Chiny trzymają rękę na bateriach i na minerałach

infobus
12.07.2019 10:00
0 Komentarzy

Producenci motoryzacyjni i domy handlowe ze StanówZjednoczonych i Europy wyrażają coraz większe obawy o przyszłe zasobymateriałów niezbędnych do rosnącej produkcji baterii do pojazdów elektrycznych- podał serwis Automotive News.

Światowe zapotrzebowanie

Jak zauważył dyrektor generalny Clean TeQ Sam Riggall, ponadkilkanaście grup wyraziło już zainteresowanie nabyciem 50 proc. udziałów waustralijskim projekcie Sunrise nikiel-kobalt-skand. Wśród nich znalazły sięfirmy z regionów, które do niedawna nie przejawiały zapału do współpracy wobszarze dostaw surowców. „W ciągu ostatnich sześciu miesięcy sytuacjazmieniła się dość dramatycznie” – podkreślił Riggall.

Niemiecki koncern motoryzacyjny Grupa Volkswagen zamierzakupić ogniwa bateryjne za 50 mld euro. Jako partnerów strategicznych określiłszwedzkie Northvolt, chińskie CATL oraz koreańskie SKI, LG Chem oraz SamsungSDI. Rządy Niemiec i Francji zadeklarowały natomiast finansowanie i politycznewsparcie dla wysiłków na rzecz pobudzenia europejskiego przemysłu produkcjibaterii.

Według danych agencji Bloomberga w USA liczba pojazdównapędzanych akumulatorami elektrycznymi dostępnych w sprzedaży podwoi się dokońca 2021 r.

Chińska kontrola

Clean TeQ w zeszłym miesiącu wyznaczył Macquarie Group doprzeprowadzenia procesu znalezienia partnera do projektu Sunrise. Ostatecznychofert na udział w projekcie australijski koncern będzie poszukiwać do końcawrześnia i dążyć do zakończenia sprzedaży przed końcem roku.

Przewiduje się, że do 2025 r. zmniejszy się kontrola Chinnad rynkiem produkcji ogniw litowo-jonowych dla akumulatorów, ponieważ nowemoce produkcyjne powstaną w pobliżu największego popytu – w USA i Europie -wynika z majowego raportu należącej do Bloomberga organizacji New EnergyFinance (BNEF). Analitycy BNEF przewidują również, że wkrótce rynek możenapotkać niedobór siarczanu niklu. Natomiast w 2025 r. zapotrzebowanie nakobalt może osiągnąć poziom globalnej podaży.

Skala planowanych w tym obszarze inwestycji oznacza, żezarówno producenci samochodów, jak i powiązane z nimi branże w Europie iAmeryce Północnej koncentrują się na sposobach zabezpieczenia przyszłych dostawniklu o jakości pozwalającej na wykorzystanie go w bateriach samochodowych izapewnienie wystarczającej ilości kobaltu po skurczeniu się rynku w latach2021-2022 – wskazał Riggall.

Clean TeQ od 2022 r. chce rozpocząć komercyjną produkcję wramach projektu Sunrise, z prognozowanym funkcjonowaniem kopalni przez ponad 40lat. (PAP)

Komentarze