Co dalej z busami w centrum Krakowa?

infobus
29.06.2017 12:39
0 Komentarzy

ZIKiTKraków od kilku miesięcy prowadzi rozmowy z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem PrzewoźnikówOsobowych w Krakowie oraz innymi przewoźnikami w sprawie zmian i ograniczenia wruchu prywatnych busów w centrumKrakowa.

29czerwca 2017 r. w siedzibie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie odbyłosię drugie spotkanie z przedstawicielami przewoźników prywatnych.

Zostałoono zorganizowane z inicjatywy miasta, aby przedstawić, jakie ustaleniapoczyniono od poprzedniego spotkania, na którym przewoźnicy zgłosili swojeuwagi do planowanych zmian. W dyskusji uczestniczyli także przedstawicieleMałopolskiego Dworca Autobusowego w Krakowie oraz Urzędu Marszałkowskiego.

Ośsporu

Prywatniprzewoźnicy nie chcieli zgodzić się na zmniejszenie ruchu w okolicy ulic:Warszawskiej i Pawiej. Największym jednak problemem była likwidacjaparkingów dla busów przy ulicy Worcella i Ogrodowej.

-„Dla nas utrzymanie tychparkingów jest to bardziej ekologiczna opcja. Samochód wjeżdżający na parkingjest gaszony, a kierowca ma przerwę zgodnie z wymogami prawnymi. Gdy zlikwidujesię te parkingi, kierowcy będą musieli krążyć po mieście, szukając miejsca –tłumaczył Dariusz Tarnawski, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźnikóww Krakowie.

Jednak w odpowiedzi od zastępcy dyrektora ds. transportu ZIKiT -Łukasza Franka – usłyszał, że zamiast tych parkingów miała powstać pętla dlaprywatnych przewoźników przy Nowym Kleparzu. Jednak przewoźnicy nie zgadzająsię na to, gdyż jak twierdzą dojazd do pracy dla pasażerów wydłuży się i będziebardziej kosztowny ze względu na przesiadki.

-„Każda zmiana powoduje opór i strach. Jako radni wybrani przez krakowian, musimydbać o ich sprawy. A krakowianie chcą ograniczenia ruchu w centrum, gdyżgeneruje on smog i zagraża ich zdrowiu. Najlepszym wyjściem byłoby stworzenieparkingów razem z dworcami autobusowymi, tak aby wjeżdżający do miasta mieliłatwy i przyjazny dojazd do centrum. Ten temat trzeba procedować dalej iprowadzić dalsze rozmowy ze wszystkimi stronami – tłumaczył radny AdamGrelecki.

Dokońca czerwca

Nadrugim spotkaniu z przewoźnikami utrzymana została zmiana w organizacji ruchumówiąca o tym, że busy będą mogły jeździć z ul. Warszawskiej przez ul. Ogrodowądo ul. Pawiej i zatrzymywać się na dotychczasowych przystankach tylko do końcaczerwca. W zamian za to zostały zaproponowane trzy alternatywne lokalizacje,spośród których każdy przewoźnik może wybrać opcję najbardziej korzystną dlasiebie i swoich pasażerów.

Pętladla busów mogłaby teraz znajdować się w trzech miejscach:

  • na Małopolskim DworcuAutobusowym,

  • pod wiaduktem przy Dworcu Autobusowym

  • na Nowym Kleparzu, przyktórym docelowo mógłby powstać mały dworzec.

Obecnina spotkaniu przedstawiciele MDA potwierdzili, że dworzec autobusowy jest w stanie pomieścićwszystkich przewoźników busów, a do tej pory uzgodnił już przejęcie 300 kursów.Przekazana została także informacja na temat stawek i warunków wynikających zkorzystania przewoźników z nowej lokalizacji.

Naspotkaniu przekazano także informację, że po przeprowadzonych przez ZIKiTrozmowach z koncesjonariuszem parkingu pod estakadą w rejonie MDA, uzyskanodeklarację gotowości do przyjęcia tam części busów.

Busy na Alejach Trzech Wieszczów

Woparciu o kompromis wypracowany na pierwszym spotkaniu w ZIKiT, pojazdy typuBUS będą mogły dalej zatrzymywać się na Alejach Trzech Wieszczów i na tejtrasie ZIKiT nie będzie ograniczał dostępu do przystanków do końca roku.Sytuacja na alejach będzie jednak stale monitorowana, szczególnie pod kąteminteresów pasażerów komunikacji miejskiej, od których docierały skargi wsprawie opóźnień spowodowanych przez zatrzymywanie się busów.

Nakoniec warto wspomnieć, że krakowscy radni prosili także o informację ze stronyZIKiT-u o możliwości stworzenia wspólnego biletu na przejazd busem ikomunikacją miejską.

Komentarze