Busworld 2019: Premiera elektrobusu Ebusco 3.0 [FILM]

infobus
10.12.2019 09:00
0 Komentarzy

Na targach Busworld 2019 holenderska firma Ebusco zaprezentowałaswój najnowszy produkt – autobus elektrycznych generacji 3.0

Pokazany egzemplarz to prototyp, a dyrektor generalnyEbusco, Peter Bijvelds, spodziewa się, że Ebusco 3.0 będzie gotowy do produkcjiseryjnej do końca 2020 roku. Co ważne – w odróżnieniu od wersji 2.0 powstającejw Chinach – seria 3.0 ma być produkowana już w Europie – w holenderskim mieścieDeurne.

Kompozytowy elektrobus

Wyjątkowość tego modelu polega także na tym, że został on w całościzbudowanym z materiałów kompozytowych, co przede wszystkie ma wpływ na jegoniską masę własną. Jak podaje producent – wersja 3.0 jest o 33 procent lżejszaniż Ebusco 2.2 bez utraty sztywności obstrukcji i tym samym z zachowaniemwszystkich regulaminów w zakresie i bezpieczeństwa.

Autobus jest zbudowany z klejonego tworzywa sztucznegowzmocnionego włóknem węglowym na ramie węglowej. Kolejna szczególną cechąEbusco 3.0 jest układ przeniesienia napędu składający się w zasadzie tylko zdwóch kół z silnikami elektrycznymi. Jest to natychmiast zauważalne we wnętrzupojazdu, gdzie przejście między nadkolami tylnych kół ma szerokość ponad 90 centymetrów.W efekcie – dzięki całkowicie niskiej podłodze – osoby na wózkach inwalidzkichmogą po raz pierwszy swobodnie przejechać przez cały pojazd.

500 kilometrów

W pojeździe zastosowano tylną oś ZF AVE130 z silnikami elektrycznymi2x120 kW. Ponadto napęd składa się z falowników ZF i chińskich akumulatorówLiFePO4. I uwaga – baterie w 3.0 są ulokowane w podłodze, co korzystnie wpływana środek ciężkości. Specjalnie Ebusco też nie miało wyjścia – umieszczeniebaterii na dachu tak lekkiej konstrukcjina pewno spowodowałyby problemy ze stabilnością.

Według Petera Bijveldsa mniejsza masa zapewnia nowemuautobusowi maksymalny zasięg 450 km.

Zobaczcie jak „trzy.zero” prezentował się na targach:

{https://vimeo.com/378226157}

Innowacje i bezpieczeństwo

Ebusco oferuje wiele innowacyjnych, praktycznych „gadżetów”na pokładzie. To co nam się podoba najbardziej to możliwość zaoferowania wersjiz panoramicznym dachem o długości siedmiu metrów.

Poza tym po wejściu do 3.0 kierowca zostaje rozpoznany po zajęciumiejsca pracy, po czym autobus automatycznie wczytuje zapamiętane ustawienia siedzenie,kierownicę itp. Drugą innowacją jest zastąpienie luster kamerami, czyli wdrożeniesystemu MirrorEye firmy OrlacoVision.

Poza tym Ebusco oferuje swoim klientom systemy domonitorowania wydajności autobusu w czasie rzeczywistym. Informacje, które sąrównież analizowane przez Ebusco, zapewniają holenderskiemu producentowi bogactwodanych, które można wykorzystać w nowych projektach.

I hit na koniec – już wiadomo, że dwa prototypy Ebusco 3.0zostaną przetestowane w … Monachium.

Spływające zlecenie

Ebusco nie może narzekać na brak kontraktów. Tutaj podajemytylko te najważniejsze:

  • w listopadzie Grupa Transdev Netherlands Connexxion zamówiłaaż 156 autobusów elektrycznych Ebusco o wartości 130 milionów euro do obsługi liniiw obszarze Amsterdamu (wokół lotniska Schiphol i centrum Haarlemu) od listopada2020 r. Według Bijveldsa jest to „największa flota elektrycznych autobusów,jaką kiedykolwiek dostarczono w Europie w ciągu roku”;

  • w marcu br. Qbuzz, operator transportu publicznego wholenderskich prowincjach Groningen i Drente zamówił 66 autobusów elektrycznychEbusco 2.2 (plus 45 elektrobusów VDL i 55 elektrobusów Heuliez), które zostaną dostarczone do 15 grudnia.

Komentarze