Czesi idą w gaz ze Scaniami. Ze Słupska

infobus
23.06.2020 07:00
0 Komentarzy

Kolejne autobusy marki Scania wyprodukowane w Słupsku trafiłyna czeski rynek.

Tym razem szwedzki producent dostarczył nowe pojazdy dla GrupyTrandev, a konkretnie do oddziału na Morawie, blisko granicy w Hluczynie. Lokalnąflotę wzmocniło tam 6 szt. trzyosiowych autobusów Scania Citywide LE 13,7zasilanych CNG.

Tym samym Czechy stają się coraz ważniejszym eksportowym rynkiem dla ScaniaProduction Słupsk, co było już widać w zeszłym roku.

Kontynuacja współpracy

Grupa 3ČSAD (należąca do transportowego koncernu Trandev) odkilku lat konsekwentnie stawia na gazowe autobusy i na markę Scania. Potwierdzato dotychczasowa flota 26. autobusów Scania Citywide, która została poszerzonao kolejne 6 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym.

Tym razem po raz pierwszy zakupiono trzyosiowe modele odługości 13,7m, które mogą przewozić aż do 113 pasażerów.

Przypomnijmy, że pierwsze dwa autobusy szwedzkiego pochodzenianapędzane na CNG zostały zakupione w grupie 3ČSAD w 2016 roku. Od tamtej poryprzewoźnik rokrocznie wzbogaca swój park taborowy o kolejne pojazdy tego typu.Pojawiły się m.in. we Frydku-Mistku i przygranicznej Karwinie.

Szwedki na liniach

Obecnie w Hawierzowie eksploatują najwięcej autobusów markiScania – jeśli weźmiemy pod uwagę sześć dostarczonych obecnie autobusów. Logo szwedzkiegoproducenta widnieje na 26.pojazdach, z których:

  • 4 niskopodłogowe Scania Citywide 12LF przeznaczone są do obsługimiejskich linii w Hawierzowie,

  • 14 niskopodłogowych Scania Citywide 12LF do transportulokalnego;

  • 4 szt. niskowejściowych ScaniaCitywide Suburban 15 LE;

  • 6 szt. niskowejściowych Scania Citywide LE pojazdy o długości 13,7 m (6szt.).

Zajezdnia we Frydku-Mistku, na ten moment eksploatuje 7.dwunastometrowych Citywide LF, które wykorzystywane są na liniach miejskich,natomiast w Karwinie jest tylko jeden 12-metrowa 'Szwedka' i łącznie osiem15-metrowych Suburban LE wykorzystywanych do komunikacji międzymiastowej wramach ODIS.

Wszystkie autobusy podmiejskie z przygranicznej Karwinynależą do rodziny podmiejskich – Suburban (podobnie jak dwa z czterech15-metrowych samochodów w Hawierzowie), co oznacza, że mają klasyczną stalowąkonstrukcję i są produkowane zarówno w fabryce Scania w Finlandii, jak w Polsce.Te czeskie modele powstały w Słupsku, podobnie jak wszystkie pozostałe wersje Citywide'ów,które mają jeszcze konstrukcję aluminiową. Scania już ogłosiła, że planujewycofać się z aluminium i planuje w przyszłości produkować wyłącznie szkieletyze stali nierdzewnej.

Trochę techniki

Dostarczone obecnie pojazdy Citywide LE o długości 13,7mpochodzą z polskiej fabryki (nie jest to wersja podmiejska) i zostałydostarczone na zlecenie CSAD Hawierzów do obsługi zadań w okręgu Hluczyna.Tutaj odbył się przetarg na obsługę linii transportu publicznego. Początkowonie można było wybrać zwycięzcy, drugim razem był to opawski TQM, którywcześniej poniósł wątpliwą klęskę na swojej ojczyźnie (region Opawy). Wprzypadku regionu Hluczyńskiego – TQM nie podpisało jednak umowy, więcmimochodem podpisano umowy z drugim uczestnikiem zamówienia, którym był CSADHawierzów. Obecnie po fuzji firm transport obsługiwany jest od 15 czerwca 2020r. przez Transdev (właściciel grupy 3ČSAD) w związku z wygaśnięciem pierwotnychumów.

Ze względu na charakter operacji w regionie Hluczyna noweScanie Citywide 13,7 mln LE są wykonane w wersji trzydrzwiowej w układzie1-2-1, aby zapewnić szybszą wymianę pasażerów. Na pokład wejdzie 113 pasażerów,z czego 50. znajdzie miejsca siedzące (w tym 3 składane) i 63 stojące.Wyposażenie obejmuje ładowarki USB dla pasażerów, klimatyzację w przestrzeni pasażerskieji kierowcy, bezprzewodowy internet poprzez router Wi-Fi. Napędzane sądziewięciolitrowym silnikiem gazowym Scania o mocy 320 KM, który sprzęgnięto z12-biegową, automatyczną skrzynią biegów Scania Opticruise, która sprawdziłasię jak widać w poprzednich zamawianych egzemplarzach u przewoźnika, umożliwiaona zarówno automatyczną jak i ręczną zmianę biegów.

Jako, że Scania była jedynym uczestnikiem przetargu toczeski przewoźnik zapłacił za sześć nowych autobusów CNG łącznie 39,9 mln CZK /6,58 mln PLN netto za wszystkie pojazdy (6,65 mln CZK 1,097 mln PLN netto zaautobus).

Nie tylko Scania

Drugą częścią przetargu 3ČSAD na nowe autobusy stanowiła dostawa 11 szt.  autobusów ostandardowej długości (również z napędem na CNG).

Zamówienia to udzielono jedynemuuczestnikowi grupie KAR, której udało się w tej części wygrać z ceną zawszystkie pojazdy rzędu 60.486 mln CZK / 9,98 mln PLN netto (5,49 mln CZK / 905tys. PLN netto za autobus). Firma zaoferowała dostawę modeli Iveco Crossway LENatural Power. Zakup łącznie 17 autobusów był współfinansowany przez UE.

Dodajmy, że do końca tego roku Scania powinna dostarczyćkolejne 6 autobusów do Hawierzowa, tym razem o długości 15 metrów.

W związku z faktem, że grupa 3ČSAD została kupiona przezTransdev w zeszłym roku, pojazdy charakteryzuje biała barwa i logo organizatoraw czerwonych barwach zgodnie z życzeniami nowego właściciela przewoźnika (wcześniejtypowy zielony kolor przeszedł już do przeszłości).

Komentarze