TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

CNG bez zmian. MF umywa ręce. Rzeszów odchodzi.
InfoBus.pl - Opublikowano: 23.03.2016 09:00:54 7 komentarzy
CNG bez zmian. MF umywa ręce. Rzeszów odchodzi.

MPK Rzeszów, największy użytkownik autobusów CNG w Polsce, zapowiada zmianę polityki taborowej i odejście od gazu. W tym samym Ministerstwo Finansów odpowiada rzeszowskim posłom - nie będzie żadnej obniżki i radźcie sobie sami.

Przypomnijmy, że Rzeszów, przed 14 laty, jako jedno z niewielu miast w Polsce postawiło na rozwój transportu publicznego w oparciu o ekologiczne autobusy zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Za przyjęciem tego rozwiązania przemawiały nie tylko walory ekologiczne gazu ziemnego, jako alternatywa dla oleju napędowego, ale także podstawy ekonomiczne. Mimo wyższych kosztów zakupu autobusów zasilanych CNG oraz przygotowania odpowiedniego zaplecza technicznego, projekt był zasadny ze względu na niższe koszty eksploatacji (zaproponowana wówczas cena gazu za 1m3 przez PGNiG wynosiła 45% ceny 1 litra ON), oraz na znacznie niższą, bo aż trzykrotnie, emisję spalin względem ON.

Jednak w kolejnych latach decyzją PGNiG cena CNG była podnoszona, co sprawiło, że obecnie proporcja cen CNG/ON wynosi ok. 84%. Ponadto, pod koniec 2013 r. wprowadzono podatek akcyzowy na sprężony gaz ziemny, z którego z płacenia ustawodawca zwolnił tylko statki morskie, powietrzne oraz transport kolejowy, nie obejmując w niej publicznego transportu miejskiego. Takie decyzje spowodowały całkowitą nieopłacalność inwestowania w proekologiczny transport oraz uderzają w miasta, które postawiły na taki kierunek rozwoju transportu. Przykładowo w Rzeszowie 40% taboru komunikacji miejskiej stanowią autobusy zasilane CNG (70 szt. ? najwięcej w Polsce).

MF: Są inne instrumenty wspierające

Taki mniej więcej sens zawiera odpowiedź urzędników MF na interpelację posłów Zbigniewa Chmielowca (PIS) oraz wcześniejszej Mieczysława Kasprzaka (PSL). W sprawie opodatkowania akcyzą sprężonego gazu ziemnego CNG Ministerstwo wyjaśnia:

-?Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. i dyrektywy Rady 2003/96/WE państwa członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną zwolnienie od akcyzy dla gazu ziemnego i gazu płynnego wykorzystywanych jako materiały pędne. Jest to jednak zwolnienie fakultatywne i państwa członkowskie nie mają obowiązku jego wprowadzania do krajowego porządku prawnego. Wprowadzenie takiego zwolnienia jest suwerenną decyzją każdego państwa członkowskiego.

Należy podkreślić, iż zerowa stawka podatku akcyzowego na gaz ziemny (mokry) w stanie gazowym, wyłączająca z opodatkowania akcyzą gaz ziemny sprężony CNG przeznaczony do napędu silników spalinowych, stanowiła rozwiązanie przejściowe wynikające z art. 15 ust. 1 lit. g dyrektywy Rady 2003/96/WE. Termin obowiązywania tej stawki określony został na maksymalny, dopuszczony przez dyrektywę okres dziesięciu lat tj. do 31 października 2013 r. Dyrektywa nie przewiduje możliwości przedłużenia tego zwolnienia.

Obowiązująca od 1 listopada 2013 r. nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym nie wprowadziła zatem podatku akcyzowego na sprężony gaz ziemny CNG. Z mocy prawa wygasł jedynie okres przejściowy umożliwiający do dnia 31 października 2013 r. stosowanie zerowej stawki podatku akcyzowego.

Z analizy rynku paliw gazowych obejmującego gaz ziemny sprężony CNG, gaz ziemny w stanie skroplonym LNG i gaz skroplony propan-butan LPG wynikało wówczas, że:

  • zerowa stawka podatku na CNG nie spowodowała przewidywanego rozwoju rynku tego gazu w Polsce,

  • rynek gazu LPG rozwija się natomiast sukcesywnie pomimo obciążenia akcyzą,

  • opodatkowanie paliw gazowych będzie utrzymane na podobnym poziomie, przy niewielkiej różnicy na korzyść gazu CNG; obecnie stawka akcyzy na CNG wynosi 10,54 zł/GJ, podczas gdy na gaz LPG oraz na gaz LNG wynosi 670 zł/1000 kg tj. około 14,22 zł/GJ,

  • preferencyjne traktowanie paliw gazowych będzie widoczne szczególnie w stosunku do opodatkowania akcyzą paliw konwencjonalnych (benzyna silnikowa, olej napędowy); stawka akcyzy dla paliw gazowych to około 1/4 stawki przewidzianej dla benzyny i około 1/3 stawki ustalonej dla oleju napędowego,

  • istnieją inne, niż zwolnienie z akcyzy, finansowe instrumenty państwowe wspierające pojazdy napędzane gazem CNG, np. pomoc finansowa na zakup pojazdów napędzanych gazem CNG lub montaż instalacji do napędu pojazdów tym paliwem; przedmiotowy system wsparcia nie obejmuje innych paliw gazowych np. LPG.

Rozważając kwestie wprowadzenia dodatkowych preferencji podatkowych w podatku akcyzowym dla gazu ziemnego przeznaczonego do napędu nie można nie brać pod uwagę prac w Radzie UE nad zmianą dyrektywy 2003/96/WE sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, która przewiduje możliwość wycofywania w przyszłości stosowania zwolnień dla gazu ziemnego przeznaczonego do napędu.

