TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Co kupuje Białystok? Zaglądamy w SIWZ
INFOBUS.PL - Opublikowano: 21.11.2017 17:03:38 15 komentarzy
fot. UM Białystok

Dnia 11 listopada miasto Białystok ogłosiło przetarg na dostawę nowych autobusów. Zamawiający podzielił przetarg na 2 części: pierwsza dotyczy dostawy 3 sztuk autobusów klasy MAXI i 15 autobusów klasy MEGA o napędzie spalinowym. Druga zaś – 2 sztuk autobusów klasy MAXI z napędem hybrydowym. Zakup autobusów został dofinansowany ze środków UE. Dostawa pojazdów ma nastąpić w ciągu 220 dni od podpisania umowy.

Co ponadto przygotowało miasto dla producentów? Przyglądamy się bliżej zapisom SIWZ. O warunkach formalnych – czyli doświadczeniu i zdolności finansowej pisaliśmy tutaj. Z racji faktu, iż część I obejmuje zarówno pojazdy solo i przegubowe, a część II hybrydy – jest to przetarg raczej dla dużych producentów.

Kryteria oceny ofert
W obu częściach zamówienia miasto przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować następującymi kryteriami: ceną (60%), oceną techniczną (30%), warunkami gwarancji i serwisu (10%).

MAXI i MEGA spalinowe
W zadaniu 1, oceniając kryteria techniczne, miasto przyzna najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • najmniejsze zużycie paliwa autobusu dwuczłonowego według testu SORT2 - 20 pkt;
  • najmniejsze zużycie paliwa autobusu jednoczłonowego według testu SORT2 – 5 pkt;
  • autobusy wyposażone w moduł rekuperacji – 5 pkt (Mercedes-Benz/Solaris);
  • pojemność skokowa silnika w autobusie dwuczłonowym powyżej 10 dm3 – 20 pkt (Mercedes-Benz/Solaris/MAN);
  • pojemność skokowa silnika w autobusie jednoczłonowym od 7,2 do 8 dm3 – 5 pkt (Mercedes-Benz);
  • automatyczna skrzynia biegów posiadająca 5 lub 6 przełożeń – 5 pkt;
  • długość przebiegów międzyobsługowych 60.000 km i więcej – 10 pkt;
  • elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia wykonane ze stali zabezpieczonej antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) w postaci pełnej kataforezy zanurzeniowej wykonanej w zamkniętym cyklu technologicznym – 15 pkt (Mercedes-Benz/MAN);
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66-01 EKG ONZ) – 5 pkt;
  • trzyczęściowa szyba przednia – 5 pkt (MAN/Solaris);
  • najniższy koszt zużycia energii i emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń – 5 pkt.

MAXI hybrydy
W zadaniu hybrydowym zamawiający premiuje :

  • najmniejsze zużycie paliwa według testu SORT2 – 25 pkt;
  • pojemność skokowa silnika powyżej 6,5 dm3 – 10 pkt;
  • zastosowany rodzaj magazynu energii elektrycznej – superkondensatory – 20 pkt;
  • długość przebiegów międzyobsługowych 60.000 km i więcej – 10 pkt;
  • trzyczęściowa szyba przednia – 5 pkt (MAN/Solaris);
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66-01 EKG ONZ) – 10 pkt;
  • elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia wykonane ze stali zabezpieczonej antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) w postaci pełnej kataforezy zanurzeniowej wykonanej w zamkniętym cyklu technologicznym – 15 pkt (MAN);
  • najniższy koszt zużycia energii i emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń – 5 pkt.

Specyfikacja techniczna

MAXI i MEGA diesel
Zamawiane autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m (MAXI) oraz od 17,5 do 18,2 m (MEGA), szerokość do 2,55 m, wysokość max. 3,3 m i niską podłogę na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Co ciekawe miasto dopuszcza konstrukcje z pojedynczym schodkiem w trzecich drzwiach autobusu jednoczłonowego oraz w czwartych drzwiach autobusu dwuczłonowego. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający wymaga, aby silnik o minimalnej pojemności skokowej 6,8 dm3 w autobusach jednoczłonowych i 8,9 dm3 w autobusach dwuczłonowych, spełniał normę emisji EURO 6. Moc silnika w solówkach musi osiągać przynajmniej 200 kW, a w przegubach 250 kW. Komora silnika powinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Istotne jest, aby silnik był wyprodukowany na terenie Unii Europejskiej. Pasażerowie usiądą na fotelach odpornych na ścieranie izabrudzenia, zmiękkimi, odejmowalnymi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk wyposażonych wgąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei dla kierowców przewidziano kabinę typu zamkniętego z wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi oraz poprzez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Fotel kierowcy będzie amortyzowany pneumatycznie, regulowany wpłaszczyźnie pionowej i poziomej, podgrzewany elektrycznie, z zagłówkiem idwoma, regulowanymi podłokietnikami, z możliwością obrotu siedziska. Prowadzący pojazd podczas pracy będzie miał możliwość korzystania m. in. z radiotelefonu, wieszaków na ubranie, kasetki metalowej na bilety i pieniądze zamykanej na patentowy zamek, uchwytu do mocowania rozkładu jazdy na desce z oświetleniem LED, uchwytu umożliwiającego bezpieczne postawienie typowego naczynia (np. kubka) o pojemności do 0,5 l, a także z gniazda USB. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna przesuwne, luki dachowe i klimatyzacja. Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze bursztynowym. Ciekawostką jest wymóg zamontowania 2 tablic bocznych z numerem linii dla osób niedowidzących w autobusach przegubowych. Informacje dla pasażerów wewnątrz pojazdu dostarczą wyświetlacze LCD – górny i boczny. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.

