać to samo. Skoro już bierzemy się za pisanie i podawanie informacji, to róbmy to chociaż rzetelnie i zgodnie z prawda...

  • amat – 28.11.2016

    Ofertę złożyli Świerklaniec i Jastrzębie Zdrój

  • Mechanik PKM Gliwice – 29.11.2016

    SIWZ to dzieło sztuki .....niestety pisane dla jednego aktora rodem z Bolechowa na 1000% będzie jedna oferta

  • solaris150 – 12.12.2016

    będzie jak nic Solaris urbino 12 IV ;) ewentualnie Sor może złoży ofertę z racji że był test, a i cena niższa niż w Solarisie. Pytanie tylko czy Sor ma te wszystkie bajery które chce PKM ?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....