TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Co z Gazelą dla Gdyni?
InfoBus.pl - Opublikowano: 27.09.2016 17:20:06 9 komentarzy
fot. ZKM Gdynia

Gdyński PKM znów będzie próbował kupić 10 autobusów gazowo-elektrycznych wartych 16 mln zł, które w ramach programu Gezela wykłada Ministerstwo Środowiska i podległy resortowi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Czy za czwartym razem się uda? Bolączką wcześniejszych przetargów był brak oferentów.

Od końca ubiegłego roku jedynym w Polsce przewoźnikiem, który eksploatuje hybrydy gazowo-elektryczne jest częstochowskie MPK. To napęd w technologii bardzo rzadko stosowanej w Europie, choć wymiaru ekologicznego nie można mu odmówić. Próbą jego wsparcia jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w NFOŚiGW. Ale najpierw powrót przeszłości i krótkie przypomnienie gdyńskich wypadków. 


Warunki trzeciej próby pozyskania hybryd przez PKM opisaliśmy tutaj. Przyjrzeliśmy się także pytaniom od niedoszłych oferentów, odpowiedzią na nie oraz zmianom w SIWZ, które z tego wynikły. Wskazywaliśmy także na fakt, że przesunięcie terminu składania ofert najprawdopodobniej wynikało z bacznej obserwacji rozwoju sytuacji w Częstochowie.

Tytułem dygresji możemy wskazać na jedną ciekawostkę. Gdyńskim przetargiem najprawdopodobniej zainteresowała się Castrosua. Dlaczego akurat ten producent? Zapytano PKM o możliwość dopuszczenia pojazdów z silnikami gazowymi o pojemności minimum 6,5 l. Spółka jednak nie zgodziła się na to.

21 kwietnia okazało się, że nikt nie jest zainteresowany dostawą hybryd. Czy jest wyjście z pata? PKM oraz miasto nie ukrywali, że chcieli siąść do rozmów z Ministerstwem Środowiska oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak powiedział kilka miesięcy temu Michał Guć, wiceprezydent Gdyni dziennikarzom trójmiejskiego wydania Gazety Wyborczej dialog ma umożliwić wypracowanie rozwiązania, które umożliwiłoby wybrnięcie z "Gazelowego" marazmu. Michał Guć chce przekonać MŚ i NFOŚiGW, że efekt zakładany ekologiczny można osiągnąć za pomocą innych sposobów. Bogusław Stasiak, prezes PKM wskazywał, że możliwe jest osiągnięcie podobnych rezultatów za przy pomocy autobusów hybrydowych z silnikami diesla. Zaznaczał, że nie jest to napęd prototypowy i w konsekwencji nie niesie ze sobą ryzyka.

Sytuacja jest jednak trochę bardziej skomplikowana. Nawet jeśli resort środowiska oraz NFOŚiGW podzielą argumentację Gdyni oraz PKM to i tak głos ostateczny należy do hiszpańskiego rządu. Środki, które w ramach programu "Gazela" wywalczyły Gdynia i Częstochowa pochodzą ze sprzedaży nadwyżki tzw. "kwot dwutlenkowych" dla Hiszpanii. W umowie pomiędzy polskim oraz hiszpańskim rządem umieszczono warunek, że za te pieniądze będzie możliwy zakup jedynie autobusów gazowo-elektrycznych.

W tym miejscu jednak warto wskazać na jeden istotny szczegół. Estonia oraz Łotwa również odsprzedały swoje nadwyżki "kwot dwutlenkowych" Hiszpanom. Jednak w ramach ich odpowiedników "Gazeli" dopuszczono możliwość zakupu klasycznych autobusów na gaz. Dlaczego?

Ponieważ operatorzy oraz samorządy silnie lobbowali za tym w swoich resortach odpowiedzialnych za realizację programu. W naszym przypadku zdecydowanie zabrakło takich działań, a nawet jeśli je podjęto to nie przyniosły żadnego rezultatu. Może kazus Gdyni umożliwi- mimo, że mocno spóźnioną, ale jednak- pożądaną zmianę zasad "Gazeli"?

