TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Co z autobusami na Słowację?
InfoBus.pl - Opublikowano: 25.01.2016 17:35:11 1 komentarz
Co z autobusami na Słowację?

O ile przez granicę polsko-czeską przejeżdża coraz więcej rejsowych autokarów, tak autobusowe połączenia z naszym drugim południowym sąsiadem ? Słowacją - ?leżą odłogiem?.

O tą sprawę zapytała Ministra Infrastruktury posłanka Mirosława Nykiel (PO). Jak pisze parlamentarzystka: -?Obecnie z Polski na Słowację z niewielkimi wyjątkami nie da się dostać inaczej, niż własnym autem. Takie rozwiązanie biorąc pod uwagę, iż jest to nasz najbliższy sąsiad i jesteśmy w Unii Europejskiej nie służy zacieśnianiu więzi oraz integracji. Zlikwidowano niemal wszystkie połączenia kolejowe, np. przez przejście graniczne w Muszynie i Łupkowie nie kursuje ani jeden pociąg pasażerski.

Na całym liczącym 540 km długości polsko-słowackim pograniczu funkcjonują (a i to nie przez cały rok i nie codziennie) zaledwie trzy transgraniczne linie autobusowe, jeśli nie liczyć dalekobieżnych połączeń autokarowych (np. Warszawa - Wiedeń przez Bratysławę), które jednak nie mają znaczenia dla obsługi komunikacyjnej pogranicza.

Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, m. in. zapóźnienia infrastrukturalne (brak linii kolejowej Podłęże - Piekiełko), problemy natury biurokratycznej przy załatwianiu pozwoleń na przewozy międzynarodowe, czy też niedostateczny popyt. Możemy tu mówić o klasycznym przypadku błędnego koła: skoro nie ma jak dojechać do sąsiedniego kraju, mieszkańcy przygranicznych terenów nie podejmują pracy czy nauki w sąsiednim kraju, czy też nie jeżdżą w innych celach na Słowację czy do Polski (bo nie ma jak), w efekcie nie ma popytu, który wytworzyłby się w naturalny sposób, gdyby pogranicze było odpowiednio skomunikowane.

Nierentowny charakter przewozów lokalnych (w tym lokalnych transgranicznych) jest zresztą rzeczą jak najbardziej naturalną, stąd też tego typu połączenia autobusowe (krajowe) są zarówno na Słowacji, jak i w Polsce dotowane przez samorządy (szczebla powiatowego w Polsce i na poziomie Kraju Samorządowego na Słowacji). Problem w tym, że lokalne połączenia autobusowe użyteczności publicznej po obu stronach granicy nie są ze sobą w żaden sposób skoordynowane. Przykładowo, polskie autobusy dojeżdżają jedynie do Jabłonki i sporadycznie do Chyżnego, a chcąc się dostać od strony Rabki i Krakowa na słowacką Orawę, podróżny musiałby się dostać do Trsteny - oddalonego aż o 16 km najbliższego przystanku, z którego odjeżdżają słowackie autobusy. Z kolei polskim przewoźnikom busowym nie opłaca się uruchamianie lokalnych połączeń w przygraniczne rejony Słowacji nie tyle ze względu na brak pasażerów, ale ze względu na koszmarną biurokrację, która towarzyszy otwieraniu takiej linii - traktowanej mimo lokalnego charakteru, jako połączenie międzynarodowe.

Skutecznym rozwiązaniem tego problemu byłoby zawarcie polsko-słowackiej umowy międzynarodowej, na mocy której lokalne transgraniczne połączenia autobusowe (w tym połączenia użyteczności publicznej) byłyby traktowane jako połączenia krajowe w przypadku wykonywania ich do 5 - 10 lub 15 km w głąb sąsiedniego kraju, względnie do pierwszej (wyznaczonej szczegółowo w umowie) miejscowości przygranicznej po drugiej stronie granicy. Przykładowo, polskie lokalne linie autobusowe, również te dotowane przez powiat, dojeżdżałyby nie do Jabłonki i Chochołowa, ale do Trsteny i Suchej Hory, gdzie pasażer miałby możliwość przesiąść się na słowacki autobus. Analogicznie, słowaccy przewoźnicy na podstawie krajowej licencji mogliby wykonywać przewozy do pierwszej polskiej miejscowości: a więc do Bukowiny Tatrzańskiej, Chochołowa, Jabłonki. Takie rozwiązanie umożliwi dojazd lokalnym, krajowym środkiem transportu i za cenę biletu na połączenie krajowe do pierwszej miejscowości w kraju sąsiednim, gdzie pasażer będzie miał możliwość przesiąść się w polski/słowacki środek transportu i pojechać dalej.

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytanie: Czy możliwym jest przygotowanie i podpisanie stosownej umowy międzynarodowej, przygotowanej przez ministerstwa transportu obu zaprzyjaźnionych krajów? Jakie ewentualne rozwiązania przewiduje Ministerstwo w tej sprawie? Czy Ministerstwo zamierza współpracować z innymi ministerstwami i szukać rozwiązania problemu wspólnie?? Jak tylko Ministerstwo ustosunkuje się do tych pytań, opublikujemy odpowiedź na łamach InfoBusa.

Na marginesie dodajmy, że w ostatnim czasie coś się jednak ruszyło w sprawie polsko-słowackich połączeń autobusowych. W styczniu firma PKS Polonus rozpoczęła kursy z Warszawy, przez Zakopane, aż do Tatralandii, czyli największego kompleksu narciarskiego w Niskich Tatrach. To pierwsze w kraju i jedyne bezpośrednie połączenie autobusowe między Warszawą a zimową stolicą Słowacji. Mamy nadzieję, że za tym połączenia pójdą kolejne - i to bez koniecznościom angażowania w to Ministerstwa.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Sejm
Słowacja
  • Otko – 25.01.2016

    Od zeszłego roku funkcjonuje połączenie Kraków-Koszyce Tiger Expressu.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....