Busworld 2019: Autobusowe nowości od MAN [FILM]
Podsumowujemy obecność MAN Truck & Bus na targach Busworld 2019. W kontekście polskiego rynku najważniejsze wydarzenia to nagroda dla Lion`s Coach oraz pokaz wydłużonego Lion's City 19 EfficientHybrid.
Zaczynamy od lekkiej hybrydy w rozmiarze 19 metrów, która po raz pierwszy została publicznie pokazana właśnie w Brukseli. MAN Lion's City 19 EfficientHybrid ma dokładnie długość 18,75 metra i oferuje pojemność dla 38 pasażerów na miejscach siedzących – o cztery więcej niż w Lion`s City 18 o podobnej konfiguracji. Do tego mamy nowy silnik wysokoprężny D1556 LOH o mocy 360 KM (265 kW) z normą Euro 6d, która obowiązuje od 1 września 2019 r. Hybrydowa funkcja stop-start zapewnia, że pojazd jest bezemisyjny podczas postoju.
Prezentowany w Belgii Lion's City 19 oferował także nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa. W tym przegubowym autobusie zastosowano aktywny system wykrywania pieszych. Kamery zarówno z przodu, jak i z dwóch stron pojazdu automatycznie monitorują ruch, co pomaga odciążyć kierowcę. Jest on aktywnie ostrzegany, aby zapobiegać wypadkom, zarówno wizualnie – poprzez dwa wbudowane wyświetlacze w polu widzenia kierowcy – jak i akustycznie za pomocą sygnału ostrzegawczego.
Ta nowinka ma zostać udostępnione w nadchodzącym roku dla wszystkich autobusów MAN, jako fabrycznie rozwiązanie.
Zobaczcie „dziewiętnastkę” na naszym filmie z Busworld:
{ https://vimeo.com/377333244}
Coach of the Year 2020
Na Busworld nowa generacja MAN Lion's Coach zdobyła prestiżową nagrodę „Coach of the Year 2020” – dwa lata po oficjalnym debiucie. Międzynarodowe grono 22 ekspertów było pod wrażeniem spójnej koncepcji autokaru – łączącej opłacalność, wygodę i praktyczność, a także sposobu, w jaki ten autobus łączy innowacyjną technologię z nowoczesnym designem. Dziennikarze byli pod wrażeniem miejsca pracy kierowcy. Ich zdaniem na szczególną uwagę zasługuje nowy i niezwykle wydajny układ napędowy. Jury wyraziło również uznanie dla inteligentnej integracji podnośnika wózka inwalidzkiego nad przednią osią, co zapewnia większą elastyczność w zakresie użytkowania autobusu bez ograniczania wielkości bagażnika.
Jak mówi Rudi Kuchta, szef działu produktów i sprzedaży autobusów i głośników w jednostce biznesowej: „Ta nagroda wyróżnia autokar MAN Lion's Coach jako niezawodny i ekonomiczny pojazd, który ułatwia życie operatorom autobusów. Doceniają to zarówno klienci, jak i eksperci. Nie bez powodu Lion's Coach wozi piłkarzy najlepszych drużyn, takich jak FC Bayern Monachium, Paris Saint-Germain, czy reprezentacja Niemiec w piłce nożnej. Dlatego zdobycie międzynarodowej nagrody „Coach of the Year” jest zwieńczeniem naszej pracy i prawdziwym zaszczytem.”
Dwa lata
Przypomnijmy: nowy autobus MAN Lion's Coach został zaprezentowany publiczności na Busworld 2017 w Kortrijk. Od czasu debiutu Lion's Coach jest już dostępny w czterech długościach: 12 101 mm i 13 091 mm – jako pojazd dwuosiowy oraz 13 361 mm i 13 901 mm – jako pojazd trzyosiowy.
