TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

BYD walczy o krakowskie elektrobusy
InfoBus.pl - Opublikowano: 29.03.2016 16:10:18 28 komentarzy
BYD widzi swoją szansę w Krakowie, ale pod pewnymi warunkami. (fot. krakow.pl)

BYD Europe za pośrednictwem swojego polskiego dealera, spółki Automotive Europe Corporation odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej od warunków krakowskiego przetargu na dostawę 20 nowych autobusów elektrycznych. Jego zastrzeżenia dotyczą trzech wątków postępowania.

Ograniczone grono oferentów

Zdaniem BYD jest bardzo mało producentów, którzy byliby w stanie zaoferować pojazdy, które sprostałyby wymaganiom krakowskiego MPK. Przypomnijmy, że spółka w ramach postępowania, które nie jest podzielone na części chce kupić 17 elektrobusów klasy maxi oraz trzy w wersji przegubowej. Zdaniem odwołującego to już stanowi przesłankę, które skutkuje ograniczeniem konkurencji. W jego opinii wzmacniają ją kolejne postanowienia SIWZ, które zbyt jednoznacznie opisują przedmiot zamówienia i nie mają żadnego uzasadnienia funkcjonalnego.

Chodzi m.in. o wymóg, aby wszystkie autobusy miały wysokość maksymalnie 3,3 m (mierzone od poziomu jezdni). BYD postuluje dopuszczenie do postępowania pojazdów klasy maxi o wysokości do 3,4 m oraz podwyższenia tego parametru do 3,5 m dla elektrycznych przegubowców. Dodatkowo chiński producent domaga się podzielenia zamówienia na części, dopuszczenia ofert wariantowych oraz umożliwienia zaoferowania autobusu typu mega w konfiguracji trzydrzwiowej.

SORT2 i świadectwo homologacji WE? Ok, ale przed dostawą

BYD nie podoba się wymóg aby to oferty dołączyć dwa dokumenty. Chodzi o wynik testu SORT2 oraz świadectwo homologacji WE. Zdaniem firmy niemożliwe jest ich uzyskanie do 25 kwietnia, gdyż procedury skutkujące wydaniem tych dokumentów trwają kilka miesięcy. W opinii BYD to kolejny wymóg, który ogranicza konkurencję umożliwiając start jednej, maksymalnie dwóm firmom.

W efekcie Chińczycy domagają się odstąpienia od tego wymogu i pójścia w innym kierunku. Nie negują oni zasadności takiego żądania sformułowanego przez MPK. Uważają jednak, że lepszym rozwiązaniem dla każdej ze stron będzie okazanie tych dokumentów, ale wskutek zobowiązania wynikającego z umowy. Dlatego też postulują, by SORT2 oraz świadectwo WE przedstawić zamawiającemu najpóźniej dwa tygodnie przed rozpoczęciem dostaw.

Dzięki takiemu rozwiązaniu nie tylko odwołujący mógłby złożyć ofertę, ale także inni producenci. W rezultacie uczciwa konkurencja miałaby zostać urzeczywistniona, a MPK mogłoby dostać korzystne ceny.

Warunek doświadczenia? Do poprawy

BYD ma także zastrzeżenia w tej materii postępowania. Krakowska spółka w warunkach udziału określiła, że ofertę może złożyć każda firma, która wykaże się dostawami w ciągu ostatnich trzech lat minimum 15 sztuk autobusów elektrycznych dla komunikacji miejskiej o długości przynajmniej 9 m. Zdaniem chińskiego producenta taka konstrukcja warunku doświadczenia jest nieadekwatna i nieproporcjonalna do przedmiotu zamówienia, co w efekcie skutkuje niewykonaniem dyspozycji z przepisów PZP.

W opinii BYD ustawowe sformułowanie "związany z przedmiotem zamówienia" oznacza, że opis warunków udziału w postępowaniu przetargowym powinien zostać dokonany przez pryzmat celu, jakiemu mają one służyć. Chodzi tutaj o wybór takiego wykonawcy, który daje gwarancję należytej realizacji zamówienia. Producent swoje stanowisko podpiera opinią Urzędu Zamówień Publicznych.

W konsekwencji BYD domaga się usunięcia z warunku doświadczenia wyrażenia "dla komunikacji miejskiej". Dzięki tej zmianie Chińczycy po raz kolejny dowodzą, że MPK uniknie niekorzystnych skutków ograniczenia konkurencji.

Co dalej?

