COP24: W 2019 r. przybędzie 200 autobusów CNG

infobus
13.12.2018 08:00
0 Komentarzy

Podczas debaty w trakcie COP24, PGNiG poinformował, że Polscejeździ około 400 autobusów miejskich zasilanych CNG. Za rok ma być ich już ok. 600szt.

-„Postępująca elektryfikacja sektora motoryzacyjnego jestczymś pozytywnym, ale są takie pojazdy, których łatwo zelektryfikować się nieda. I tu widać szansę dla gazu ziemnego” – ocenił w poniedziałek, podczasdebaty na temat wykorzystania gazu ziemnego w celu poprawy jakości powietrza,Jim Herbertson, dyrektor ds. technicznych ze Stowarzyszenia Sektora Ropy i Gazuna rzecz Ochrony Środowiska (IPIECA). Debata została zorganizowana przez PGNiGpodczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach. O doświadczeniach z pojazdamikomunikacji miejskiej zasilanymi gazem, mówili między innymi przedstawicieleTych i Rzeszowa, gdzie autobusy na paliwo CNG są już wykorzystywane.

Rzeszów i Tychy

-„Obecnie w Polsce jeździ około 400 autobusów na gaz, udałosię ten rynek rozruszać ponieważ do końca 2019 roku po polskich miastach będziesię poruszało już 600 takich autobusów. Wierzymy, że będzie to stała tendencja.Przykładem są Kielce albo Warszawa, które w tym roku zdecydowały się na wybórautobusów na CNG. Im większa aglomeracja, tym większy wpływ transportu na smog,dlatego wspieramy transport ekologiczny” – powiedział Marcin Szczudło, wiceprezesPGNiG Obrót Detaliczny.

O autobusach na paliwo CNG mówili również Marek Ustrobiński,zastępca prezydenta Rzeszowa i Andrzej Kowol, prezes zarządu PrzedsiębiorstwaKomunikacji Miejskiej w Tychach.

-„W Rzeszowie pierwsze autobusy napędzane CNG zaczęły jeździćpo mieście już w 2003” r. – powiedział Marek Ustrobiński. Obecnie jest ich 69 istanowią 40% taboru. „W najbliższych latach chcemy dokupić co najmniej 60autobusów na gaz. To wszystko nie byłoby możliwe bez PGNiG, która wybudowałanam stację zasilania” – podkreślił.

Dodał, że miasto stawia również na inneekologiczne rozwiązania miejskie, np. przystanki ogrzewane zimą, a chłodzonelatem za pomocą paneli fotowoltaicznych.

Z kolei w Tychach pierwsze autobusy zasilane gazem pojawiłysię na ulicach już w 1998 r.

-„W 2005 r. nastąpiła kolejna wymiana floty.Obecnie ponad 60% taboru stanowią pojazdy napędzane CNG. To 75 sztuk” – mówiłAndrzej Kowol z tyskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. W

Wyjaśnił, żesamorząd miasta zadbał o edukację społeczności lokalnej. „Świadomość szła odedukacji załogi, a następnie do społeczeństwa.

Organizowaliśmy spotkania natemat ekopojazdów w przedszkolach i szkołach – tłumaczył. Dodał, że miastostawia sobie dalsze ambitne cele, m.in. chce pozyskiwać gaz ze spalania śmieci.

-„Inwestycja w ekologię się opłaciła” – oświadczył Kowol.

Idziemy w gaz

Prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha podsumowałdyskusję, podkreślając notowany na świecie wzrost zapotrzebowania na gazziemny. „W 2017 r. globalnie konsumpcja gazu wzrosła o 3,7%. W Polsce tenwzrost jest systematyczny od kilku lat: w 2015 r. zużyliśmy 15 mld m3 gazuziemnego, w 2016 r. – 16 mld m3, w 2017 r. – 17 mld m3, a w tym rokuprawdopodobnie będzie to ponad 18 mld m3” – mówił. „Gaz ziemny staje się corazbardziej popularny wśród odbiorców indywidualnych, jak i w biznesie” – podkreśliłHenryk Mucha.

Komentarze