Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeski eksperyment z biogazem. Brno i Iveco

infobus
05.02.2019 13:00
0 Komentarzy

Zakład komunikacyjny z czeskiego Brna (DPMB) poinformował o swoim projekcie pilotażowym. Ma on na celu wprowadzenie biogazu jako paliwa alternatywnego dla sprężonego gazu ziemnego. W ramach pilotażu jeden Iveco Urbanway 12CNG jest tankowany gazem, który pochodzi ze… ścieków.

Według dotychczasowych spostrzeżeń DPMB krótki gazowy Iveco nie napotkał problemów z uzupełnianiem paliwa. W okresie próbnym autobus przejechał 4750 km, wykorzystując wyłącznie gaz pozyskany z osadów ściekowych. W dni powszednie testowy Urbanway 12 CNG obsługuje linię 63 w relacji Dworzec Główny – Chrlice, a weekendy można go spotkać na linii 49 (Dworzec Główny – Modřice, Olimp).

„To duży krok naprzód we wprowadzaniu ekologicznych napędów do transportu miejskiego. Takie również będa nasze plany w przyszłości”– powiedział Miloš Havránek, dyrektor generalny miasta DPMB.

„Już teraz powinniśmy szukać rozwiązań technicznych i wsparcia finansowego, np. w formie dotacji, aby flota transportu publicznego mogła wykorzystować do zasilania gaz ze ścieków i bioodpadów”– dodał Miloš Havránek.

Tankowanie autobusu biometanem odbywało się głównie w godzinach wieczornych po zakończeniu obsługi konkretnej brygady. Łącznie przeprowadzono 36 tankowań w zakładzie BU-12 zlokalizowanym w oczyszczalni ściegów w Modřicach wykorzystując 1660 kg biometanu.

Średnia prędkość napełniania zbiorników gazy początkowo wynosiła około 2,5 kg na minutę, ale po modyfikacji stacja zwiększyła prędkość tankowania się do 4,5 kg biometanu na minutę. Dzięki temu średnie dzienne zatankowanie 65 kg biogazu trwa kwadrans.

Podczas testów krótki Urbanway był tylko dwa razy wyłączony z ruchy, aby zoptymalizować i dokonać przeglądów zbiorników. W regularnej eksploatacji gaz z bio-odpadów został zatankowany butli na dachu autobusu bez problemu.

DPMB stwierdziło, że projekt zakończył się dobrze i powyżej oczekiwań spółki. Jednocześniie nie widzi żadnych obiekcji by rozważyć biogaz jako uzupełnienie.

Z resztą sami producenci twierdzą (i Iveco z gazowym Urbanway'em nie jest wyjątkiem), że dla autobusu jest całkowicie obojętne, czy używany jest skompresowany gaz ziemny czy biogaz. Jednak samo stosowanie biogazu jako paliwa podstawowego nie jest jednak odpowiednie. Aby paliwo było odpowiednio efektywne energetycznie musi ono być oczyszczone z takich substancji jak dwutlenek węgla, tlenki siarki i woda.
Dopiero tak oczyszczony biometan może być pełnowartościowym zamiennikiem CNG.

Komentarze