TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Czat z Prezesem Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej - Jerzym Chudzickim (25.03.2003)
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 06.04.2003 19:49:12
Czat z Prezesem Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej - Jerzym Chudzickim (25.03.2003)

AKierecki: Witam wszystkich na czacie z Prezesem Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej - Jerzym Chudzickim. Na wstępie Panie Prezesie proszę krótko opisać najważniejsze obecnie zadania Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

~JChudzicki: Witam wszystkich miłośników i sympatyków komunikacji miejskiej.
~JChudzicki: Najważniejsze zadania Izby wiążą się z wstąpieniem do UE, oraz przygotowaniem naszej branży do czekającej nas konkurencji.

~barttek: Czy liczba mieszkańców określa czy w danym mieście powinna działać komunikacja miejska??

~JChudzicki: Nie, transport lokalny jest zadaniem własnym gminy. To od samorządu zależy czy i jak zorganizować komunikację miejską.

AKierecki: W 2002 roku sprzedano w Polsce tylko 430 szt. autobusów miejskich, co oznacza spadek poziomu dostaw o 28,09 % w porównaniu z 2001 rokiem. Jest to najgorszy wynik w ciągu ostatnich 6 lat. Jakie Pana zdaniem są główne powody tak złej sytuacji w tym segmencie rynku?

~JChudzicki: Najważniejszą przyczyną jest spadek przewozów pasażerskich w ostatnich latach oraz sytuacja finansowa samorządów. Nakładanie przez Rząd na samorządy nowych zadań powoduje, że możliwości zakupu nowego taboru są coraz mniejsze.

~robi: Jednym z głównych zadań IGKM jest inicjowanie projektów regulacji prawnych w zakresie komunikacji miejskiej oraz ich opiniowanie. Jakie działania w tym zakresie podjęła Izba w ubiegłym roku?

~JChudzicki: Współpraca z Rządem jest bardzo trudna. Komunikacja miejska nie leży w gestii Ministerstwa Infrastruktury i w związku z tym nasze sugestie i postulaty nie są lub są w niewielkim stopniu uwzględniane. Zgłosiliśmy potrzebę opracowania ustawy o zbiorowym transporcie pasażerskim oraz opiniowaliśmy ostatnią nowelizację ustawy o transporcie drogowym. Opiniowaliśmy także ustawę o czasie pracy kierowców.

AKierecki: Od kilku lat zapowiada się rozwój kategorii autobusów miejskich średniej pojemności. Jak na razie nic specjalnie z tego nie wychodzi, a obecnie na wytypowane dla midi-busów linie masowo wchodzą znacznie tańsze mini-busy, będące najczęściej konwersjami samochodów dostawczych, co nie zawsze pozytywnie odbija się na komforcie podróżowania. Jak Pan ocenia to zjawisko?

~JChudzicki: Istnieje w Polsce zapotrzebowanie na autobusy średniej pojemności. Jednakże barierą jest cena, która wynosi często ponad 80% ceny autobusu 12 metrowego. Wydaje się, że znacznie większe zainteresowanie byłoby takim autobusem, gdyby jego cena nie przekraczała 50-60% ceny pojazdu 12 metrowego. Takimi autobusami na pewno byłoby zainteresowanie ze strony małych i średnich miast.

~tola: Ilu ogółem w Polsce jest przewoźników miejskich i ilu z nich należy do IGKM ?

~JChudzicki: Przewoźników gminnych jest w kraju około 160. Około 140 należy do IGKM. Od strony potencjału taborowego stanowi to ponad 95% ogółu autobusów używanych w komunikacji.
robi: Jednym z założeń IGKM na rok 2002 roku było wykorzystania zbliżających się wyborów samorządowych do nagłośnienia problemów komunikacji miejskiej. Czy to się udało?
~JChudzicki: Nie udało się np. w Warszawie. Żadne nasze argumenty, sprecyzowane w liście otwartym, nie trafiły do kandydatów na Prezydenta Warszawy. Dla nagłośnienia problemów komunikacji miejskiej wydaliśmy przed wyborami podręcznik dla kandydatów i radnych pt. Vademecum organizatora lokalnego transportu zbiorowego. Największe zainteresowanie tym podręcznikiem było w małych i średnich miastach.

AKierecki: W ubiegłym roku udział autobusów niskopodłogowych w ogólnej sumie sprzedanych autobusów miejskich wyniósł aż 80,46 %. Czy Pana zdaniem to dobrze, że polskie przedsiębiorstwa jak już zdecydują się na odnowę taboru to kupują kilka sztuk najdroższych konstrukcji na rynku? Czy nie za szybko nasi przewoźnicy, biorąc pod uwagę możliwości finansowe i stan dróg, odwrócili się od tańszych egzemplarzy średniopodłogowych czy niskowejsciowych?

~JChudzicki: Uważam, że stawiane także w przetargach wymagania dotyczące autobusów, znacznie przekraczają potrzeby jak i możliwości. Powoduje to również dostarczanie przez producentów niesprawdzonych lub prototypowych rozwiązań. Podobną opinię w tej sprawie ma również niemiecki związek przedsiębiorstw komunikacyjnych (VDV).

~tola: Jaki procent przewoźników (należących do IGKM) to zakłady budżetowe?

~JChudzicki: Około 40% operatorów to zakłady budżetowe.

~wozu: Co uznaje Pan za największy sukces IGKM w ciągu ubiegłego roku?

~JChudzicki: Z punktu widzenia konkretnego efektu ekonomicznego to dalsze na dwa lata zwolnienie ze stosowania fas fiskalnych. Z punktu widzenia propagandowego, promocję polskiej komunikacji miejskiej w Europie.