Prace na forum UE jasno więc wskazują, iż bodźce podatkowe służące promowaniu środków transportu napędzanych paliwami alternatywnymi i wspieraniu rozwoju infrastruktury takich paliw (o których mowa w projekcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozmieszczania infrastruktury paliw alternatywnych) nie powinny polegać na całkowitym zwolnieniu od podatku akcyzowego gazu ziemnego przeznaczonego do napędu.

Wsparcie podatkowe takiego paliwa powinno być stosowane poprzez stosowanie niższej stawki opodatkowania. Przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym takie preferencyjne traktowanie gazu ziemnego przeznaczonego do napędu, w porównaniu do paliw konwencjonalnych, przewidują.

Należy podkreślić, że przeszkodą w rozwoju komunikacji miejskiej opartej na autobusach zasilanych gazem ziemnym CNG nie jest wysokość podatku akcyzowego nałożonego na to paliwo, ale, w tym przypadku, wysokie ceny autobusów i wysokie koszty instalacji do zasilania gazem CNG.

Dlatego w ramach rozwiązań wprowadzonych w ostatnich latach zakup autobusów przystosowanych do spalania tego paliwa może być częściowo sfinansowany:

  • z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również,

  • z programów unijnych np. Miasto Rzeszów otrzymało dotację na zakup przedmiotowych autobusów z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w ramach budowy systemu integrującego transport publiczny miasta i okolic.

Zatem pomoc finansowa uzyskana przy zakupie autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG, jest instrumentem wspierającym i ułatwiającym rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej. Niezależnie od powyższego należy zaznaczyć, iż jak wskazano w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Czysta energia dla transportu: europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych, który towarzyszy projektowi dyrektywy w sprawie rozmieszczania infrastruktury paliw alternatywnych bezpośrednie publiczne finansowanie rozbudowy infrastruktury nie będzie potrzebne, jeśli państwa członkowskie wykorzystają szeroki wachlarz instrumentów z zakresu polityki, jakimi dysponują, takich jak pozwolenia budowlane, koncesje, przepisy dotyczące zamówień publicznych, przepisy dotyczące dostępu do infrastruktury i związanych z nim opłat oraz zachęt o charakterze niefinansowym. Dodatkowo fundusze Unii Europejskiej są dostępne do celów rozwoju rynku paliw alternatywnych i rozbudowy ich infrastruktury.

Podsumowując

W obecnej chwili resort finansów nie widzi konieczności wprowadzania dalszych preferencji podatkowych dla transportu ekologicznego w tym miejskiego zasilanego gazem ziemnym sprężonym CNG.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo działa na zasadach rynkowych i resort finansów nie ma wpływu na ustalanie przez tę Spółkę cen gazu ziemnego sprężonego CNG dla odbiorców detalicznych i hurtowych. Zatem również nie może wpływać na obniżenie powyższych cen."


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Rzeszów
CNG
sejm
MF
  • wstyd – 23.03.2016

    #damyradę

  • new – 23.03.2016

    szkoda...

  • Dyrektyw Rady – 23.03.2016

    Niedoczekanie Wasze tzn. tych wszystkich którzy zamierzali uszczuplić wpływy do budżetu z tytułu zakupu tańszego paliwa... Spokojnie, spokojnie - taki sam los spotka już niedługo wszystkie autobusy elektryczne !!! MF wprowadzi takie instrumenty fiskalne, że KWh energii elektrycznej do zasilania autobusów również będzie "adekwatnie opodatkowana". Niech tylko rynek się jeszcze trochę nasyci tymi "elektrykami"...

  • tantus – 24.03.2016

    Mówiąc w wielkim skrócie: "Walcie się!".To ciekawe, że PiSSowski rząd powołuje się na to, co mówi Bruksela, ale w przypadku Trybunału Konstytucyjnego jakoś nie bardzo ich to interesuje.Myślę, że zgodnie z polityką #dobrejzmiany, teraz będą promowane autobusy napędzane węglem. W końcu trzeba ratować kopalnie i coś zrobić z tymi zalegającymi hałdami "czarnego złota", którego nikt nie chce kupić...

  • tora tora – 24.03.2016

    przeczytajcie pismo od a do z. to po pierwsze. po drugie: to nie PiS sprywatyzowało częściowo PGNiG tylko... sprawdzcie sobie sami kto. nie we wszystkim da sie rade sprzeciwiac brukseli bo wtedy to nawet pieniedzy na autobusy z unii nie dostaniemy. to rzeszowskie paliwo i tak jest tanie w porownaniu z innymi wiec nie ma nad czym plakac.

  • tantus – 25.03.2016

    Po pierwsze - co ma prywatyzacja PGNiG do wysokości akcyzy? Po drugie, przecież PiSS uważa, że UE to samo zło i jak dotąd sprzeciwia się praktycznie wszystkiemu, co UE stara się promować (przypomnę tu choćby wypowiedź Waszczykowskiego o wegetarianach i rowerzystach). Skoro UE jest be, to chyba kasa z UE też?

  • LPG – 27.03.2016

    "Podsumowując W obecnej chwili resort finansów nie widzi konieczności wprowadzania dalszych preferencji podatkowych dla transportu ekologicznego w tym miejskiego zasilanego gazem ziemnym sprężonym CNG........." Czytając ten ostatni akapit zastanawiam się; kto jest "głównym hamulcowym" wprowadzenia tych wszystkich preferencji: MF czy UE ???? Chyba jednak MF ale zasłania się płaszczykiem biurokracji UE bo tak jest im wygodniej.....

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....