TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Citaro już we Wrocławiu
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 03.09.2008 10:03:00 15 komentarzy
Citaro już we Wrocławiu
Punktualnie co do dnia, pierwsza transza autobusów miejskich Mercedes-Benz Citaro pojawiła się we flocie MPK Wrocław. To początek realizacji kontraktu opiewającego łącznie na 100 jednostek.

W pierwszej transzy przyjechało do Wrocławia łącznie 33. pachnące nowością Citara, w tym 12 przegubowych i 21 solo o długości 12-metrów. Kierowcy, którzy przyprowadzali je z Wolicy do stolicy Dolnego Śląska chwalili sobie jazdę tymi pojazdami. –Pięknie trzymają się na drodze i komfortowo się nimi jedzie. Silnik mocny i cichy, szkoda tylko, że mają ogranicznik prędkości do 80 km /godz. –śmieje się Krzysztof Gałkiewicz, kierowca MPK Wrocław.

Do szkoły Mercedesem

Wszystkie Citara z nowej partii ruszyły na wrocławskiego ulice 1 września –równo z szkolnym dzwonkiem. –„To na pewno dla wielu uczniów była niezła frajda podróżować do szkoły nowiutkim autobusem. I to Mercedesem…–mówi rzeczniczka MPK Iwona Czarnacka. A w środku czekało dla nich wiele niespodzianek, gdyż nowe pojazdy zostały wyposażone także w nowoczesne rozwiązania dotychczas niespotykane we wrocławskich autobusach. –Przede wszystkim warto pochwalić się zastosowanymi silnikami spełniającymi już normę Euro 5, które w zdecydowanym stopniu ograniczają emisję szkodliwych substancji. To dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców naszego miasta –powiedział na konferencji prasowej Witold Turzański, prezes MPK Wrocław. –Dla pasażerów mamy m.in. bardziej komfortowe fotele produkcji EvoBusa, nowy układ poręczy oraz dodatkowe półki na bagaż. Z myślą o osobach niepełnosprawnych wyposażyliśmy Mercedesy m.in. w system zewnętrznej i wewnętrznej głosowej informacji pasażerskiej. Dostawcą urządzeń i oprogramowania jest bydgoska firma Pixel. Teraz na każdym przystanku z zewnętrznego głośnika będzie słychać donośny głos informujący o linii autobusowej, obecnym przystanku i kierunku jazdy –np. autobus linii 145, przystanek dworzec, kierunek Sępolno –wyjaśniał Witold Turzański.

Ponadto przy pierwszych drzwiach wszystkich wrocławskich Citaro zainstalowano ciekłokrystaliczny ekran, na którym widać nazwy przystanków, które pozostały do końca, a najbliższy przystanek jest zaznaczony na czerwono. Gdy autobus minie przystanek, jego nazwa znika z tablicy i widzimy tylko te przed nami. Pełny spis przystanków będzie widoczny podczas postoju pojazdu na pętli. Docelowo na ekranie mają się pojawić także budynki użyteczności publicznej zlokalizowane przy konkretnych przystankach. Wybiegając w przyszłość - na ekranie jest możliwość pokazywania także dalszych połączeń komunikacyjnych ze zbliżającego się przystanku –i co istotne także w wersji mobilnej informacji pasażerskiej, czyli z podaniem dokładnego czasu przyjazdu. Jak wynika jednak z naszych informacji zarząd MPK jak dotąd nie zdecydował się na wprowadzenie tej wersji. Niewątpliwe byłaby ona w początkowym okresie niezbyt jasna dla pasażerów. Ponadto jeszcze nie uruchomiono do końca systemu mobilnej informacji, która ma funkcjonować na trzech dworcach przesiadkowych –pl. Reagna, pl. Powstańców Wlkp. i plac Kromera (nowa lokalizacja). Mamy jednak nadzieje, że ta techniczna szansa na wprowadzenia mobilnej informacji do autobusów zostania wykorzystana w przyszłości.

I kolejna nowość –tylny rząd siedzeń w autobusach przegubowych został zastąpiony aluminiową półką na bagaż. W obecnej wersji, z montażem na dwie śruby nie wróżymy jej długiej eksploatacji. Dlatego –jak zapowiedział przedstawiciel EvoBusa półka zostanie wzmocniona dodatkowym profilem. Ponadto cały czas jest możliwość zamontowania tutaj siedzeń –jednego pełnego i „półtonówki”, co podniesie liczbę miejsc w przegubie do 42. Naszym zdaniem przy obsłudze normalnych linii należałoby wrócić do siedzeń, natomiast póki zostawić w autobusach przeznaczonych do obsługi lotniska, gdzie rzeczywiście ktoś może tutaj zostawić plecak lub walizkę. I oczywiście jej pilnować…