Reporterom portalu trojmiasto.pl udało się kilka rzeczy ustalić. Można przyjąć, że dopiero po obserwacjach i doświadczeniach z Częstochowy, Gdynia ostatecznie zdecyduje o zakupie nowych pojazdów, bądź całkowicie wycofa się z projektu. To tym bardziej prawdopodobne, że wprowadzenie do eksploatacji 10 nowych autobusów oznacza konieczność wycofania starych pojazdów. Na taki ruch może też wskazywać fakt, że miasto próbowało sondować zmianę rodzaju dostarczanych pojazdów, ale na to nie ma cały czas zgody w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdynia
PKM Gdynia
Gazela
hybryda
CNG
  • Hugo czewa – 27.09.2016

    Zabrać pieniądze Gdyni i dać następnemu miastu w kolejce.Gdynia dobrze wiedziała na jakie autobusy są te pieniądze przeznaczone, a teraz próbuje zmieniać zasady w trakcie gry,stosując zaporowe wymagania.

  • w11 – 27.09.2016

    Zabrać pieniądze autorom tego programu (tj wywalić z roboty) i postawić zarzut działania na szkodę Państwa. Uzasadnienie: warunkowanie przyznania nawet znacznych kwot na dopłaty do programów wzmacniania komunikacji miejskiej nie może wiązać się ze zmuszaniem beneficjentów do stosowania technologi eksperymentalnych, nie występujących w seryjnej albo choć małoseryjnej produkcji. ŻADEN poważny producent europejski nie ma i nie miał w trakcie tworzenia programu w ofercie hybryd gazowych. Mając taką wiedzę "resort środowiska oraz NFOŚiGW" albo 1: przyjmował do wiadomości że beneficjencji programu zmuszeni zostaną do zakupu hybryd CNG produkcji hiszpańskiej (Casrtosua czy coś podobnego) nie występujących na rynku polskim, a więc pozbawionych sensownego serwisu (w praktyce z serwisem kilka razy droższym niż od typowego na rynku polskim producenta), albo 2: któryś z lokalnych producentów stworzy jednorazowo (bo normalnie nikt tego nie kupi) krótką serię pojazdów z podzespołami firm z "łapanki" tj. jedynych, które wyrażą zgodę na zastosowanie w hybrydzie np. swoich silników. Doskonale tłumaczy to skąd w hybrydzie Solbusa benzynowo-gazowy silnik producenta bodajże czeskiego, o nic nikomu nie mówiącej nazwie. Otóż żaden z innych producentów nie wyraził póki co zgody na zastosowanie silników na CNG czy LPG do pracy na stałych obrotach i przy stałym dość wysokim obciążeniu, czyli w reżimach pracy krańcowo innych od tych na jakie silniki z obiegiem OTTO są projektowane. Wszystko wskazuje że pojazdy wyprodukowane dla Częstochowy będą jednorazowym wybrykiem na rynku, bez szans na jakąkolwiek kontynuację w produkcji, jak również BEZ SZANS NA OSIAGNIĘCIE 15-LETNIEJ EKSPLOATACJI typowej dla tego rynku. W tym kontekście postawa Gdyni jest jak najbardziej godna podziwu: nie chodzi im o to aby brać co dają i "nie patrzyć darowanemu w zęby" (BOĆ PRZECIEŻ ZA DARMOCHĘ !) tylko o to aby uzyskać środki przewozowe o przynajmniej standardowej trwałości i zdolności operacyjnej z potwierdzonym serwisem w całym okresie eksploatacji. Czy ktokolwiek rozsądny może przyjąć do wiadomości że Solbus lub jego dostawcy są w stanie zapewnić 15-letni serwis dla 40szt autobusów o znacznym stopniu nietypowości? Nikt. A nie zanosi się na kontynuację produkcji tego czegoś. Podsumowując: MPK Częstochowa ma co prawda 40 autobusów za 0 zł, ale realnie kosztowały one coś koło 66mln, które to środki mogły być wydane z dużo większą skutecznością na hybrydy, lub np autobusy z napędem CNG (oba rozwiązania mają cechy seryjności) a nie na wynalazek w postaci chyba jedynych w Europie hybryd LPG. Należy kibicować Gdyni, aby udało jej się wybrnąć z sytuacji wpędzania jej w zakupy pojazdów nieseryjnych, wręcz prototypowych, tym bardziej że jeśli wśród urzędników Ministerstwa Środowiska nastąpi pewne otrzeźwienie - skorzysta nie tylko Gdynia, ale i beneficjenci przygotowywanego programu Gazela II. Bo choć tym razem nie jest on przygotowywany z udziałem rządu Hiszpanii (nie sprzedajemy żadnych limitów CO2), a jest programem autorskim MŚ - to jego założenia są tak samo niedorzeczne jak w przypadku Gazeli. Pozostaje jednak pytanie: to tylko głupota czy już sabotaż gospodarczy?