Teraz ruch po stronie zamawiającego. Może on w całości uznać odwołanie i tym samym uniknąć rozprawy przez KIO. Jeżeli tak się nie stanie arbitrzy będą musieli się pochylić na skargą BYD. W tej sytuacji należałoby się spodziewać wyznaczenia terminu rozprawy w ciągu najbliższych dwóch, trzech tygodni.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
BYD
Europe Automotive Corporation
  • AUTOR: – 29.03.2016

    Całość tych żądań to chyba jakiś kabareciarz pisał bo można się jedynie roześmiać... Argument o wysokości? Nie bez powodu zapewne został wpisany taki a nie inny, co jak ten chiński karaczan zaklinuje się pod mostem bo był za wysoki?3 drzwi w przegubowcu? W Polsce niestety tylko w PKSach można pozbyć się ostatnich drzwi. Na miejskich liniach gdzie wymiana pasażerów na każdym przystanku jest ogromna zwyczajnie nie da rady. Ciekawe też co na to wymogi organizatora. W MPK Kraków zaledwie kilka autobusów przegubowych ma 3 drzwi i są to Scanie-Castrosua. Chyba nie bez powodu nie pojawiło się ich więcej. Całość ich żądań jest po prostu śmieszna :)

  • ... – 29.03.2016

    Większej głupoty jakie BYD wymyśliło ta jeszcze nie słyszałem. MPK Kraków postawiło takie wymagania jakie życzy sobie MPK. Chińczycy pisząc to odwołanie zachowują się tak jakby to oni byli Zamawiającym te autobusy. 3 drzwi w przegubie w Krakowie to doskonały przepis na ścisk i przeciskanie się ludzi w autobusie. Chińczycy już nie wiedzą jakby się tu załapać na jakiś przetarg i wprowadzić swój produkt autobusopodobny, którego nikt nigdzie nie chce.Od wielu lat uważam że pisanie przetargów pod solarisa w Krakowie jest bardzo dobre bo nie tylko że wybierają dobry produkt to dodatkowo wspierają polską gospodarkę.

  • Misiek Krk – 29.03.2016

    Chyba im się Czajniczek przegiął ;)

  • ttt – 29.03.2016

    Wymogi 3.3m są związane z wiaduktami w krakowie. Tak więc raczej chyba nie może być inaczej

  • bbb – 29.03.2016

    No bo to jest właśnie "elastyczność" chińczyka i jego bezczelność....To rynek ma się dostosować do produktu, a nie na odwrót :) Gospodarka sterowana centralnie! :)

  • Tommy – 29.03.2016

    Krakow nie ma wyjscia... Musi chyba teraz popodnosic wszystkie wiadukty w miescie, zeby wyrob autobusopodobny mogl sie pod nimi zmiescic :)

  • bbb – 29.03.2016

    koniecznie :) i wprowadzić limit wagowy pojedynczego pasażera, żeby łatwiej było przepychać się do ograniczonej ilości drzwi :)

  • krakus – 29.03.2016

    Oj chinczyku nie wiesz , że puki w Krakowie jest pan Trzmiel wszystko wygrywa Solaris

  • max – 29.03.2016

    Przecież BYD jeździ na "154" i mieści się pod wiaduktem na Prądnickiej

  • kret – 30.03.2016

    BYD mają zalete są najlepsze na zime

  • aaa – 30.03.2016

    Komentarze piszą głównie osoby niemające pojęcia o czym piszą.1. BYD sa od dawna testowane w Krakowie i mieszczą się po wiaduktami.2. BYD ma DUżO większe doświadczenie w produkcji autobusów elektrycznych niż Solaris ( który dla sceptyków - dawno nie jest polska firmą).3. Autobusy BYD jeżdzą w wielu europejskich i azjatyckich miastach i sprawują się bardzo dobrze, natomiast Solaris do tej pory ma tak naprawdę prototypy (mowa o autobusach elektrycznych).4. BYD maja nieporównywalnie lepsze baterie (jeśli nie najlepsze na świecie) i na jednym ładowaniu jeżdżą dużo dłużej.

  • Grzesiek – 30.03.2016

    pytanie do bardziej zorientowanych. Czy ktoś posiada realne a nie katalogowe informacje jak pod względem zasięgu prezentuje się BYD i elektryczny city smile z amz Kutno?

  • krk – 30.03.2016

    @aaa to czyj jest Solaris jak nie polski? Poza tym Byd jest testowany, ale na jednej linii. Na innych może być inaczej.Wydaje mi się, że Kraków ma prawo kupić taki autobus jak chce, a nie taki jak chcą Chińczycy. ;)

  • krater – 30.03.2016

    Chinczycy zauważyli , że przetarg jest pisany pod Solarisa i się wnerwili

  • Tommy – 30.03.2016

    A ciekawe pod kogo pisane sa przetargi w chinach .... I bardzo dobrze, ze Krakow wspiera polskiego producenta.

  • Locutus – 31.03.2016

    @ aaaJeden z BYDów więcej stoi niż jeździ i serwis BYD nie jest sobie w stanie z nim poradzić.Czy BYD jechał kiedykolwiek chociażby pod wiaduktem na Pilotów? Czy może jednak po prostu się tam nie mieści? Zresztą są i inne wiadukty i normalnym jest, że przewoźnik chce autobusu, który będzie w stanie poruszać się po całości sieci.W polskich warunkach trzydrzwiowe przegubowce nie mają racji bytu.A Solaris, gdy ostatnio sprawdzałem, należał do Krzysztofa Olszewskiego, obywatela Rzeczpospolitej Polskiej...

