COP24: W grudniu debiut elektrobusu Rafako E-Bus

infobus
07.12.2018 16:30
0 Komentarzy

Podczas szczytu klimatycznego w Katowicach raciborski producent kotłów pokazał, jak będzie wyglądać jego premierowy elektrobus. Zdaniem Rafako to pierwszy polski autobus elektryczny z bateriami w podwoziu. Jego nazwa to Rafako E-Bus.

Raciborska firma przedstawiła koncept swojego e-busa na trwającym właśnie szczycie COP24 w Katowicach. Niebawem odbędzie się oficjalna prezentacja prototypu – 19 grudnia – w Raciborzu. Przypomnijmy, że Rafako specjalizuje się w światowej produkcji kotłów i bloków energetycznych. Dwa lata temu spółka postanowiła stworzyć autobus elektryczny ze względu na coraz większe zainteresowanie tego typu pojazdami oraz korzyści wynikające z zastosowania silników napędzanych energią elektryczną. Tym samym firma pisze nowy e-rozdział w swojej historii.

Dwa lata

Firma już od dwóch lat pracowała nad tematem projektu autobusu elektrycznego. Po przyspieszeniu prac w tym roku, jeszcze w grudniu mamy zobaczyć pierwszy prototyp, który w zależności od zastosowanej baterii będzie występował jako pojazd:

  • miejski z baterią LTO o pojemności 61 kWh (w wariancie przeznaczonym do miast);

  • lokalny z baterią o pojemności 144 kWh (z myślą o kursach podmiejskich oraz przewozach uczniów)

Zasięgi autobusu elektrycznego mają wynieść odpowiednio 70 lub 140 kilometrów. Rafako E-Bus, bo tak nazywa się autobus, został stworzony przez:

  • Rafako (budowa autobusu, koordynacja prac),

  • KOMEL (silniki elektryczne)

  • EleDriveco. (pakiety baterii)

W przeciwieństwie do dotychczasowych rozwiązań, w których baterie lokuje się pod podwoziem lub miejscu, gdzie zwykle są silniki spalinowe – czyli wieży i na dachach, autobus elektryczny Rafako ma baterie w całości zabudowane pod podwoziem. Dlatego Rafako E-Bus możemy określić pierwszym polskim autobusem elektrycznym z bateriami w podłodze.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie – za design autobusu odpowiada Studio SAF, czyli Damian Talar, którego znany ze współpracy z takimi markami, jak Solaris, AMZ czy UNVI.

Projekt Rafako

-„Nasz projekt ma wiele zalet, z których najistotniejszą jest to , że powstaje całkowicie od zera, a nie w wyniku adaptacji pod potrzeby „elektryka” konstrukcji pojazdu spalinowego. Dzięki temu nasze rozwiązanie uwzględnia wszystkie specyficzne dla napędu eklektycznego potrzeby i wykorzystuje najnowsze trendy na rynku światowym, nadając nowym pojazdom zalety , które będą w stanie sprostać wysokim wyzwaniom technicznym i wymaganiom klienta” – komentuje Michał Maćkowiak, lider autobusowego projektu w Rafako.

Jako ciekawostkę warto również dodać, że firma KOMEL – producent silników, chwali się sprawnością jednostek na poziomie 96 procent. Dla porównania: najlepsze silniki spalinowe w Formule 1 (oraz AMG Project One) posiadają sprawność wynoszącą około 50 procent w optymalnym zakresie obrotów. W cywilnych samochodach liderem jest Toyota, której udaje się dojść do około 42-44 procent sprawności – rzecz jasna także w optymalnym zakresie obrotów. Zobaczymy jak będzie w tym wypadku.

Podsumowując

Pierwsza wizualizacja wygląda nieźle – jak większość wizualizacji.  Na pewno na korzyść tej konstrukcji przemawia fakt, że od początku była projektowana jako pojazd bateryjny. Dodatkowo od razu  przewidziano różne wersje funkcjonalne. Kolejny plus to szybkość działania – Rafako udało się osiągnąć cel, który firma postawiła sobie jeszcze w zeszłym roku, o czym pisaliśmy m.in. TUTAJ. Niezły wynik. Czekamy teraz na prototyp.

Komentarze