  • MKM – 28.09.2016

    Kolega ma rację... ale jeżeli Gdynia nie chce to niech odda sprawę następnemu, a nie marudzi i chce coś ugrać. Przypomnę, że Częstochowa też starała się na zmianą warunków ale NFOŚiGW nie przyjął tego do wiadomości, ponieważ on tylko zarządza tym co miał napisane we wniosku. Jeżeli Gdynia coś ugra, to tym samy MPK Częstochowa będzie mogła iść na ścieżkę sądową. I nie ma co dyskutować, w Częstochowie hybrydy jeżdżą bo widać je na mieście (ryczące wielbłądy).

  • luQas – 28.09.2016

    To, że jeżdżą to jeszcze za mało aby Gdynię zainteresować. Prawda jest taka, że jak tak się patrzy na tabor Częstochowskiego MPK to to jest tragedia. Im wystarczy, że ma koła, kierownicę, siedzenia i silnik i będą zadowoleni. Gdyni się tyłek nie pali z tym, więc starają się ugrać jak najlepsze prdukty i tyle.

  • XWJ – 30.09.2016

    @W11 ale Ty pieprzysz. Zacznę od tego, ze jesteś mega ignorantem, bo nawet nie potrafiłeś znaleźć poprawnej marki (Castrosua) o które kilkukrotnie infobus mówił, a wypowiadasz się na temat działania na szkodę państwa. Druga sprawa: Hybrydy zasilane alternatywnym paliwem produkuje również (tylko na zamówienie) MAN oraz Volvo, tylko są cholernie drogie, więc nikt ich nie kupił. Solaris gdyby nie był tak zapatrzony na sianie propagandy o autobuso-zabawkach na 9 volt-owe baterie spokojnie mógłby wyprodukować hybrydę, bo na rynku jest już odpowiedni silnik do tego przystosowany (Cummins Cummins ISL-G), ale po co skupiać się na rynku alternatyw, jak można zrobić kolejny bezużyteczny autobus na baterie i się z tego cieszyć.

  • XWJ – 30.09.2016

    Zapomniałbym: Strasznie mnie rozbraja hasełka "ratujmy polski rynek!!!!1111oneoneone" ale jak Solbus poszedł jako jedyny w alternatywne źródła, to się nagle okazało, ze SOlbus to nie polska firma, bo wszyscy na nim psy wieszają. Lepiej się pewnie cieszyć z tego, że Solaris wypuścił kolejnego paszkwilka z garbem na dachu i jeszcze ograniczył paletę długości pojazdu do trzech modeli z przestarzałymi napędami (CNG i Hybryda szeregowa).

  • lunch – 30.09.2016

    Ciekawe, czy w wymogach przetargowych będą zatyczki do uszu dla kierowców i pasażerów...

  • ...do W11 – 02.10.2016

    ...z tymi "reżimami pracy krańcowo innymi od tych na jakie silniki z obiegiem OTTO są projektowane"; to czy to są reżimy pracy inne od występujących w np.; agregatach prądotwórczych wysokiej mocy, motopompach strażackich, lokomotywach spalinowych (z przekładnią elektryczną) ? nie wydaje mi się. Silniki w połączeniu z takimi odbiornikami pracują i "mają się dobrze"; szczególnie w elektrowozach jest to doskonale widoczne. Rosjanie produkują i eksploatują dużo elektrowozów na CNG własnej konstrukcji - u nas takowe nie są nawet na etapie projektu a u nich już jeżdżą...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....