Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Debiut K-Busa w Polsce! Na testach w Bielsku-Białej

infobus
11.09.2020 11:00
0 Komentarzy

W dniach od 8 do 9 września Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej przeprowadził testy autobusu elektrycznego K-BUS E-Solar City.

K-BUS to nowa marka na polskim rynku i jednocześnie następca austriackiej firmy Kutsenits. Jej polskim przedstawicielem jest firma Wowo z Białegostoku.

Elektryczne MINI

K-BUS E-Solar City jest w 100 procentach elektryczny, niskopodłogowy i dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Łącznie może pomieścić 26 pasażerów, w tym 15 na miejscach siedzących. 13 miejsc siedzących umieszczono w nim bokiem do kierunku jazdy, na poziomie niskiej podłogi.

Autobus posiada m.in. rampę umożliwiającą wjazd osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim lub osoby z wózkiem dziecięcym.

Pod maską mamy układ napędowy Nissana – e-nV 200 o mocy 80kW/109KM, który zasilają w baterie o pojemności 40kWh, pozwalające na osiągnięcie zasięgu rzędu 110-130 km. Dodatkowo pojazd odzyskuje energię, ładując baterie podczas hamowania lub zjazdu ze wzniesienia. Przeprowadzone testy najnowszego modelu E-Solar II pokazują, że jest możliwe osiągnięcie zasięgu 150 km. Dodatkowo pojazd może być wyposażony w panele fotowoltaiczne, które ładują dodatkową baterię 8kWh.

Generalnie pojazd może być ładowany przy użyciu stacjonarnych lub mobilnych ładowarek elektrycznych. W zależności od typu ładowarki czas ładowania baterii trakcyjnej 40kWh wynosi:

  • ok 1 godz. – 50kW (ładowarka stacjonarna), ok 2,5 godz. – 20kW (ładowarka mobilna),

  • ok 7,5 godz. – 6,6kW (ładowarka typu wallbox).

Jak podaje producent, zewnętrzne ładowanie 0,8 – 1 godziny może zwiększyć zasięg o kolejne 100km.

Trzy warianty

Austriacki producent oferuje E-Solar City w trzech wariantach gabarytowych i z trzema układami drzwi (0-2/2-0/2+1). E-Solar I ma wymiary 5,785 x 2,06 x 2,75 m i zabiera od 9 do 20 osób; E-Solar ll to 6,685 x 2,06 x 2,75 m, co oznacza pojemność pasażerską do 26 osób i testowany w Polsce – E-Solar lll przy gabarytach 7,385 x 2,06 x 2,75 oferuje miejsce dla max. 34 osób

Warto podkreślić, że konstrukcja E-Solar City została skonstruowana od podstaw, jako zeroemisyjny autobus miejski. Konstrukcja szkieletu wykonana jest ze stali nierdzewnej, gwarantującej ochronę antykorozyjną.

Co dalej?

Pojazd zakończył już testy w Bielsku-Białej, natomiast jego ogólnopolskie tournée dopiero się zaczyna.

-„Od 10.09 do 13.09 ten ekologiczny i ekonomiczny minibus będzie jeździł w Łomży, następnie mamy prezentacje w Ciechanowie, Nysie i Świdnicy – powiedział nam Jarosław Głębocki, prezes zarządu firmy Wowo sp. z o.o. z Białegostoku

Dodajmy, że w sierpniu MZK Bielsko-Biała – przez dwa tygodnie – testowało autobus elektryczny Rafako E-Bus , który jeździł na liniach komunikacyjnych nr 18, 21, 22, 27 oraz 34.

Komentarze