TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

COP24: W grudniu debiut elektrobusu Rafako E-Bus
InfoBus.pl - Opublikowano: 07.12.2018 18:30:47 1 komentarz
COP24: W grudniu debiut elektrobusu Rafako E-Bus

Podczas szczytu klimatycznego w Katowicach raciborski producent kotłów pokazał, jak będzie wyglądać jego premierowy elektrobus. Zdaniem Rafako to pierwszy polski autobus elektryczny z bateriami w podwoziu. Jego nazwa to Rafako E-Bus.

Raciborska firma przedstawiła koncept swojego e-busa na trwającym właśnie szczycie COP24 w Katowicach. Niebawem odbędzie się oficjalna prezentacja prototypu - 19 grudnia - w Raciborzu. Przypomnijmy, że Rafako specjalizuje się w światowej produkcji kotłów i bloków energetycznych. Dwa lata temu spółka postanowiła stworzyć autobus elektryczny ze względu na coraz większe zainteresowanie tego typu pojazdami oraz korzyści wynikające z zastosowania silników napędzanych energią elektryczną. Tym samym firma pisze nowy e-rozdział w swojej historii.

Dwa lata

Firma już od dwóch lat pracowała nad tematem projektu autobusu elektrycznego. Po przyspieszeniu prac w tym roku, jeszcze w grudniu mamy zobaczyć pierwszy prototyp, który w zależności od zastosowanej baterii będzie występował jako pojazd:

  • miejski z baterią LTO o pojemności 61 kWh (w wariancie przeznaczonym do miast);

  • lokalny z baterią o pojemności 144 kWh (z myślą o kursach podmiejskich oraz przewozach uczniów)

Zasięgi autobusu elektrycznego mają wynieść odpowiednio 70 lub 140 kilometrów. Rafako E-Bus, bo tak nazywa się autobus, został stworzony przez:

  • Rafako (budowa autobusu, koordynacja prac),

  • KOMEL (silniki elektryczne)

  • EleDriveco. (pakiety baterii)

W przeciwieństwie do dotychczasowych rozwiązań, w których baterie lokuje się pod podwoziem lub miejscu, gdzie zwykle są silniki spalinowe – czyli wieży i na dachach, autobus elektryczny Rafako ma baterie w całości zabudowane pod podwoziem. Dlatego Rafako E-Bus możemy określić pierwszym polskim autobusem elektrycznym z bateriami w podłodze.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie - za design autobusu odpowiada Studio SAF, czyli Damian Talar, którego znany ze współpracy z takimi markami, jak Solaris, AMZ czy UNVI.

Projekt Rafako

-"Nasz projekt ma wiele zalet, z których najistotniejszą jest to , że powstaje całkowicie od zera, a nie w wyniku adaptacji pod potrzeby "elektryka" konstrukcji pojazdu spalinowego. Dzięki temu nasze rozwiązanie uwzględnia wszystkie specyficzne dla napędu eklektycznego potrzeby i wykorzystuje najnowsze trendy na rynku światowym, nadając nowym pojazdom zalety , które będą w stanie sprostać wysokim wyzwaniom technicznym i wymaganiom klienta" – komentuje Michał Maćkowiak, lider autobusowego projektu w Rafako.

Jako ciekawostkę warto również dodać, że firma KOMEL – producent silników, chwali się sprawnością jednostek na poziomie 96 procent. Dla porównania: najlepsze silniki spalinowe w Formule 1 (oraz AMG Project One) posiadają sprawność wynoszącą około 50 procent w optymalnym zakresie obrotów. W cywilnych samochodach liderem jest Toyota, której udaje się dojść do około 42-44 procent sprawności – rzecz jasna także w optymalnym zakresie obrotów. Zobaczymy jak będzie w tym wypadku.

Podsumowując

Pierwsza wizualizacja wygląda nieźle - jak większość wizualizacji.  Na pewno na korzyść tej konstrukcji przemawia fakt, że od początku była projektowana jako pojazd bateryjny. Dodatkowo od razu  przewidziano różne wersje funkcjonalne. Kolejny plus to szybkość działania - Rafako udało się osiągnąć cel, który firma postawiła sobie jeszcze w zeszłym roku, o czym pisaliśmy m.in. TUTAJ. Niezły wynik. Czekamy teraz na prototyp.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
COP
elektrobus
Rafako
  • PauloBusiak – 07.12.2018

    Od końca lat 70tych XXw. wszyscy producenci autobusów starali się obniżyć poziom podłogi. Rafako umieszcza baterie w podłodze: albo zamierza zasilać ten autobus bateriami z telefonów komórkowych, albo będzie miało poziom podłogi nieco niższy od Ikarusa serii 200 :-)Niby zaprojektowany od zera a niczym się nie różni od konstrukcji adoptowanych ze spalinówek. Jeśli jedyną nowością są baterie w podłodze :-) to mamy kolejny wizjonerski projekt z nikłą szansą na produkcję seryjną

  • Michał Koziński – 07.12.2018

    Meleks z wodogłowiem? 😂

  • Michał Kamiński – 09.12.2018

    Ciekawe jak baterie zachowają się przy zderzeniach z innymi pojazdami. Są w najgorszym możliwym miejscu i zostaną uszkodzone przy każdej większej kolizji. Tak więc pożar i zwarcia będą możliwe.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....