Czechbus 2019: Autobusowe święto w nowym miejscu

infobus
28.11.2019 10:00
0 Komentarzy

Dzisiaj kończy się 9. edycja autobusowych targów Czechbus, gdzie w tym roku pokazano kilka nowych produktów. Największa nowinka to zmiana lokalizacji wystawy, która większości wystawców przypadła do gustu. Jest przede wszystkim wygodniej.

Aktualne miejsce targów – trwających od 26.11 do 28.11 – to nowoczesne centrum wystawiennicze PVA EXPO Praha, oferujące wystawcom bardziej komfortowe warunki i większe stoiska.

-„Według statystyk stowarzyszenia importerów samochodów, ten rok znów będzie bardzo udany dla sprzedaży autobusów. Ten pozytywny trend znajduje również odzwierciedlenie w udziale wystawców naszej wystawie. ” – powiedział podczas otwarcie Czechbus 2019 Vanda Petrov, dyrektor targów.

W tym roku w Pradze zaprezentowało się 103 wystawców, zobaczyliśmy 94 autobusy, a to wszystko na łącznej powierzchni wynoszącej teraz ponad 11 000 m2.

Czeskie nowości

Na tegorocznym Czechbus zabrakło dwóch ważnych graczy na czeskim rynku – EvoBus Bochemia i polskiego Solarisa, który wystawia się tutaj co dwa lata. Bez niego ekspozycja była uboższa, ale nie mniej ciekawa. W tym roku mogliśmy zobaczyć takie marki jak:

  • Iveco – niewątpliwie ozdobą wystawy Iveco Bus na targach w Letňany był elektryczny model E-WAY z linii produkcyjnej Heuliez, który tym samym zaliczył czeską premierę. Oprócz niego mogliśmy zobaczyć Crossway Natural Power oraz Urbanway 12 Hybrid. Szerzej o ofercie producenta z Vysokiego Myta na Czechbus napiszemy w osobnym artykule

  • SOR – pokazał dwa modele SOR NS 12, w tym jeden demonstracyjny z napędem elektrycznym, zaś drugi z silnikiem diesla w barwach przewoźnika Most and Litvínov. Szerzej o ofercie czeskiego producenta z Libchavy napiszemy w osobnym artykule

  • Škoda Electric przedstawiła nowy trolejbus Škoda 26 Tr dla Pilzna, który stanowi najnowszą propozycję producenta dla czeskiego rynku – nowoczesne niskopodłogowe trolejbusy wyposażone w dodatkowe baterie.

  • VDL pokazał dwa autokary – standardowy dwuosiowy model Futura FHD2 oraz dwupokładowy pojazd Futura FDD2.MAN pojawił się w Pradze autokarem MAN Lion`s Coach – „Coach of the Year 2020”

  • Scania pokazała modele Scania Citywide LE i ScaniaTouring HD12. Szczególną uwagę zwiedzających zwrócił autokar czeskiej drużyny hokejowej Scania Interlink HD (!).

  • Isuzu pokazało model Visigo Hyper, czyli turystyczny midibus o długości 9,5 m – teraz z nowym silnikiem Cummins o mocy 320 KM i automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife.

  • Rosero – słowacka firma pokazała dwa autobusy: luksusowy turystyczny minibusy na bazie Iveci Daily oraz po raz pierwszy niskopodłogowy model na podwoziu Iveco Daily 70C18. Ten miejski pojazd ma obniżoną podłogę w przedniej części, co daje łatwiejszych pasażerom na wózkach inwalidzkich. Generalnie oferta Rosero obejmuje autobusy na olej napędowy, gaz ziemny i w pełni elektryczne autobusy.

  • Mave zaprezentowało w 100% niskopodłogowy autobus, zaprojektowany do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Niska i równa podłoga umożliwia bezproblemowe wejście na pokład, przejazd i łatwą obsługę pasażerów. Czeska firma cały czas produkuje autobusy turystyczne do sightseeingu. Są one wyposażane m.in. w składany dach czy opuszczane okna.

Dodatkowo firma Dopravni Podnik Praga, która objęła patronat nad tegoroczną wystawą Czechbus, pokazała nowe oraz historyczne pojazdy, w tym: SOR NB12 E6, Retrobus 3510, Karosa B961, Karosa B731, SOR NB18 i pojazd Karosa należący do studentów SPŠD. Na zewnątrz osoby z licencją D mogły przetestować model Iveco Crossway.

Polska reprezentacja

W tym roku polska reprezentacja na Czechbus wypadła dużo skromniej niż w zeszłym roku. Mogliśmy zobaczyć stoiska takich czeskich „wyjadaczy”, jak Mercus, Intap czy Ster.

Na pewno gwiazdą praskiej ekspozycji Mercusa – obok turystycznej wersji Sprintera – był miejski model MAN TGE 5.180 z obniżonym wejściem na zwisie tylnym, który dysponuje ekonomicznym silnikiem o pojemności 2 l i mocy 177 KM plus automatyczna skrzynia biegów. Jednak najważniejsza jest tutaj pojemność pasażerska. Miejski Mercus TGE City Bus umożliwia przewóz aż 40 osób, w tym 18 na miejscach siedzących i 25 na miejscach stojących! Tego nie ma nikt.

Z kolei Intap pokazał w Pradze nową rodzinę foteli dla autobusów kategorii M3 pod nazwa NG100. Łódzka firma dzięki konsekwentnej pracy stała się głównym dostawcą siedzeń pasażerskich do minibusów, których w naszym kraju produkuje się najwięcej w Europie. Zresztą łódzka spółka nie tylko współpracuje z polskimi producentami, ale wysyła swoje produkty do klientów w całej Europie. Fotele z najnowszej serii NG100 mogliśmy zobaczyć w pojazdach takich firm jak: BusFactory, BusPl, Busprestige, Auto-Cuby, BusInvest, Mercus, Rosero (Słowacja), CentoTrans (Rumunia) oraz w Iveco Daily CNG.

-„Debiut NG100 to bardzo ważny moment w historii naszej firmy. Ten fotel staje się platformą naszej działalności w autobusowym segmencie M3 i na jego bazie wkrótce powstanie cała rodzina siedzeń, które spełnią wszystkie wymagania naszych klientów. Liczba autobusów z tymi fotelami na Czechbus 2019 pokazuje, że produkt świetnie wszedł na rynek i pierwsza reakcja producentów jest naprawdę dobra” – podsumowuje Marcin Tobik. Najważniejsza zaleta nowej serii siedzeń NG100 to przede wszystkim ich niższa waga. plasująca się na poziomie 29 kg. Kolejne plusy to płynna regulacja wysokości górnego punktu mocowania pasa, szersze siedzisko i lżejsza oraz bardziej wytrzymała wkładka. Intap oferuje też takie dodatki, jak kieszeń na smartfon, port USB, uchwyty tylne z nakładkami w różnych kolorach, nowo zaprojektowana siatka, stoliki uchwytem na tablet.

Komentarze