TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

DAF i silniki MX Euro 6
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 11.04.2012 18:55:59
DAF i silniki MX Euro 6

Po informacji, że Solaris pokaże na targach w Hanowerze autobus z silnikiem Euro 6 i to marki MAN sprawdziliśmy co dzieje się w tym temacie w firmie DAF. Wszystko pod kontrolą - odpowiadają Holendrzy i planują start produkcji nowych silników na początek 2013 r. Jak mówi Ron Borsboom, członek zarządu firmy DAF Trucks N.V. odpowiedzialny za rozwój produktów: -„Osiągnięcie wyjątkowo małych ilości zanieczyszczeń wydzielanych przez silniki Euro 6 wymaga zastosowania dodatkowej technologii, a naszym celem jest oczywiście utrzymanie zużycia paliwa i emisji CO2 na tak niskim poziomie, jaki zapewniają nasze pojazdy Euro 5 ATe –mówi Borsboom. –Zrobiliśmy wszystko, by jak najlepiej wykorzystać osiągnięcia technologiczne. Celem firmy DAF nigdy nie było być pierwszym dostawcą silników Euro 6. Ważniejsze dla nas było wykorzystanie tego czasu na opracowanie jak najlepszych rozwiązań”. Produkcja nowego silnika PACCAR MX-13 Euro 6 o pojemności 12,9 l ruszy na początku 2013 roku –z linii będą schodzić silniki o mocy 300 kW/410 KM, 340 kW/460 KM oraz 375 kW/510 KM. –Oczywiście, zastosowanie nowych technologii Euro 6 nie pozostanie bez wpływu na konstrukcję naszych pojazdów –zapowiada Borsboom. –Zaprezentujemy je na wrześniowej wystawie IAA w Hanowerze. Możecie być pewni, że rozwiązania prezentowane przez firmę DAF będą naprawdę interesujące!”. Zobaczymy. Zastanawiająca jest jednak cisza w zakresie jednostek PACCAR PR o pojemności 9,2 litra –najbardziej popularnych w autobusach. Przypomnijmy, że normy emisji spalin Euro 6 będą obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 stycznia 2014 r. Czyżby DAF chciałby tutaj pokazać swoją ofertę „na ostatnią”chwilę. Biorąc pod uwagę konieczne zmiany konstrukcyjne nie byłaby to najlepsza decyzja. Sprawdźmy to Holendrzy i Amerykanie proponują w większych i silniejszych jednostkach MX.

Aby spełnić restrykcyjne wymagania normy emisji spalin Euro 6, DAF opracował układ recyrkulacji gazów spalinowych połączony z technologią SCR i aktywnym filtrem cząstek stałych. „Silnik PACCAR MX-13 zapewnia wyjątkową czystość spalin –mówi Ron Borsboom. –Zadaliśmy sobie także wiele trudu, by uzyskać najniższy w branży poziom zużycia paliwa, zagwarantować niezawodność działania i zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko naturalne”. W porównaniu z obecnie obowiązującą normą emisji spalin Euro 5, norma Euro 6 narzuca zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) o kolejnych 77%, a emisji sadzy –o 66%. W praktyce oznacza to obniżenie ilości wydzielanych tlenków azotu z 2,0 do 0,46 g/kWh, a cząstek sadzy z 0,03 do zaledwie 0,01 g/kWh. Jednak nie są to jedyne wymagania, jakie stawia nowa norma: silniki Euro 6 muszą działać zgodnie z tymi standardami przez co najmniej siedem lat lub 700 000 km, niezależnie od warunków eksploatacji. W przyszłości władze lokalne będą prowadzić losowe kontrole mające na celu zapewnienie zgodności pojazdów z wymogami, a nowe systemy diagnostyki pokładowej będą ostrzegać kierowców o ewentualnych odchyleniach od norm. 

Doświadczenia z EPA10

DAF twierdzi, że potrzebną technologię do spełnienia normy Euro 6 ma już w zasięgu ręki i to dzięki amerykańskim doświadczeniom. Od lata 2010 roku firma DAF dostarcza 12,9-litrowe silniki PACCAR MX do pojazdów marek należących do grupy, takich jak Kenworth czy Peterbilt. Silniki te spełniają wymagania normy EPA10 dotyczącej emisji zanieczyszczeń w Ameryce Północnej, która jest zbliżona do normy Euro 6. -„Silnik ten jest zgodny z przepisami obowiązującymi w Ameryce Północnej, wprowadzającymi ograniczenia poziomu emisji zanieczyszczeń podobne do tych, których wymaga norma Euro 6 –wyjaśnia Ron Borsboom. –Zdobyliśmy już spore doświadczenie w zakresie takich technologii jak układ recyrkulacji gazów spalinowych (EGR), turbosprężarka ze zmienną geometrią czy aktywny filtr cząstek stałych, które teraz wykorzystujemy do konstrukcji silników Euro 6. Szczegółowo opracowaliśmy te rozwiązania i skupiliśmy się przede wszystkim na jak ich najlepszym zastosowaniu w europejskich silnikach. Dobrym przykładem jest umiejscowienie chłodnicy układu EGR nieco wyżej, co pozwala na umieszczenie turbosprężarki bliżej bloku i zmniejsza całkowite wymiary silnika. To istotny czynnik wpływający na sposób montowania silnika w naszych europejskich pojazdach, gdzie kabina umieszczona jest nad silnikiem. Umożliwia zastosowanie konstrukcji kabiny z niską podłogą, ułatwiając tym samym wsiadanie i zwiększając przestrzeń. Do konstrukcji silników PACCAR MX-13 Euro 6 zastosujemy oczywiście także te technologie, które niedawno zostały wdrożone w ramach naszego programu ATe odpowiadającego normie Euro 5. Obudowany kolektor wydechowy zwiększający wydajność pracy turbosprężarki, udoskonalone pierścienie tłokowe oraz zoptymalizowany układ chłodzenia –to zaledwie kilka przykładów tych rozwiązań”.

Układ wtrysku common rail

Silnik PACCAR MX-13 łączy w sobie najnowocześniejsze, sprawdzone technologie z wieloma nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. -„Zmieniono strukturę bloku na bardziej sztywną i –na wzór głowicy cylindrów –wykonaną z wytrzymałego żeliwa grafitowego –wyjaśnia Borsboom. –Oprócz tego zintegrowano jak najwięcej funkcji, by móc zagwarantować trwałość i niezawodność. Przykładowo, przewody wbudowano w blok i głowicę cylindrów, a dwa zespoły pomp wytwarzające ciśnienie w układzie wtrysku common rail maj korpus zintegrowany z blokiem silnika. Oznacza to, że może je uruchamiać ten sam wał rozrządu, który steruje zaworami. Paliwo z przewodu centralnego jest dozowane za pomocą specjalnych regulatorów, zapewniających optymalną wydajność dzięki sprężaniu dokładnie takiej ilości mieszanki paliwa, jaka jest rzeczywiście potrzebna. Minimalizuje to straty hydrauliczne”.

Układ wtrysku common rail zastosowany w silnikach PACCAR MX-13 Euro 6 umożliwia stosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku (do 2500 bar), a także wtrysku wstępnego i wtórnego lub ich połączenia. Powoduje to większe rozdrobnienie mgły paliwowej i umożliwia optymalizację spalania, co pozwala osiągnąć niższy poziom emitowanych zanieczyszczeń i hałasu, a także najmniejsze możliwe zużycie paliwa. -„Niezwykle zaawansowane oprogramowanie silnika oraz nowe czujniki i siłowniki odgrywają pod tym względem równie istotną rolę, ponieważ działają jeszcze szybciej i dokładniej, dzięki czemu zapewniają wtrysk optymalnej mieszanki powietrza, gazów spalinowych i paliwa. Jest to także kluczowa kwestia dla osiągnięcia maksymalnej wydajności i niskiego poziomu emisji zanieczyszczeń”–mówi Borsboom.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią

Główną zaletą turbosprężarki ze zmienną geometrią (VTG) jest możliwość ciągłego stosowania jej najlepszych ustawień niezależnie od prędkości obrotowej w celu uzyskania jak najlepszych osiągów. -„Wykorzystanie turbosprężarki ze zmienną geometrią było również konieczne do zoptymalizowania recyrkulacji gazów spalinowych, zwłaszcza przy niskich prędkościach obrotowych silnika –wyjaśnia Borsboom. –Ta technologia pozwala nam na staranne dostosowanie ilości gazów spalinowych kierowanych z powrotem do silnika, co również pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Zastosowanie nowoczesnej turbosprężarki ma też pozytywny wpływ na działanie hamulca silnikowego MX, który nawet przy niskich prędkościach (1500 obr./min) sięga poziomu ponad 75% jego całkowitej mocy 325 kW”.

Aby spełnić restrykcyjne wymagania normy emisji Euro 6 dotyczące poziomu emitowanych zanieczyszczeń, firma DAF łączy różne technologie oczyszczania gazów spalinowych, takie jak katalizator SCR i aktywny filtr cząstek stałych. - „Oprócz uzyskania odpowiedniej mieszanki gazów spalinowych dążymy także do osiągnięcia optymalnej temperatury w filtrze, aby umożliwić regenerację zebranych cząstek sadzy –mówi Borsboom. –Punktem wyjścia jest zapewnienie jak największej pasywnej regeneracji dzięki wytworzeniu ku temu dogodnych warunków. Dlatego kolektor wydechowy oraz najważniejsze elementy układu wydechowego zostały zamknięte w obudowie. Jeśli mimo to temperatura gazów spalinowych będzie zbyt niska, silnik zostanie przełączony do trybu aktywnej regeneracji. W tym celu za turbosprężarką, a przed filtrem cząstek stałych umieszczono siódmy wtryskiwacz. Wtryskuje on paliwo do katalizatora oksydacyjnego w układzie wydechowym, aby wytworzyć odpowiednią ilość ciepła. Zwiększono także wytrzymałość katalizatora SCR na temperatury. Dzięki nowatorskiej powłoce może on osiągać maksymalną skuteczność w różnych zakresach temperatur, co przekłada się na optymalną wydajność pracy silnika. Możemy być pewni, że gazy spalinowe kierowane do katalizatora SCR mają odpowiednią temperaturę”.

Liczne innowacje

Aby sprostać wymaganiom stawianym przez normę Euro 6, firma DAF wdrożyła istotne innowacje we wszystkich obszarach. Nowością jest pojedynczy pasek wieloklinowy, a także wentylator zamontowany bezpośrednio na wale korbowym bez zastosowania przekazania napędu. Obniża to koszty obsług i gwarantuje niezawodność, a także zmniejsza masę pojazdu i zużycie paliwa. Ponadto bardziej pojemna miska olejowa umożliwia wydłużenie okresów międzyobsługowych silników Euro 6 do 150 000 km. Jest ona wykonana z materiałów kompozytowych, co zmniejsza jej ciężar i tłumi hałas. Dla ułatwienia konserwacji filtr paliwa oraz separator wody zostały połączone w jeden moduł zamontowany bezpośrednio na silniku, a chłodnica oleju –połączona z filtrem oleju –jest teraz wykonana ze stali nierdzewnej, która zwiększa jej trwałość. Zastosowano również niekonwencjonalne rozwiązanie, znane z silników Euro 5, polegające na zamknięciu wiązek przewodów w obudowie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
DAF
silnik
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....