TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Czy jesteśmy gotowi na autonomiczne busy? Gdańsk na TAK
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.11.2019 12:00:09
Czy jesteśmy gotowy na autonomiczne autobusy? Gdańsk na TAK; fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

W Gdańsku zorganizowano zarówno pierwsze autonomiczne testy, jak i ankieterskie badanie naszych transportowych preferencji w tym zakresie.  Jego wynik jest jednoznaczny - gdańszczanie są gotowi na autonomiczną mobilność i na transport bez kierowcy.

Autonomiczny bus pilotażowo kursował na terenie Gdańska od 6 września do 4 października, dowożąc pasażerów do Ogrodu Zoologicznego. Pojazd jeździł codziennie przez 5 godzin na odcinku 1 kilometra. Przejazd w dwie strony, trwał niespełna 15 min. W tym czasie przewiózł 3325 osób. Na pokładzie busa każdorazowo znajdował się operator, był nim przeszkolony kierowca spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do jego zadań należało przygotowanie pojazdu przed rozpoczęciem regularnych przejazdów, w tym celu odbywał kurs próbny bez pasażerów.

Koszt pilotażu busa wyniósł 369 500 zł netto (454 485 brutto). 85% tej kwoty wróci do budżetu miasta w formie dofinansowania z programu Interreg Regionu morza Bałtyckiego. Współorganizatorem testu była firma Trapeze i Easy Mile.

Czas na ankietę

Po zakończonej przejażdżce wolontariusze z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, które jest też organizacją stowarzyszoną z projektem Sohjoa Baltic, proponowali pasażerom wypełnienie ankiet. W sumie wypełniły je 382 osoby. W czasie trwania pilotażowego projektu dostępna była też ankieta online na stronie gdansk.pl, którą wypełniło 205 osób.

Ocena przejazdu nie była uzależniona od danych socjo-demograficznych takich jak płeć, wiek respondenta czy status zawodowy. Jeden z ważniejszych wniosków wynikających z badania jest taki, że osoby, które przejechały minibusem, w zdecydowanej większości były bardzo zadowolone i na pewno zachowają pozytywne wspomnienia związane z mobilnością autonomiczną.

Autonomiczne wyniki:

  • 73% pasażerów oceniło poczucie bezpieczeństwa w czasie przejazdu na "7" w skali od 1 do 7.

  • 69% respondentów skorzystałoby z przejazdu także bez operatora. Tylko 5% odpowiedziało przecząco na to pytanie.

  • 87% oceniło przejazd na "5" w skali od 1 do 5.

  • 92% uważa autonomicznego minibusa za odpowiedni środek transportu dzieci do szkoły, z czego 49% podkreśla, że dodatkowa opieka dla dzieci byłaby wymagana.

  • 54% korzystałoby z autonomicznego połączenia codziennie, gdyby taki pojazd był jedną z dostępnych opcji transportu publicznego.

Plany i wyzwania


- Gdańsk postanowił uczestniczyć w projekcie, który wyprzedza przyszłość. Dziś jeszcze nie ma na ulicach polskich miast autonomicznych samochodów czy autobusów, ale wiemy, że za kilka lat mogą się pojawić. Do tych innowacji musimy się wszyscy przyzwyczaić i nauczyć wykorzystywać je w dobrym celu – mówi zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak. - Autonomia może być atrakcyjnym uzupełnieniem regularnej komunikacji publicznej, docierając tam, gdzie regularny transport jest utrudniony – dodaje.

W przyszłości miasto planuje iść dalej w kierunku uruchomienia autonomicznych linii autobusowych jako rozwiązania uzupełniającego dla istniejących połączeń autobusowych i tramwajowych. Dalsze wdrożenia takich rozwiązań uzależnione jest od możliwości pozyskania zewnętrznych środków na ich sfinansowanie.

- Przygotowujemy się do rewolucji w transporcie. Upowszechnienie się hulajnóg elektrycznych było dla władz wielu miast na świecie zaskoczeniem. Tak samo może stać się z mobilnością autonomiczną. My tymczasem, zanim na ulicach polskich miasta pojawia się samochody autonomiczne, będziemy gotowi, aby tę technologie wykorzystać. Mamy już przeszkolonych operatorów takich pojazdów, mamy też doświadczenie w planowaniu – mówi Magdalena Szymańska z referatu Mobilności Aktywnej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
autonomia
badanie
Gdańsk
EasyMile
Trapeze
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....