Sześć dodatkowych siedzeń w porównaniu z wersją 12-metrową sprawia, że 13-metrowy, dwuosiowy pojazd, który został wziął udział w Euro Test 2019 jest szczególnie atrakcyjny z ekonomicznego punktu widzenia. Jego maksymalna dopuszczalna masa do 19,5 t, a opcjonalna winda dla wózków odgrywa ważną rolę w osiągnięciu idealnego rozkładu mas, ponieważ w tej wersji znajduje się nad przednią osią – odciążając tylną oś i jednocześnie nie ograniczając bagażnika. Nowe modele MAN Lion's Coach z 3 gwiazdkami w niemieckim systemie mogą pomieścić maksymalnie 53, 57, 59 lub 63 pasażerów (bez toalety). Wówczas ich bagażniki mają pojemność od 11,7 do 14,3 m3 w zależności od modelu.
Rzut oka pod maskę MAN Lion's Coach pokazuje istotne zmiany. Dzięki osi o przełożeniu i-2,73 oraz zwiększonej mocy silnika D26 (wzrost o 30 KM i 300 Nm w porównaniu do swojego poprzednika), automatycznej skrzyni biegów MAN TipMatic Coach (standardowo instalowaną w modelach o mocy powyżej 470 KM) ten zespół napędowy może być bardzo ekonomiczny. I to potwierdzają wyniki. TÜV Bavaria niedawno poświadczył, że MAN Lion's Coach jest w stanie przejechać 100 km przy zużyciu na poziomie 19,4 litra paliwa, co jest imponującym wynikiem.
Lion's Coach wyróżnia się także opcjonalny system OptiView. Kamery po obu stronach pojazdu zapewniają obraz w czasie rzeczywistym na dwóch wyświetlaczach, które są łatwo widoczne dla kierowcy, eliminując w ten sposób martwy punkt. OptiView plus nowe systemy wspomagania jazdy i skrętu MAN wprowadzi w 2020 r.
I na koniec historia obecności MAN I Neoplan w konkursach „Autobus roku” i „Autokar roku”. Łącznie to trofeum niemiecki koncern otrzymał aż dziesięć razy – pięć razy tytuł „Coach of the Year” (2020, 2006, 2004, 2000, 1994 ) i pięciokrotnie tytuł „Autobus roku” (2015, 2005, 1999, 1995, 1990).
Pozostałe nowinki
Na stoisku MAN na Busworld pojawiły się też inne nowości techniczne, jak:
-
MAN Lion's Intercity z silnikiem D15 i automatyczną skrzynią MAN TipMatic Coach o pojemności 53 miejsc;
-
Neoplan Tourliner w wersji specjalnej (robota BMC Plauen) z trasy „The World of Hans Zimmer”
-
Neoplan Skyliner o pojemności 76 pasażerów z siedzeniami z nowej generacji Exclussivo z OptiView, który będzie dostępny dla wszystkich modeli Neoplan od 2020 roku.
-
MAN eTGE Combi, czyli pierwszy w pełni zasilany elektrycznie mikrobus o pojemności 8 miejsc pasażerskich z zasięgiem do 173 kilometrów (NEDC) lub 114 kilometrów (WLTP).
-
MAN TGE City z niskopodłogową platformą za przednia osią
-
MAN TGE 4×4 Intercity z 13 miejscami pasażerskimi,
- MAN Lion`s City E – na Busworld został pokazany jeden z 15 pojazdów testowych wchodzących w skład demonstracyjnej e-floty MAN, która będzie działać w pięciu krajach europejskich. Tam w najbliższym czasie zostanie poddana wielu próbom terenowym. W ramach tego testu MAN zawarł partnerstwa z różnymi operatorami – m.in. z Hamburger Hochbahn i Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH), Stadtwerke München i firmą transportową Münchner Verkehrsgesellschaft, a także spółką komunalną Stadtwerke Wolfsburg i firma transportowa Wolfsburger Verkehrs-GmbH. MAN ma też umowę partnerską z luksemburską firmą Voyages Emile Weber. E-busy pojawią się również prowadzone na ulicach Francji, a także w Antwerpii, Kolonii i Barcelonie. Pierwsze pojazdy z seryjnej produkcji MAN Lion's City E w 12-metrowej zostaną dostarczone w drugiej połowie 2020. W pełni elektryczny Lion's City EG w wersji przegubowej pojawi się około sześć miesięcy później i powinien wejść do produkcji seryjnej w pierwszej połowie 2021 roku.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze