Chiński rząd wspiera autonomiczne autobusy

infobus
21.08.2019 09:00
0 Komentarzy

Chińscy producenci zyskują na rządowej strategii wspomaganiabranży sztucznej inteligencji (AI). Przykładowo DeepBlue niedługo rozpocznietesty autonomicznego autobusu w Grecji i Tajlandii – podał dziennik”Financial Times”.

W portowym chińskim mieście Tiencin na przystanek podjeżdża”smart panda bus” – czarno-biały autobus z funkcją autonomicznejjazdy, którego front przypomina pysk zwierzęcia. Przeszkolony do prowadzeniatestów drogowych kierowca w około minutę po odjechaniu ze stacji przekazujestery systemowi samojezdnemu, który prowadzi pojazd po prostej trasie długościok. 2,5 km. Algorytm sam zatrzymuje się na światłach, uważa na wjeżdżające nazajmowany pas ruchu samochody i wreszcie samodzielnie zatrzymuje się nakolejnym przystanku – relacjonuje „FT”.

Kierunek Europa

Producent autobusu, DeepBlue, jest jedną z kilkunastu firm,które zdobyły sobie rozpoznawalność na globalnych rynkach. Start-up rozpocząłmiędzynarodową sprzedaż swojego projektu, zabezpieczając umowę na testy wGrecji i podpisując z miastem Bangkok kontrakt na dostarczanie autobusów,opiewający na sumę 566 mln USD.

DeepBlue wybiło się to dzięki rządowemu programowi rozwojulokalnych spółek wykorzystujących AI – oceniła gazeta. Założyciel i szefDeepBlue Chen Haibo wskazał w wywiadzie dla „FT”, że firma nie jestwspierana finansowo przez władze, przyznał jednak, że start-up zyskał naprogramie rozwoju AI.

Haibo ocenił, że pierwszym przynoszącym zyski zastosowaniemautonomicznych autobusów będą zamknięte trasy kołowe. W chwili obecnejkosztowne testy drogowe niwelują niewielkie zyski. Kompleksowe badaniadostosowujące pojazdy osobowe do wszystkich warunków na trasie mogą zaś zająćminimum pięć lat, co jest długim okresem przynoszenia strat dla każdej firmy -dodał menedżer DeepBlue.

10 miast

Od założenia w 2014 r. DeepBlue zmieniło profil zprzedsiębiorstwa dostarczającego rozwiązania dla tzw. inteligentnych sklepów naspółkę, której zadaniem jest komercjalizacja technologii autonomicznej jazdy.Firma sprzedaje swoje autonomiczne autobusy władzom lokalnym w wielu miastachChRL. „Smart panda bus” działa już zaś w dziesięciu lokalnychmiastach, a do końca obecnego roku ma zacząć obsługiwać trasy w kolejnejdziesiątce.

Trasa w mieście Tiencin jest jedną z setek wyznaczonych wcałym kraju stref testów rozwiązań inteligentnego miasta. W nich firmyprowadzić mogą badania nad systemami automatycznie kontrolującymi ruch drogowy,gospodarowanie odpadami czy monitoring. Rząd w Pekinie spodziewa się inwestycjipubliczno-prywatnych w ten sektor, które do 2020 r. przekroczyć mają sumę 500mld juanów (71,26 mld USD).

Autonomiczna rywalizacja

Choć amerykańskie spółki łącznie wyjeździły dotychczaswięcej godzin w trakcie testów drogowych autonomicznych pojazdów niż chińscyrywale, to rząd Państwa Środka stopniowo rozluźnia przepisy dot. przyznawaniafirmom licencji na testy na publicznych drogach. Władze lokalne same decydująponadto o ograniczeniach geograficznych i przyznają tablice rejestracyjnespółkom zatwierdzonym przez władze centralne – wskazał „FT”.

Chińskie firmy nasiliły w ostatnim czasie testy samojezdnychaut osobowych. W ubiegłym roku osiem firm prowadziło badania w 56 pojazdach iprzejechało w nich łącznie ponad 153 tys. km. – wynika z oficjalnych statystyk.

Jak wskazał „FT”, DeepBlue nie jest pierwszafirmą, która opracowała w Chinach technologię autonomicznych autobusów. W 2015r. jako pierwsze samojezdnego busa pokazało przedsiębiorstwo Yutong -największy producent tego typu pojazdów w Państwie Środka. Firma technologicznaBaidu rozpoczęła zaś wraz z King Long, drugim największym dostawcą busów wkraju, projekt autonomicznych minibusów – przypomniał brytyjski dziennik. (PAP)

Komentarze