MAXI hybrydy
Wykonawca, który wygra to zadanie musi dostarczyć 2 autobusy hybrydowe o długości od 11,5 do 12,2 m, szerokości do 2,55 m oraz wysokości max 3,5 m, o niskiej podłodze. Napęd spalinowy stanowić będzie silnik o minimalnej pojemności skokowej 4,5 dm3 o mocy co najmniej 150 kW. Silnik lub silniki elektryczne mają być elektryczną jednostką napędową o mocy odpowiadającej potrzebom napędu hybrydowego, wynikającym z przewidywanej dynamiki jazdy, lecz nie mniejszej niż 100 kW. Pozostałe zapisy SIWZ dla tej części przetargu są zbieżne z wymogami dla autobusów standardowych.

Naszym zdaniem…
…bez wątpienia niniejszym przetargiem będą zainteresowani najwięksi producenci. W części 1 przetargu na czele stawki wysuwa się Mercedes-Benz, który w kryteriach technicznych (zakładając, że spala najmniej paliwa), może liczyć na 95 pkt. Mając na uwadze powyższe założenia – miejsce drugie na podium może należeć do MANa ze stratą 5 pkt do lidera. I wreszcie trzecie pozycja to prawdopodobnie Solaris, który do nadrobienia może mieć aż 15 pkt do Mercedesa. W związku z tym, że 15 pkt to inaczej 4,5% ceny, Solaris musiałby przedstawić bardzo promocyjną ofertę, aby wygrać to zamówienie. Tego jednak nie oczekujemy i z ostrożnością stawiamy na Mercedesa z modelem Citaro. Z kolei w części hybrydowej przewagę nad Volvo i Solarisem zyskuje MAN (max punktów za KTL). Czy wykorzysta ją i złoży ofertę? Przekonamy się na otwarciu ofert, które zaplanowano na dzień 20 grudnia.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
Białystok
UM
hybryda
  • OffAmMain – 21.11.2017

    Dlaczego polskie miasta zamawiają dzielona szybę? Na zachodzie praktycznie wszystkie mają jedną tafle i wygląda to dużo lepiej wizualnie i wydaje mi się że kierowca też ma.wiemsza wygode

  • break – 21.11.2017

    Koszt wymiany

  • Mobilek – 21.11.2017

    co na to miłośnicy PZP? Przecież przetargi pisze się pod konkretnego dostawcę, o czym prawie wprost stanowi powyższy artykuł. Trzeba wreszcie skończyć z tą obłudą i oddać komunikację profesjonalistom (czytaj - zabrać politykom)

  • JaCzyliJa-NieKtoInnyJakJa – 21.11.2017

    @Mobilek przetargi są pisane pod obsługę zajezdni. Hybryda będzie MANa bo mamy pod to przygotowany warsztat a spalinowe Solaris/Mercedes bo również mamy pod to infrastrukturę (oraz doświadczenie z tymi pojazdami).

  • Dobra sugestia – 21.11.2017

    Uprasza się zagranicznych trolli o niezaśmiecanie tego portalu. Białystok jest patriotyczny i tak wybierze rodzimego producenta. Szukajcie sobie szczęścia gdzie indziej.

  • !! – 21.11.2017

    @dobra: dokładnie, #tylkojamnik!!!

  • Egon antyTrajtor – 22.11.2017

    No cóż, jeden rzut okiem i widać, że nie chcą Solarisa. Ewentualnie mogą kupować go za niską cenę.

  • Ricardo Fanchini – 22.11.2017

    @OffAmMain: w razie uszkodzenie wymieniasz połowę przedniej szyby zamiast całej co jest prostsze i tańsze. Ot i tyle.

  • Dobra rada – 22.11.2017

    Skoro nie chcą Solarisa, to niech wezmą Ursusa. Na pewno będą zadowoleni. Produkt wysokiej klasy, rodzimej produkcji, niewygórowanej cenie. Czego chcieć więcej?!

  • Kamil_380 – 23.11.2017

    @ Dobra rada: po prostu Białystok nie ma czasu czekać 2 lata na dostawę 20 autobusów;)

  • Siła spokoju – 23.11.2017

    Kto mówi o dwóch latach? Bez paniki proszę, wszystko jest pod kontrolą. Firma rozwija się bardzo dobrze i zmierza w dobrym kierunku.

  • Gość – 24.11.2017

    Jakoś nikt nic nie pisze że przetarg ustawiony pod mana i mercedesa Że podatki do Niemiec pójdą a jak wygra mercedes to nawet fabryki tu nie maI jakoś wszystko ok

  • Kamil_380 – 24.11.2017

    Nie jest ustawiony. Oprócz MANa i Mercedesa łapie się też polski producent Solaris. Możliwe że jeszcze Volvo. Wielcy polscy "producenci" jak Ursus czy Autosan nie produkują ani przegubów ani hybryd więc jak mogliby stanąć do przetargu? Zresztą dwa ostatnie przetargi w Białymstoku (w 2010 i 2011 roku) też były ustawione pod MANa i kto wygrał? Solaris;)

  • Mobilek – 24.11.2017

    Tylko po co przetarg? Nie łatwiej napisać kompletację z informacją - kupię 20 manów za 10 baniek lub Solarisów za dziewięć? Obłuda, obłuda i polityka.Jak widać, wszyscy powyżej zgadzają się, że przetargi piszę się "pod coś". Więc po co udawać, że to przetarg?

  • no. tak wyszło. – 24.11.2017

    Bo tak wymagają przepisy

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....