TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Debiut wodorowego Solarisa w Polsce [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 17.09.2019 14:00:46
Debiut wodorowego Solarisa w Polsce [FILM] ; fot. UM Poznań

W Poznaniu, po raz pierwszy w Polsce, zaprezentowano autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen. To ekologiczny i całkowicie bezemisyjny pojazd. Być może za kilka lat będzie on wozić pasażerów również w wielkopolskim mieście.

- To jest pojazd przyszłości. Dla Miasta i dla naszego przewoźnika, czyli MPK, istotne jest stawianie na innowacje - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Nawet jeśli z różnych powodów technicznych są to pojazdy, które w najbliższym czasie nie będą jeszcze u nas jeździć, to jednak warto popularyzować nowe technologie i pokazywać, jakie możliwości otwiera przed nami transport publiczny

Choć nowoczesny autobus miał premierę w zajezdni MPK Poznań przy ul. Warszawskiej, to miasto na razie nie planuje zakupu takiego pojazdu. Prezes MPK Wojciech Tulibacki podkreśla jednak, że autobusy wodorowe mogą być pojazdami przyszłości. -

-"Nam w Polsce jeszcze trudno wprowadzić takie autobusy, przede wszystkim ze względu na brak stacji tankowania wodoru. Najbliższa jest w Berlinie" – mówi Tulibacki.

Do tego dochodzą koszty eksploatacyjne. Wodorowy Solaris mieści 87 pasażerów. Potrzebuje ok. 9 kg wodoru na przejechanie 100 km. Kilogram wodoru to koszt 9-14 euro, a samego autobusu – 750 tys. euro.

-"Liczby są bardzo duże, ale musimy pamiętać o tym, że to pojazd całkowicie bezemisyjny. Jedynym produktem ubocznym wytwarzania energii elektrycznej z wodoru jest para wodna" – podkreśla Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu spółki ds. PR i elektromobilności w Solaris Bus & Coach.

Polska premiera

Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen swoją premierę miał w czerwcu podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie. W ostatnich tygodniach był testowany przez przewoźników w Austrii i we Włoszech. W kolejnych tygodniach pojazd trafił na testy do Niemiec, do operatorów z Frankfurtu, Kolonii i Wuppertalu. 17 września z kolei odbyła się jego prezentacja w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu. To premierowy pokaz tego pojazdu na rynku polskim.

- Relacje Solarisa z poznańskim MPK trwają już ponad 20 lat i mam nadzieję na jeszcze wiele lat dalszej współpracy. Po raz kolejny to właśnie w stolicy Wielkopolski, jako w pierwszym polskim mieście, prezentujemy nasz nowy produkt. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji 21 autobusów dla Poznania, który jest pionierem w wielu dziedzinach - mówi Petros Spinalis, wiceprezes Solarisa.

Wiele europejskich miast dąży do tego, aby ich komunikacja miejska była jak najbardziej przyjazna środowisku. Solaris wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom dodając do swojej oferty pojazdów nisko- i bezemisyjny autobus zasilany wodorem. Być może za kilka lat będzie on wozić pasażerów również w wielkopolskim mieście.

Jak wyglądała poznańska premiera? Zobaczcie sami:


Urbino 12 hydrogen

Wodorowy autobus wyposażony jest w nowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 kilometrów. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji.

W autobusach wodorowych Solarisa wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy.

Nowość w portfolio Solarisa wyposażona jest w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Jest też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnienie układu napędowego stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.

Niezwykle ekologiczny Solaris Urbino 12 hydrogen jest wynikiem konsekwentnego inwestowania producenta w bezemisyjne środki transportu publicznego. Autobus z ogniwem wodorowym oferuje wszystkie zalety napędu elektrycznego, takie jak niski poziom hałasu i wibracji, a przede wszystkim absolutny brak emisji szkodliwych substancji w miejscu użytkowania. Pojazdy wyposażone w technologię wodorową cechują się przy tym dużym zasięgiem i krótkim czasem tankowania.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
premiera
wodór
Solaris
UITP
  • Artur Bigaj – 17.09.2019

    Nowoczesny autobus a pulpit kierowcy... Jak w starym, pełnoletnim MANie NG313...

  • Mieczysław Szafrański – 17.09.2019

    Super , a tankowanie za miedzą , daleko nam do inowacji !

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....