TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Co z autobusami na polsko-litewskim pograniczu?
InfoBus.pl - Opublikowano: 28.02.2017 12:17:08 6 komentarzy
Co z autobusami na litewsko-polskim pograniczu?

Po przedstawianiu nieciekawej sytuacji na granicy ze Słowacją, czas na kolejną, białą plamę na naszej komunikacyjnej mapie, czyli polsko-litewskie pogranicze. Pociągi tylko w weekend, a autokary jeżdżą głównie w nocy...

Sprawą zajął się poseł Kazimierz Gwiazdowski (PIS), który wystosował do ministra infrastruktury i budownictwa interpelację w tej sprawie.Jak podkreśla parlamentarzysta, Litwa jest krajem, z którym łączą Polskę szczególne więzy historyczne, geopolityczne i społeczne, również ze względu na mieszkającą tam liczną polską mniejszość. Z wielu względów powinniśmy zabiegać o to, by kontakty między przygranicznymi regionami naszych krajów były jak najbardziej intensywne. Niestety, w przypadku transportu zbiorowego tak nie jest?

Autokarem nocą

Z Polski na Litwę funkcjonuje wiele dalekobieżnych linii autokarowych, łączących Warszawę z Kownem i Wilnem. Autobusy na tych liniach kursują kilka razy na dobę (głównie w nocy). Niestety, te linie zupełnie nie rozwiązują kwestii skomunikowania Podlasia z Litwą, zwłaszcza z jej przygranicznymi, zamieszkanymi w dużej mierze przez Polaków regionami. Tylko część tych autobusów zatrzymuje się w Białymstoku, Suwałkach i Augustowie, przy czym najczęściej w zupełnie niedogodnych porach (np. o 2 w nocy). Zupełnie brakuje lokalnych transgranicznych linii autobusowych na terenach stricte przygranicznych, np. Suwałki - Kalwaria, Puńsk - Szostaków, Sejny - Olita czy Augustów - Druskienniki.

Wydawać by się mogło, że podróż lokalnym autobusem na tym pograniczu nie będzie żadnym problemem. W końcu region stawia na współpracę międzynarodową ze swym północnym sąsiadem, przygraniczne powiaty Litwy są zamieszkane przez liczną społeczność polską, a oba nasze kraje już od 13 lat są razem w Unii Europejskiej i od 9 lat w strefie Schengen. A jednak?

Pociągiem w Weekend

Autobusowy pat pogłębia słaba kolejowa komunikacja. Aktualnie miedzy Polską a Litwą kursuje pociąg Przewozów Regionalnych relacji Białystok - Kowno, ale jeździ on tylko w weekendy. Rano i popołudniu.

Trzy pytania posła

W tej sytuacji poseł Kazimierz Gwiazdowski zadał ministerstwu trzy pytania:

1) Dlaczego nie ma bezpośrednich połączeń kolejowych Białystok - Szostaków - Kowno?

2) Dlaczego na pograniczu polsko-litewskim nie istnieją komercyjne linie autobusowe, czy przyczyną tego nie są zbyt skomplikowane formalności związane z uzyskaniem licencji na przewozy międzynarodowe? Czy byłaby możliwość, aby formalności te uprościć, a sprawę przedyskutować z przedstawicielami strony litewskiej?

3) Czy jest możliwe uruchomienie lokalnych transgranicznych autobusowych linii użyteczności publicznej na pograniczu polsko-litewskim? Jeśli tak, kto miałby je otwierać (administracja rządowa, samorządy, państwowi przewoźnicy kolejowi) i w jakim trybie? Czy można takie linie finansować ze środków unijnych przewidzianych na współpracę transgraniczną?

Czekamy na odpowiedź.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
sejm
Litwa
granica
  • Pszemek – 28.02.2017

    Jak nie istnieją żadne połączenia kolejowe, a REGIO Białystok - Kowno w 1,5,6,7 to co? Kupa a nie branżowy portal.

  • tantus – 28.02.2017

    Jak byście nie gmerali przy ustawie o publicznym transporcie zbiorowym, to być może udałoby się uruchomić jakieś transgraniczne linie o charakterze użyteczności publicznej. A tak zostają prywaciarze, którym jak widać nie bardzo się opłaca uruchamiać połączenia w tym kierunku.

  • rob – 01.03.2017

    to jest tzw. wolny rynek...

  • AK – 01.03.2017

    co do pociągów to racja - są dwa weekendowe połączenia Przewozów Regionalnych do Kowna. Rano i popołudniu. Poszliśmy za głosem pana posła, a na szybko, w wyszukiwarce mieliśmy ustawiony dzień powszedni. I nic nie było. Przepraszam za błąd - poprawka w drodze.

  • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz – 01.03.2017

    Jeszcze pan poseł powinien zapytać się dlaczego na wyświetlaczach pociągu Białystok-Kowno jest niezrozumiały dla pasażerów napis Kaunas, a nie ma polskiego napisu Kowno.Tak samo denerwują mnie napisy Vilnus, Lviv na drogowskazach. Powinny być to polskie napisy np. Wilno a dopiero w nawiasie nazwa zagraniczna.

  • Dmofski – 02.03.2017

    zzzzzzz tak zwłaszcza,że Kwestią czasu jest jak Wilno, Lwów, Kowno,Ryga i berlin wrócą do "macierzy" i będą stanowić część wielkiej Polski tzw "międzymorza"...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....