Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Debiut Citaro NGT w Polsce! Testy w PKS Bielsko-Biała

infobus
18.04.2019 13:00
0 Komentarzy

Trwa intensywny sezon gazowych testów w PKS Bielsko-Biała. Tym razem padło na autobus, dla którego jest to jednocześnie polska premiera. Od 11 kwietnia przewoźnik testuje jako pierwszy w naszym kraju Mercedesa Citaro NGT!

Związkowe plany
Będący właścicielem PKS, Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny mam ambitny plan. Autobusy zasilane CNG już wkrótce mają zostać wizytówką powiatu bielskiego. Zdaniem urzędników zastosowanie pojazdów na takie paliwo jest rozwiązaniem sprawdzonym w kontekście zabezpieczenia przed niszczącym działaniem zarówno smogu jak i hałasu. Gaz ziemny jako paliwo ma więc ważne miejsce w systemie ochrony środowiska.

Łącznie związek chce i PKS chcą pozyskać 26 autobusów na CNG. Pierwsze kroki zostały już podjęte. Do końca 2019 roku na terenie bazy PKS przy ul. Legionów w Bielsku- Białej ma powstać stacja tankowania CNG.

Stąd seria testów autobusów z napędem gazowym. Związkowy przewoźnik miał okazję przeprowadzić sprawdzian dwóch pojazdów. Każdy z nich był ich polskim debiutem. Mowa o Iveco Crossway'u 12LE Natural Power oraz Scanii Interlink MD CNG. Teraz przyszedł czas na kolejny autobus i co ważne to równie krajowa premiera. Od tygodnia PKS jako pierwszy polski operator ma możliwość testowania Mercedesa Citaro C2 NGT.

Citaro NGT
Nowy Citaro na gaz w porównaniu ze swoimi poprzednikami posiada zupełnie nowy silnik. Jego serce stanowi stojąca jednostka M936 o pojemności 7,7 litra i spełniająca normę Euro 6. Osiąga ona moc 222 kW i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Postawienie przez Mercedesa na nowy silnik pozwoliło osiągnąć kilka korzyści. To m.in. niższa waga, odpowiednio większa liczba miejsc pasażerskich, lepsze osiągi, niskie zużycie paliwa i wydłużenie okresów międzyobsługowych. Czy trzeba czegoś więcej?

Podstawową zaletą nowego systemu napędowego jest jego lekkość. To efekt zarówno niższej masy nowego silnika, jak i kompaktowej zabudowy kompozytowych butli z gazem, która teraz waży zaledwie 485 kg. Jak wiadomo gazowy „garb” zwiększa całkowitą wysokość autobusów CNG do niespełna 3,39 m. Wszystkie inne wymiary są identyczne jak w modelach Citaro z silnikami diesla. Dla lepszego rozłożenia nacisków butle umieszczone są nad przednią osią.

Demonstracyjnym Citaro NGT wersji demo może podróżować ok. 90 pasażerów. Ci, którzy preferują przejazdy na siedząco mają zapewnioną podróż na fotelach CSE. Wejście na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki dwóm wejściom w układzie 2-2-0. Drugie drzwi są odskokowo-przesuwne.

To nie koniec
Po gazowym Citaro planowany jest test kolejnego autobusu przez PKS. Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić też będzie to konstrukcja gazowa i również to będzie jej polska premiera na linii. Na Podbeskidziu mamy zatem bardzo ciekawy okres.

Komentarze