Bytów unieważnia przetarg na nowe autobusy

infobus
31.12.2019 12:00
0 Komentarzy

Wygląda na to, że Bytów znów nie może kupić nowych autobusów klasy MIDI. Miasto otrzymało dwie oferty w przetargu na ich dostawę. Jednak ze względów formalnych obie zostały odrzucone.

Przypomnijmy, że pierwszy przetarg zakończył się unieważnieniem. Powód? Pieniądze. Miasto nie chciało przystać na propozycję słupskiego ABP Bus&Coach. Bytów miał zabudżetowane na ten cel 2 890 500 PLN brutto. A to dawało 783 333 PLN netto wyceny jednostkowej. Całkiem nieźle. Polski dealer autobusów Iveco za trzy Crossway'e 10,8LE zaproponował ona 2 999 232 PLN brutto, a więc 812 800 PLN netto za jednego. W pakiecie zaoferowano pięcioletnią gwarancję całopojazdową na każdy autobus.

Nowe rozdanie
W nowym przetargu w zasadzie nic się nie zmieniło. Przedmiotem zamówienia jest dalej dostawa trzech sztuk autobusów miejskich, z silnikiem wysokoprężnym Euro 6, przystosowanymi do paliwa zawierającego biokomponenty. Jak podkreśla zamawiający, układ sterowania silnika nie może zawierać ukrytych programów zmieniających poziom emisji spalin w zależności od trybu jego pracy. 

Dodatkowo Bytów wymagał, aby oferowane autobusy charakteryzowały się maksymalnym zużyciem paliwa wg. testu SORT 2 nie większym niż 36 l/100 km. Silnik ma być zblokowany z automatyczną skrzynią biegów (minimum 4 biegową). 

Pojazdy miały mieć długość w przedziale 10 – 11 m, szerokość 2,50 – 2,55m, wysokość do 3,25 m, a liczba miejsc siedzących dla pasażerów ma wynosić min. 24 plus miejsce na wózek inwalidzki dla osoby niepełnosprawnej z możliwością przypięcia pasem bezpieczeństwa plus miejsce kierowcy. Łączna liczba dla pasażerów to minimum 70. Takie parametry oznaczają, że Bytów celuje w klasę MIDI. Jak podkreśla gmina pojazd ma być całkowicie niskopodłogowy z wejściami bez stopni (w układzie 2-2-0). 

Do tego Bytów chce wyposażyć pojazd w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielną dla kabiny kierowcy, tablice elektroniczne diodowe- przednia, boczna, tylna oraz autokomputer. Gotowe pojazdy mają dotrzeć na Pomorze do połowy kwietnia 2021, a więcej jest jeszcze sporo czasu. 

Dwie oferty
17 grudnia minął termin składania ofert. Jeśli chodzi o finanse Bytowa to tutaj bez zmian. Miasto nadal miało zabudżetowane na trzy „dziesiątki” 2 890 500 PLN brutto. Z dwóch ofert, które otrzymali urzędnicy tylko jedną udało się otworzyć. Ale dobra wiadomość była taka, że ta jedyna mieści się w ich szacunkach. 

Tą problematyczną ofertę okazała się propozycja ABP Bus&Coach. Brak możliwości otwarcia oznacza, że nie wiemy choć częściowo co mógł zaoferować polski dealer autobusów Iveco. Jedyne co jest pewne to to, że znów dla Bytowa zaoferowano Crossway'e 10,8LE. 

Z kolei tą teoretycznie szczęśliwą ofertą okazała się być ta pochodząca od Creobusa ze Zbyszewa, a więc spółki powiązanej z MMI. Propozycja opiewa na 2 870 820 PLN brutto. A to daje 778 000 PLN netto za autobus. Jaki? Dobre pytanie, na które jednak póki co nie poznamy odpowiedzi.

Unieważnienie
19 grudnia przetarg został unieważniony. Zdecydowały o tym względy proceduralne. Oferty ABP nie udało się otworzyć, więc tutaj sprawa była prosta. Inaczej z kolei sprawa się miała w przypadku Creobusa. Tutaj poszło o niezgodność z SIWZ. Firma bowiem nie podała okresu gwarancji całopojazdowej dla wszystkich autobusów.

I tym sposobem czeka nas już trzeci przetarg na nowego autobusy dla Bytowa.

Komentarze