TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

COP24: Prąd drożeje, a rząd zachęca do elektrobusów
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.12.2018 11:00:33
COP24: Prąd drożeje, a rząd zachęca do elektrobusów

4 grudnia miał miejsce Dzień Elektromobilności na COP24. Oczywiście wszyscy zachęcali do inwestowania w czyste elektrobusy, natomiast nikt nie zająknął się o mało zielonym źródle energii elektrycznej w Polsce i nadchodzących podwyżkach prądu.

Prawda jest taka, że tylko w dwóch miejscach w Polsce czynione są próby z zasilaniem autobusów elektrycznych zieloną energią - w Ostrowcu Wielkopolskim (biomasa) i Ostrołęce (fotowoltaika). Do tego dochodzi kwestia radykalnej podwyżki cen energii elektrycznej w polskich miastach, o której pisaliśmy w TransInfo TUTAJ.

Kraków przykładem

Jak możemy przeczytać w sporządzonej właśnie przez Kraków analizie kosztów i korzyści z wprowadzenia elektrycznego taboru, czynnikiem najwyższego ryzyka jest właśnie rosną cena prądu, co może znacząco obniżyć opłacalność inwestycji w zeroemisyjny transport.

Przypomnijmy, że w związku ze wzrostem cen energii elektrycznej w przyszłym roku krakowskie MPK wyda na prąd 12 mln zł więcej niż dotychczas. Dodajmy też, że małopolskie miasto do 2028 r. musi - zgodnie z ustawą o elektromobilności - zakupić 153 autobusy elektryczne i wybudować kolejnych 13 stacji ładowania pojazdów. Koszt tej inwestycji oszacowano na prawie 27,7 mln zł.

We wnioskach krakowskiej analizy czytamy, że - "przedsięwzięcie to, przy uwzględnieniu przyjętych założeń kosztowych, technicznych i czasowych, staje się jednak ekonomicznie nieopłacalne, wręcz niemożliwe do realizacji bez pozyskania dofinansowania minimum 63 proc. kosztów, które szacuje się na 377,8 mln zł".

Tak mówi jeden z liderów elektromobilności w Polsce. A gdzie są te zachęty, wsparcie w zakupie energii i narzędzia finansowe dla samorządów wybierających elektromobilność? Na COP24 nie było ich widać.

Z optymizmem w przyszłość

Za to w Katowicach mieliśmy kolejny optymistyczny raport o nazwie "Polska na drodze do elektromobilności", przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Jak diagnozował Łukasz Malinowski z TOR-u, 21 największych systemów transportu publicznego w polskich miastach obsługuje 22 proc. mieszkańców kraju; mieści się w tym całość ruchu tramwajowego i trolejbusowego w Polsce oraz 56 proc. pracy przewozowej autobusów miejskich. Ok. 31 proc. komunikacji publicznej jest zelektryfikowana (do 50 proc. w miastach z rozwiniętą komunikacją tramwajową). Miasta wydają na bieżące utrzymanie komunikacji ok. 10 mld zł rocznie.

Ekspert przypomniał, że korzyściami z rozwoju elektromobilności w transporcie publicznym są nie tylko mniejsza emisja, poprawa jakości powietrza w miastach i ograniczenie hałasu; dla pasażera zauważalna jest cichsza i płynniejsza jazda.

Z punktu widzenia przewoźników ważne są możliwość szybkiego wdrożenia zmian – brak większych inwestycji infrastrukturalnych przy wprowadzaniu autobusów elektrycznych, synergia z trolejbusami czy sprawniejsza i tańsza eksploatacja – szczególnie przy optymalnym doborze tras i warunków.

-"Wymiana floty autobusów na ekologiczne musi jednak iść w parze ze zmianą polityki transportowej miasta. Należy skończyć z dominacją samochodu" - zaakcentował Malinowski.

Chiny przykładem

Odpowiadając na pytanie, czy elektryfikacja na masową skalę jest możliwa, podał przykład Chin, gdzie w 2017 r. sprzedano 106 tys. autobusów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Według danych z 2017 r. na całym świecie było ok. 385 tys. autobusów elektrycznych, z czego w Chinach - ok 99 proc. Tę liczbę osiągnięto w ciągu pięciu lat – w 2013 r. wyprodukowano w tym kraju 4,3 tys. autobusów elektrycznych, z czego 1,7 tys. było pojazdami bateryjnymi.

Łączna liczba elektrobusów poza Chinami nie sięgała w ub. roku 3 tys., z czego ok. 2,1 tys. autobusów z takim napędem jeździło po Europie (największymi rynkami pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in były w 2017 r. Anglia, Niemcy, Holandia, Litwa, Austria, Belgia i Polska).

Jednocześnie według szacunków m.in. unijnego programu Zeeus w 2030 r. 50 proc. sprzedawanych w Europie autobusów będzie elektrykami. Na razie, do końca tego roku po ulicach polskich miast będzie jeździło ok. 967 autobusów elektrycznych, hybrydowych i gazowych.

Zdaniem zespołu TOR szansą na przyspieszenie elektryfikacji transportu publicznego jest program NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym partnerskie samorządy (łącznie z 27 ośrodków w kraju) zamawiają opracowywany produkt, dając swego rodzaju gwarancję rynkową. Projekt jest obecnie po etapie złożenia ofert: zdecydowały się na to trzy konsorcja – z liderami: Autosanem, Ursusem i Politechniką Śląską.

"Gdyby program Bezemisyjnego Transportu Publicznego udało się zrealizować i dotyczyłby największych ośrodków, najprawdopodobnie poziom elektryfikacji transportu w Polsce wzrósłby o 10-12 punktów procentowych, czyli to jest bardzo rozsądna wartość" - ocenił Malinowski.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
COP
elektromobilność
analiza
MPK Kraków
MPK Tarnów
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....