  • Dag – 31.03.2016

    Pan Olszewski od dawna jest chory i nie zarządza firmą. Sprawdź jak ma się rzecz kapitałowo. Tam jest prawie wyłącznie obcy kapitał.

  • tedi – 31.03.2016

    Żaden BYD nie stoi. Wszystkie jeżdżą i to w kilku miastach są testowane. Poczytajcie parametry i opinie na świecie. To niestety są dużo lepsze, bardziej nowoczesne, z dużo lepszymi bateriami i wszystkimi osiągami autobusy niż ten cały Solaris. I rozpisywanie tendencyjnych przetargów nikomu nie służy. Zniechęca tylko obcy kapitał do inwestowania w Polsce. A BYD od dawna mówi o uruchomieniu fabryki w Europie... Jak będziemy tak wszystkich zniechęcać, to nie dziwmy się potem, że bezrobocie, że kryzys, że inwestycje są gdzie indziej, etc.

  • pbkp – 31.03.2016

    @Dag, co Ty pier...!!!??? Zarządzanie jest w czesci przez niemiecki zarząd, ale to tez dlatego, ze glowne rynki zbytu są na zachód od naszej granicy. Kapitał jest właśnie w rekach Państwa Olszewskich!!! Polaków (co prawda z podwójnym obywatelstwem). Ale nie o to chodzi nawet kto jest właścicielem, tylko gdzie firma płaci podatki z których masz kuroniówkę, gdzie zatrudnia ludzi i jakiej narodowości, kto z tych pieniedzy żyje, buduje domy, karmi swoje dzieci, wypracowuje emeryture i wzrost gospodarczy....tłumanie!

  • Tommy – 31.03.2016

    @tedi - tak sie po prostu zlozylo, ze te pare sztuk BYD-ow bedacych w Polsce jest awaryjna, z pozostalymi jezdzacymi po calym swiecie jest ok...

  • Locutus – 31.03.2016

    @ Tedi - no i po co kłamiesz? W Krakowie obecnie są na testach dwa BYDy. Sumarycznie przez okres testów przestały już ponad dwa miesiące z powodu awarii i serwis techniczny BYDa nie może sobie dać rady.@ Dag - Solaris był początkowo własnością Kredyt Banku, który sfinansował biznesplan Olszewskiego. Potem został wykupiony przez rodzinę Olszewskich. Od tego czasu jego struktura własnościowa nie uległa zmianie - wejście na giełdę, które mogłoby pozwolić na przejęcie części kapitału przez kogo innego zostało odwołane. Nie wiem czemu kłamiesz...Chyba BYD opłaca mniej ambitnych klakierów niż Pesa...

  • Smacznego – 31.03.2016

    Pewnie BYD jest bardziej polski niż Solaris co? A jeśli otworzy fabrykę to pewnie zatrudni 100 tys. polskich bezrobotnych, tak?Naprawdę jesteście tacy naiwni?BYD produkuje w kraju o miliardowej populacji więc po co się pcha do Europy?Tak chcecie wspierać polską gospodarkę ? wydając pieniądzę na zakupy w Chinach?Zazdrościcie Niemcom, a jak wspieracie swoją gospodarkę?Jeśli Kraków chce wjeżdżać autobusem pod każdy wiadukt w mieście to chyba ma do tego prawo. Chińczykom nic do tego.Najśmieszniejszy jest zarzut o niepotrzebny wymóg doświadczenia. Spytajcie Częstochowian czy im się podobają supernowoczesne hybrydy stojące w zajezdni. A wydawałoby się że autobus służy do jeżdżenia. Najwyraźniej zakup 40 prototypów nie jest najlepszym rozwiązaniem.Z chińskich rzeczy lubię tylko ryż... I tym obtymistycznym akcentem życzę wszystkim...

  • Tommy – 01.04.2016

    @Smacznego - bardzo dobrze powiedziane. Kogo interesuje to, ze Solaris obecnie zatrudnia polskich pracownikow. A jakby BYD wygral ten przetarg to na pewno wybuduje w Polsce megafabryke i zatrudni tysiace pracownikow do zlozenia tych az 20 autobusow....

  • pk – 24.04.2016

    Koledzy którzy piszą że BYD ma najlepsze baterie i może przejechać więcej kilometrów niż inne elektryki mijają się trochę z prawdą ponieważ BYD do ogrzewania i napędu klimatyzacji używa małego DIESLA więc mamy odpowiedz czemu jedzie więcej kilometrów bo nie zużywa baterii do ogrzewania i klimatyzacji autobusu czemu nikt o tym nie mówi mała tajemnica BYD może jest ich więcej

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....