~wozu: A jakie były porażki IGKM w zeszłym roku? Jeśli były jakieś ;)

~JChudzicki: Brak wpływu na zapisy nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Choć jeszcze nie wszystko stracone, gdyż nowelizacja jest jeszcze dyskutowana w komisjach i dopiero wejdzie pod obrady Sejmu.

AKierecki: Czy w tym roku czeka nas na targach KM w Łodzi coś specjalnego? Czy są pomysły na ewentualną zmianę lokalizacji w celu poszerzenia powierzchni wystawowej? Obiektywnie trzeba przyznać, że w łódzkiej hali Expo nie ma jej za dużo....

~JChudzicki: W jakiej formie gdzie i w jakim zakresie odbywać się będzie impreza konferencyjno wystawowa, zadecydują o tym nasi Członkowie na zgromadzeniu które odbędzie się 4 kwietnia.

~Magda5: Jakie są wymierne korzyści firm należących do IGKM? Inaczej mówiąc, dlaczego opłaca się należeć do Waszej organizacji?

~JChudzicki: Do IGKM należy obecnie ponad 210 podmiotów gospodarczych. Są cztery grupy członków: operatorzy, zarządy i związki, placówki naukowo badawcze oraz inne z otoczenia systemowego komunikacji miejskiej. Oczekiwania każdej z tych grup są inne. Każdy znajdzie coś dla siebie. Przewoźnicy - informację, kontakty z innymi przedsiębiorstwami, producenci i usługodawcy możliwość bezpośrednich kontaktów z operatorami.

~cargo: Ilu obecnie IGKM ma członków? Czy ta wielkość jest stabilna , czy tez maleje?

~JChudzicki: Systematycznie rośnie liczba członków Izby. Średnio rocznie przybywa nam około 7% członków.

AKierecki: Czy Pana zdaniem, jako członka jury przyznającego Złote Koła KM, sensowne jest włączenie do składu tego gremium przedstawiciela dziennikarzy piszących o transporcie miejskim w Polsce?

~JChudzicki: Propozycja jest do rozważenia.

~wozu: IGKM blisko współpracuje z Międzynarodową Unią Transportu Publicznego (UITP). Proszę powiedzieć, ilu polskich przewoźników jest członkami UITP i jakie są wymierne korzyści z przynależności do tej organizacji?

~JChudzicki: Aktualnie do UITP należy 8 przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z Polski. Uczestniczymy w pracy kilku komitetów UITP np. Komitetu Integracji z Unią. Uczestniczymy w konferencjach Kongresach i światowych wystawach organizowanych przez UITP. Ale najważniejszy jest dostęp do informacji np. do bazy MOBI do której mają dostęp tylko członkowie UITP.

~robi: Nowe rozporządzenie dotyczące warunków technicznych pojazdów rozwiązuje kwestię wprowadzania bagażników, kół zapasowych czy firanek do autobusów miejskich podmiejskich. Jak to się stało według Pana, że ta luka w przepisach spokojnie funkcjonowała przez tyle lat i dopiero jakiś energiczny burmistrz wyciągnął ją na światło dzienne?

~JChudzicki: W nowelizacji ustawy o transporcie drogowym na nasz wniosek znalazła się nowa definicja komunikacji miejskiej, która rozwiązuje ten problem.

AKierecki: ZTM Warszawa ogłosiło w ubiegłym roku drugi przetarg na obsługę warszawskich linii. Specyfikacja tego zamówienia przewidywała 5 punktów procentowych za zastosowania autobusów gazowych. Jak Pan dzisiaj ocenia tą nieudaną próbę gazyfikacji części warszawskiego taboru?

~JChudzicki: Uważam, że trzeba być bardzo ostrożnym w szerokim wprowadzaniu paliw innych niż klasyczny, ale czysty diesel. Te eksperymenty w warunkach polskich skazane są na porażki. Przyczyną jest brak w Polsce wspomagania finansowego ze strony Państwa dla tego typu przedsięwzięć.

~cargo: Jaka procedurę musi przejść przewoźnik miejski, który chce wstąpić w szeregi członków IGKM? Ile kosztuje obecnie przynależność do Waszej organizacji (np. w skali roku)?

~JChudzicki: Wymagana jest wyłącznie deklaracja, po wcześniejszym zapoznaniu się ze statutem Izby. Składka w zależności od liczby pojazdów wynosi dla operatorów od 600 do 6000zł.

AKierecki: W zeszłym roku sprzedano tylko 26 szt. autobusów piętnastometrowych. Czy według Pana ta tego typu konstrukcje zaistnieje jeszcze w przyszłości taki popyt jak latach 2000-2001, kiedy dostarczono łącznie 226 egz. tego typu?

~JChudzicki: Pierwsi nabywcy tych autobusów sądzili, że jest to pojazd, który zastąpi autobus przegubowy. Szybko się okazało, że nie mieli racji. Przy wielu wadach takich jak zachodzenie, mała pojemność, mała sztywność nadwozia, autobus ten charakteryzował się tylko niewieloma zaletami - dobra widoczność w lusterkach, jedna przestrzeń pasażerska itp. Przy ogólnej tendencji spadku pasażerów oraz relatywnie wysokiej cenie tych pojazdów, zaczęły one tracić na popularności.

AKierecki: Wyczerpaliśmy już listę pytań. Dziękujemy wszystkim za obecność. Do zobaczenia na kolejnym czacie!

~JChudzicki: Serdecznie dziękuję i do zobaczenia na imprezach organizowanych przez Izbę.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
czat
Chudzicki
IGKM
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....