COP24: Pierwsze stacje z wodorem w Polsce w 2021 r.

infobus
06.12.2018 10:00
0 Komentarzy

6 grudnia – podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach- podpisana została umowa na sfinansowanie budowy dwóch stacji tankowaniawodorem – w Gdańsku i Warszawie. Wartość inwestycji to 10 mln euro.

Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku (wbezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii) oraz w Warszawie (przy ul.Łopuszańskiej) do końca 2021 roku. Oba stanowiska razem z instalacją dooczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20% będzieopłacany ze środków unijnych. Stacje staną się częścią Niebieskiego Szlaku,czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych ihybrydowych. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r.,kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku.

-„Grupa LOTOS w ramach swojej strategii do roku 2022wskazała, jako jeden z priorytetów, rozwój projektów dotyczących paliwalternatywnych. Jest to działalność innowacyjna, z której istotne przychodymogą pojawić się w przyszłości – mówi Mateusz A. Bonca, prezes Zarządu GrupyLOTOS S.A.

Z Gdańska do Warszawy

Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenierafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacjasprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowychnapędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiejczystości (99,999%). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu(450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzystolicą Polski a rafinerią w Gdańsku oraz ograniczy koszty inwestowania wdodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

-„Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisjiCO2 w transporcie, zwłaszcza, że technologia ta będzie rozwijana w pierwszejkolejności w oparciu o transport publiczny – podkreśla Patryk Demski,wiceprezes Zarządu ds. Inwestycji i Innowacji Grupy LOTOS S.A. – Grupa LOTOSrealizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowaniepaliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym rokupodpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne, w sprawie dostaw wodoru donapędu autobusów miejskich.

Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 t wodoru nagodzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h.Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobuswodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy LOTOSprodukują w ciągu godziny.

Projekt Pure H2

W Katowicach minister rozwoju Jerzy Kwieciński ocenił, żeprojekt „Pure H2” nie ma wielkich rozmiarów finansowych, za to olbrzymieznaczenie psychologiczne.

-„Będziemy coraz więcej korzystali z paliwalternatywnych, widać wyraźnie, że kolejne bariery technologiczne i kosztowepękają – stwierdził. „To pierwsza jaskółka, bo na wodorze będzie możnaswobodnie przejechać z Warszawy do Gdańska, a nawet do Niemiec, czyli znaczącozwiększa zasięg” – podkreślił.

Kwieciński poinformował, że w zeszłym tygodniu ustalono, żeCEF w następnym budżecie UE będzie miał podobny wymiar finansowy i będzie możnaz niego korzystać nie tylko przy budowie typowych sieci transportowych, ale iprzy projektach takiego typu. „Polska pokazuje, że potrafi z tych pieniędzykorzystać i przeznaczać je na rzeczy nowoczesne. To są te technologie, któreprowadzą do walki ze zmianami klimatycznymi” – zaznaczył minister.

-„To właśnie napęd wodorowy daje największe nadzieję nabudowę ciężarówek o niskiej emisji – zauważył wiceminister środowiska SławomirMazurek.

Rafineria Lotosu w Gdański produkuje obecnie 13 ton wodoruna godzinę, a w planach jest wzrost produkcji do 16,5 ton. Jest on używany wprocesach chemicznych w rafinerii. „Dziś chcemy wyjść z wodorem nazewnątrz” – podkreślił Demski. (PAP)

Komentarze