Busworld 2019: Irizar i Ibil mają pomysł na baterie [FILM]

infobus
06.11.2019 11:00
0 Komentarzy

W Brukseli firmy Irizar i Ibil przedstawiły nowy pomysł na drugieżycie akumulatorów z autobusów elektrycznych. Będą one pełniły rolę magazynów energii w punktach ładowania.

Obie firmy podpisały umowę o współpracy, dzięki którejbaterie autobusów elektrycznych otrzymają drugie życie. Zawarte porozumienie pozwolina ponowne wykorzystanie akumulatorów, które Irizar produkuje i instaluje wswoich autobusach. Na „emeryturze” posłużą one, jako element infrastruktury ładowania,które Ibil opracowuje i wdraża między innymi dla stacji serwisowych Repsol.

Zobaczcie przy okazji, jak wyglądało stoisko Irizar na Busworld2019:

{https://www.youtube.com/watch?v=wPKIaG1YkDQ}

Cykl życia baterii

Baterie są podstawową częścią pojazdu elektrycznego. Od nichzależy zasięg, cena, prędkość ładowania i okres użytkowania pojazdu. Wprzypadku miejskich autobusów elektrycznych żywotność akumulatorów sięgać nawet15 lat, ponieważ są one poddawane codziennym obciążeniom i dużej mocy. Po tymczasie akumulatory należy wymienić, aby pojazd mógł zachować oryginalnąfunkcjonalność. Koniec pierwszego życia nie oznacza jednak, że akumulator tracicałą swoją pojemność ładowania. Nie musimy go wyrzucać, a zgodnie z corazwiększym zaangażowaniem w ochronę środowiska i wizji gospodarki o obieguzamkniętym, możemy go wykorzystać ponownie – np. jako magazyny energii podczasładowania pojazdów elektrycznych o wysokim poziomie mocy.

Taki właśnie pomysł mają Irizar i Ibil. Firmy chcą osiągnąćnastępujące cele:

  • zmniejszyć niezbędną moc sieci elektrycznej,

  • zmniejszyć koszty operacyjne infrastruktury,

  • a jednocześnie umożliwiając wdrożenie infrastrukturyładowania dużej mocy, nawet w tych miejscach, w których podłączenie do siecielektrycznej jest bardziej złożone i kosztowne.

Dodatkowo tego rodzaju infrastruktura ładowania – zewsparciem magazynowania – ułatwia pozyskiwanie prądu z fotowoltaiki, co z koleiwspiera lokalną produkcję energii.

Komentarze