Chiński pojedynek w Turynie na 100 ebusów: Yutong vs. BYD!

infobus
28.07.2020 09:00
0 Komentarzy

30 stycznia grupa GTT – Gruppo Torinese Trasporti – ogłosiła przetarg na zakup do 100 autobusów elektrycznych. W lipcu włoskie media ogłosiły chińską markę Yutong zwycięzcą w tym zamówieniu.

Natomiast ta informacja nie została do tej pory potwierdzona przez operatora transportu publicznego w Turynie. Jeżeli tak faktycznie się stanie – byłoby to pierwsze duże zwycięstwo Yutong na miejskie autobusy i to nie tylko we Włoszech, ale i w całej Europie. Nie byłoby to też zresztą bardzo dziwne – już na Busworld 2019 wiedzieliśmy sporą determinacje producenta z Zhengzhou i elektryczne pojazdy specjalnie dedykowane na europejski rynek. Czas zbierać owoce…

Chiny kontra Chiny

Generalnie przetarg GTT jest bardzo dziwny, bo wzięli w nim udział tylko chińscy dostawcy autobusów elektrycznych. To się jeszcze nie zdarzyło jeszcze w przypadku europejskich, publicznych zamówień w tym zakresie. Przynajmniej nie na te skalę.

Teraz mamy pierwszy wyłom, który zresztą Turyn od dłuższego czasu przygotowywał. Włoskie miasto jako jedne z pierwszych na naszym kontynencie kupiło chińskie autobusy elektryczne od BYD, sukcesywnie wzmacnia swój miejski tabor bazując na tureckich producentach, a także jako jedne z nielicznych w Europie Zachodniej wymusiło na EvoBusie sprzedaż modelu Conecto. To pokazuje, że Turyn przede wszystkim kieruje się ekonomicznym kryterium i to w pełni oddaje najnowszy kontrakt.

W tym zamówieniu naprzeciw siebie stanęły dwie firmy Chin: Yutong z Zhengzhou i BYD z Shenzhen. Pierwsza z nim zaoferowała model U12, który zadebiutował na Busworld 2019 i w tym roku miał wejść do produkcji seryjnej, natomiast BYD zaproponował pojazd K9, który akurat jest dobrze znany w Turynie, bo GTT od kilku lat posiada kilka takich autobusów.

Turyńskie zamówienie

Turyński przetarg na dostawę do 100 autobusów elektrycznych, które będą jeździły w barwach operatora transportu publicznego GTT. Dostawa obejmuje także 10-letni pełny serwis. Całkowita wartość kontraktu to 72 mln euro, w tym:

  • 48 milionów na autobusy, co oznacza, że podstawowa cena każdego pojazdu wynosi 480 000 euro;

  • 11 milionów na 10 letni serwis;

  • 13 milionów euro na wymianę baterii (ok. 130 000 euro za każdy pakiet) z założeniem, że żywotność baterii nie powinna być mniejsza niż 400 000 km, co odpowiada 8 latom przy średnim przebiegu 50 000 km / rok.

Umowa ramowa z GTT przewiduje pierwszą dostawę 50 nowych autobusów i to już między IV kwartałem 2020 r. a I kwartałem 2021 r.

Dodajmy na koniec, że w ciągu ostatnich dwóch lat GTT zakupiło 191 pojazdów, w tym 144 do transportu miejskiego i podmiejskiego, oraz odnowiło około 20% floty autobusowej. Dzięki wymianie starszych pojazdów średni wiek floty GTT wynosi mniej niż 11 lat (co jest dobrym wynikiem w porównaniu ze średnią włoską wynoszącą 12 lat). Inwestycje w autobusy łączą się z inwestycjami w tramwajach (do 2021 r. miasto oczekuje 30 nowych pojazdów).

GTT chce, aby w 2021 r. co piąty autobus w Turynie miał napęd elektryczny. Nowe elektrobusy zastąpią tyle samo konwencjonalnych pojazdów we flocie GTT.

Komentarze