Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co dalej z PKS Poznań?

infobus
29.06.2020 07:00
0 Komentarzy

W ciągu tygodniazainteresowane samorządy mają zadeklarować ostateczną chęć przystąpienia dopowiatowo-gminnego związku transportowego, który przejmie PKS Poznań. Spółkajest w fatalnej kondycji finansowej, którą pogłębiła pandemia koronawirusa.

Władze Poznania poinformowały w marcu ub. roku o planachlikwidacji spółki PKS Poznań, wskazując, że mimo głębokiej restrukturyzacjiprzynosiła znaczne straty; w 2017 r. spółka dopłaciła do utrzymania przewozówautobusowych 5,5 mln zł. Od lipca 2019 r. przewoźnik miał zlikwidować wszystkiepołączenia. Z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł starostapoznański.

We wrześniu ub. roku część samorządów obsługiwanych przezspółkę zadeklarowała chęć powołania celowego związku powiatowo-gminnego, któryw przyszłości przejąłby nieodpłatnie akcje poznańskiego PKS, a następnie mógłaplikować po środki unijne na odnowę taboru. Do tego czasu konieczne byłopodpisanie porozumienia międzypowiatowego.

Według deklaracji z 2019 r. do końca tego roku powiatpoznański wraz samorządami, członkami porozumienia, miał przeznaczyć nautrzymanie linii blisko 6,2 mln zł. Docelowo powołany ma być związekpowiatowo-gminny, który będzie odpowiadał za przewozy autobusowe.

Dotychczas porozumienie, na mocy którego zorganizowano linieautobusowe o zasięgu powiatowym i międzypowiatowym, podpisały Miasto Poznańoraz powiaty: poznański, obornicki, międzychodzki, nowotomyski, kościański,szamotulski, międzychodzki, grodziski i śremski.

W komunikacie prasowym powiatu poznańskiego, przesłanym popiątkowym spotkaniu przedstawicieli zainteresowanych samorządów, podkreślono,że na skutek pandemii drastycznie spadła liczba pasażerów PKS Poznań, a co zatym idzie wpływy z biletów.

Starosta poznański Jan Grabkowski podkreślił, że koniecznejest przyspieszenie prac nad powstaniem związku transportowego, który będzieodpowiadał za utrzymanie PKS Poznań. „Chcąc ratować spółkę, nie możemyczekać na deklarację naszych partnerów do końca roku. Sytuacja wymusza na naspodjęcie szybszych działań” – zaznaczył.

Wśród samorządów zainteresowanych uczestnictwem w związkutransportowym są m.in. gminy Buk, Suchy Las, Stęszew, Śrem, Oborniki orazpowiaty: międzychodzki, kościański czy śremski. „Po piątkowych naradach wciągu tygodnia samorządy mają zadeklarować ostateczną chęć przystąpienia dozwiązku” – podano.

„Zainteresowane samorządy przesłały już uwagi dostatutu związku. Teraz przyszedł czas na konkretne decyzje z ich strony – napiątkowym spotkaniu zostały zobowiązane, aby do sierpnia podjąć uchwały oprzyjęciu tego dokumentu” – poinformowano w komunikacie.

Przekazano, że przez pandemię koronawirusa zmianie musi ulecmodel finansowania przedsięwzięcia. Starosta poznański poinformował, że liczbapasażerów przewożonych w kwietniu zmalała o 90 proc. „Oznacza to, żewielkość pokrycia kosztów wpływami ze sprzedaży biletów spadła z poziomu 66proc. do 8,1 proc. To z kolei determinuje poziom dofinansowania. Należy teżuwzględnić, że przy spełnieniu dzisiejszych standardów sanitarnych,zakładających maksymalne napełnienie pojazdów na poziomie połowy miejsc, wpływyi tak się zmniejszą” – przyznał.

Jak podano tylko na terenie powiatu poznańskiego około 80miejscowości jest wykluczonych transportowo, co oznacza, że blisko 10 tys. osóbpozbawionych jest dostępu do kolei czy autobusu. Według planów samorządowcówutworzenie związku transportowego umożliwi stworzenie dogodnych połączeńpomiędzy węzłami przesiadkowymi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Jeżeli powiatowo-gminny związek transportowy zostaniepowołany do życia, będzie on 9. tego typu organizacją w kraju poBielsku-Białej, Jaśle, Strzelcach Opolskich, Świdwinie, Krośnie Odrzańskim,Żaganiu, Czerwieńsku i Środzie Wlkp. (PAP)

Komentarze