Czarno na białym

Aby w pełni kontrolować sytuację w nowych pojazdach oraz zabezpieczyć je przed działaniem wandali zastosowano w nich monitoring. W autobusie przegubowym znajduje się 6 kamer –cztery z nich kontrolują wnętrze. Piąta rejestruje ruch z przodu pojazdu, a szósta z tyłu, która po wrzuceniu wstecznego biegu staje się automatycznie kamerą cofania z podglądem na monitorze kierowcy. W pojeździe 12-metrowym są łącznie cztery kamery. We wszystkich zastosowano tutaj także opcję parktronic, który dźwiękowo informuje kierowcę o zbliżaniu się do przeszkody. –„Monitoring czuwa całą dobę i uaktywnia się na ruch. Gdyby ktoś się do takiego autobusu włamał, to automatycznie zostanie nagrany\' –zapewnia prezes Turzański. Sprzęt dostarczyła firma Novamedia z Kalisza, która zainstaluje łącznie 100. zestawów mobilnej rejestracji obrazów MRAM 05/06.  Warto podkreślić, że zastosowanie tak kompletnego monitoringu ma nie tylko podnieść bezpieczeństwo pasażerów, odstraszyć wandali, ale także w pełni kontrolować pracę kierowcy. Czyli będą nagrywane zarówno sporne sytuacje drogowe, komunikacja kierowcy z centralą, jak i pasażerami. Krótko mówiąc –wszystko będzie widoczne i zostanie nagrane na dysku.

Spełniając prośby kierowców we wrocławskich Citaro wprowadzono zamknięta pełną kabinę kierowcy, która ma po pierwsze podnieść komfort psychiczny kierowcy i lepiej zabezpieczyć go przed ewentualnym atakiem. Kabina została specjalnie zamówiona w fabryce w Mannheim i krótko mówiąc wizualnie odbiega od standardowych kabin montowanych w Citarach. Jednak to rozwiązanie nie ma pięknie wyglądać tylko ma być skuteczne w naszych krajowych warunkach. Ponadto przy zamkniętej kabinie będzie bardziej wydajnie pracować zastosowana tutaj klimatyzacja. W części pasażerskiej pojazdu zastosowano elektryczne wentylatory wydajności nawet 1,5 tys. m³powietrza na godzinę oraz uchylne okna

Zmiany w zajezdniach

Nowe tabor oznacza, że MPK Wrocław może zrezygnować ze wszystkich ostatnio wypożyczonych pojazdów (łącznie ok. 30 sztuk) oraz z najbardziej wysłużonych własnych Ikarusów. –W tym roku skasujemy 34 takie pojazdy –zapowiada Witold Turzański.  Dostawa nowych autobusów spowodowała również zmiany w rozlokowaniu pojazdów w poszczególnych zajezdniach. Zadecydowano, że nowa marka –z wielu przyczyn –powinna stacjonować w jednym miejscu, natomiast pozostałe pojazdy należy przesunąć na Obornicką. –„Dlatego wszystkie Mercedesy zostaną ulokowane na Zajezdni VII na ul. Grabiszyńskiej. Nowe autobusy wymagają mniejsze ilości napraw, przeglądów, czyli czasu na obsługę. „Siódemka”to mała zajezdnia, którą w innym wypadku trzeba było rozbudować albo zmodernizować. To bardzo praktyczna decyzja –tłumaczy Zdzisław Ferenz, członek zarządu MPK Wrocław. Jest też kolejny plus –Citara będą serwisowane w ASO Mercedes-Benz –Mirosław Wróbel przy ulicy Klecińskiej. Komunikacja z „Siódemki\' na ulicę Klecińską jest bardzo prosta i szybka. –„Zgodnie z umową czas usunięcia usterki wynosi 5 dni. Autobusy mają dwa lata gwarancji, 20 lat wynosi gwarancja na perfo­racje, szkielet i na powłoki lakiernicze zewnętrzne –przypomina Zdzisław Ferenz. Co warto podkreślić kierowanie nowymi autobusami jest formą nagrody. –„Kierowcy nowych Mercedesów zostali wytypowani we przez kierownika zajezdni VII. To jest wyróżnienie za długoletnią, nie­naganną pracę”–mówi Zdzisław Ferenz.

Na zakończenie warto dodać, że ekologiczne rozwiązania w zakresie napędu (technologia BlueTec dla silników wysokoprężnych w oparciu o SCR) wymagają tankowania AdBlue. Dlatego w zajezdni na ul. Grabiszyńskiej pojawił się specjalny dystrybutor mocznika firmy GreenChem, który poprzez satelitę informuje centralę o aktualnym poziomie płynu i automatycznie zamawia nową dostawą.

