TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Czy guru transportu uzdrowi łódzką komunikację?
GAZETA WYBORCZA ŁÓDŹ Wioletta Gnacikowska, Bartłomiej Dana - Opublikowano: 11.11.2009 21:38:54
Czy guru transportu uzdrowi łódzką komunikację?

Jak informują Wioletta Gnacikowska i Bartłomiej Dana na łamach Gazety Wyborczej Łódź ?Prezydent Jerzy Kropiwnicki chce zaprosić do Łodzi Jamiego Lernera, byłego mera Kurytyby. Chce, by Lerner - uważany za guru transportu zbiorowego - uzdrowił komunikację w Łodzi. Panowie poznali się na konferencji merów świata w Jerozolimie. Lerner miał tam swoją prezentację na temat przekształcenia komunikacji w Kurytybie. ??Byłem po wielkim wrażeniem jego prezentacji. To jest jedna z najsłynniejszych osób na świecie, która zajmuje się 'uprzyjaźnianiem' przestrzeni miejskiej - zachwycał się Kropiwnicki. - Lerner przyjął podstawowe założenie: miasto musi być maksymalnie przyjazne dla ludzi, jeśli chodzi o rozwiązania komunikacyjne. Centrum jest luźne, a komunikacja publiczna podjeżdża do przystanków co 40 sekund. Mieszkańcy mają możliwość skorzystania z małych samochodzików jednoosobowych, zwrotnych i zdolnych do parkowania w każdym miejscu. Są one własnością firmy komunikacyjnej i udostępnia się je mieszkańcom - mówił prezydent i opowiadał, że były mer wprowadził tam cały system rozwiązań komunikacyjnych: ulic, przejść, szlaków, funkcjonowania pojazdów.

Sprawdziliśmy, co tak zafascynowało prezydenta? Kurytyba, miasto leżące na południu Brazylii. Ponad 1,7 mln ludności i 500 tys. samochodów osobowych. Mimo drugiego w kraju wskaźnika zmotoryzowania, w mieście nie ma zanieczyszczonych ulic, smogu unoszącego się nad budynkami i korków w centrum. Wszystko dzięki Lernerowi, architektowi i urbaniście polskiego pochodzenia, który w Kurytybie się urodził. To miasto jest najlepszym na świecie przykładem, że najważniejszy jest pomysł, a drogie rozwiązania nie zawsze są lepsze. W jaki sposób Lerner rozładował miasto? Zaczął od zmniejszenia zapotrzebowania na transport. Inwestycje dające największe zatrudnienie rozmieścił w pobliżu osiedli mieszkalnych. Zamiast na komunikację podziemną, postawił na autobusy. Po prostu - wybudował naziemne metro autobusowe. Układ miejskiej komunikacji zaprojektowany przez Lernera ma kształt rozgwiazdy o pięciu ramionach. To pięć korytarzy transportowych, z których każdy ma wydzielone dwa pasy szybkiego ruchu i jednokierunkowe pasy ruchu lokalnego. W korytarzach poruszają się autobusy różnego przeznaczenia - ekspresowe, łącznikowe, dzielnicowe. W zależności od potrzeb autobusy mogą pomieścić różną liczbę pasażerów: od minibusów transportu lokalnego mieszczących do 40 osób, po trójczłonowe przegubowce mogące pomieścić do 270 pasażerów na trasach ekspresowych. Podobnie jak metro, autobusy poruszają się po wydzielonych trasach, co skraca czas ich przejazdu. Rezygnując z utrzymania podziemnych tuneli na rzecz dróg powierzchniowych, miasto co roku oszczędza 95 proc. kosztów w porównaniu do ceny, jaką musiałoby zapłacić za metro. Dzięki temu Kurytyba może sfinansować utrzymanie taboru liczącego 2 tys. autobusów będących własnością 10 prywatnych firm związanych umowami z miastem. Cały system komunikacyjny dopełnia rozbudowana sieć ścieżek rowerowych.
Oprócz tego Lerner, będący jednocześnie burmistrzem stanu Parana, w którym leży Kurytyba, postawił na: * maksymalną niezawodność i punktualność zgodną z rozkładem jazdy;* dynamiczną informację dla pasażerów;* efektywne i przepustowe przystanki będące częścią systemu, dające ochronę przed deszczem;* komfort podróży. Dzięki temu trzy czwarte wszystkich podróżujących, czyli ponad 1,3 mln pasażerów, dziennie jeździ autobusem. Prezydent Kropiwnicki zamierza zaprosić Lernera jako eksperta do Łodzi, by poradził, jak usprawnić łódzką komunikację. Były mer działa już na terenie Izraela, gdzie modernizuje komunikację w miastach. Jako ekspert nie jest tani, ale władze miast w Izraelu są podobno - mimo kosztów - zadowolone. Prezydent Łodzi nie wie, ile kosztowałaby wizyta i diagnoza eksperta, ale zapowiedział, że postara się znaleźć takie pieniądze, by skorzystać z rad Lernera. Dodatkowe informacje na temat guru plus możiwośc zobaczenienia jego wykładu Pt. ?Sing a Song of Sustainable Cities?na stronie http://www.neilpeterson.com/index.php/2009/04/jamie-lerner


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Łódź
Lerner

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....