Harmonogram dostaw

Umowa pomiędzy EvoBus Polska a MPK Wrocław na dostawę stu autobusów niskopodłogowych została podpisana 28 marca w 2008 r. Zgodnie z nią pierwsze autobusy miały być dostarczone nie później niż 5 miesięcy od daty podpisania umowy. Punktualnie, do 28 sierpnia br. do zajezdni na Grabiszyńskiej stawiło się 21 sztuk Citaro i 12 sztuk Citaro G. Druga transza zgodnie z umową będzie dostarczona do 30 września: 18 sztuk solo i 16 sztuk przegubowych. Pozostałe pojazdy pojawią się we Wrocławiu w przyszłym roku. Do 30 września 2009 r. dojedzie jeszcze 19 sztuk solo i 14 sztuk autobusów przegubowych. To na obecne chwilę jedyne plany odnowy taboru przez wrocławskiego przewoźnika. –„Na razie nie bę­dziemy kupować więcej autobusów. Mamy 330 autobusów, kupiliśmy 100 - to jedna trzecia ta­boru. O następnych zakupach pomyślimy w 2010 roku”–zapowiada Witold Turzański.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mercedes
MPK
Wrocław
umowa
  • – 03.09.2008

    Co to za siedzienia "półtonówki"? W wolnym tłumaczeniu pół to nówki a drugie pół?

  • X-man – 04.09.2008

    Volvo lepiej się prezentują - zobaczymy czy wrocław będzie zadowolony

  • Falkenbach – 04.09.2008

    Wrocław chyba średnio będzie zadowolony zwłaszcza jeśli chodzi o wnętrze. Wieje tandetą i kiepskim zaprojektowaniem na kilometr.

  • vectozłom – 06.09.2008

    Tak Falkenbachu, znacznie lepiej zaprojektowane są jelcze, a ich jakość wykonania jest wprost legendarna ;)

  • prosper5250 – 06.09.2008

    znowu jaja z klimą... ugotujecie się w tych wozach... okienka uchylne nic nie dają a jak widać klima jest tylko przestrzeni kierowcy... współczuję!

  • ceto – 07.09.2008

    tak sie właśnie niszczy własny przemysł.

  • Stefan – 08.09.2008

    phi! autobus jak autobus - żadna rewelacja. Wnetrze duzo gorsze niz volvo

  • boxter – 08.09.2008

    Tak vectozłomie, ty masz duży kompleks ale to się da leczyć będzie z pewnością mniejszy!

  • Falkenbach – 08.09.2008

    Dla twojej informacji vectozłomie jestem wrocławianinem i u nas Vecto nie jeździ ( a szkoda ). Za to mamy autobusy z dużo lepszym wnętrzem a mianowicie Volvo 7700 i 7700A. W tych Mercach tablice informacji pasażerskiej nie są zamontowane pod plexi, tylko są... przyklejone do niego... Wygląda to jak samoróbka w wykonaniu "złotej rączki"

  • Waldi – 15.09.2008

    Stefan i Falkenbach wy nie pierniczcie bo wnętrze volvo jest poprostu syfiaste. Merc jest o wiele lepiej wykonany i ma np. lepsze siedzenia

  • – 19.09.2008

    Waldi, sam pierniczysz. Na pewno mylisz Volvo 7000 z 7700. Z zewnątrz identyczne a w środku są duże zmiany. Co do siedzeń to owszem Citaro ma wygodniejsze

  • krz – 20.09.2008

    Na tą półkę na przednim nadkolu cięzko będzie coś włożyć przez pionową poręcz a tę zamiast tylnych i tak niektórzy potraktują jako siedzenie.

  • Stafan – 10.10.2008

    wnetrze Volvo (tak samo jak Jelczy i Ikarusów) jest syfiaste bo tak o nie dbaja kierowcy !! - widzieliscie autobusy w Krakowie? Niebo i ziemia przy wrocławskich!. Tu jest po prostu syf!! Brud i smród! I zobaczysz, ze po 2, 3 latach w tych mercach bedzie tak samo brudno i smierdzaco jak teraz w volvach czy jelczach. Tutejsi kierowcy zamiast oklejac szyby i lusterka jakimiś bzdurnymi, paskudnymi "ozdobami" powinni zacząć dbać o swoje wozy!!

  • Falkenbach – 15.10.2008

    Stefan, we Wrocławiu mało który autobus ma stały przydział pod danego kierowcę.

  • Stefan – 02.12.2008

    Oczywiśnie że nie, ale autobusy mają przypisaną brygadę - zespół kierowców. Na jednym wozie nie jeżdzi ich 15 lecz 2 lub 3. I zobaczycie za 2 - 3 lata - mercedesy bedą wyglądały tak samo jak każdy inny autobus we Wrocławiu. Będą tak samo rozklekotane, bo żaden autobus nie wytrzyma stylu jazdy jaki prezentują tutejsi kierowcy - przejazdu z prękością max przez torowisko czy po tych dziurawych drogach nie wytrzyma żadna marka. A to co się będzie działo latem w tych autobusach ... :-) Wszystko co nowe na początku wygląda pięknie...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....