Busworld 2017: Solaris z premierą przegubowego elektryka

infobus
13.09.2017 12:10
0 Komentarzy

Tegoroczna edycja Busworld, największej wystawy autobusowejw Europie, odbędzie się w dniach 20-25 października. Firma Solaris, jak zwyklez tej okazji, przygotowała produktowe nowości. Będą to zarówno pojazdy nisko- ibezemisyjne, jak również te z konwencjonalnym napędem.

Od 2001 roku firma Solaris nieprzerwanie co dwa lata bierzeudział w największej wystawie branży autobusowej w Europie, targach Busworld.Niewielkie Kortrijk, położone we flamandzkiej części Belgii tuż przy granicy zFrancją, zamienia się w październiku na ponad tydzień w europejską stolicębranży autobusowej. To tutaj odbywa się wiele premier. Także Solarisprzygotował dla targowych gości nową ofertę.

Nowy Urbino 18 electric

Premierowy Solaris Nowy Urbino 18 electric, bazuje narozwiązaniach konstrukcyjnych dobrze już znanej pasażerom nowej generacjiUrbino, która swoją premierę miała w roku 2014. Do tej pory „przegubowiec”oferowany był tylko w wersji z silnikiem spalinowym. Od tego roku do rodzinyUrbino dołącza również wersja bezemisyjna.

Pojazd, który będzie prezentowany na targach w Kortrijk,wyposażony jest w silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny energii stanowiąbaterie typu Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Ich ładowanie, wprezentowanym na Busworld modelu, może odbywać się na dwa sposoby: poprzezzłącze typu plug-in lub z zamontowanego na dachu pojazdu pantografu. Dziękiniższej masie własnej pojazdu i dobrej dystrybucji nacisków na osie, pojemnośćpasażerska prezentowanego egzemplarza wynosi aż 135 pasażerów. Oczywiście jestto tylko jedna z wielu opcji dostępnych dla klientów, jako że Solaris – jakzawsze – jest elastyczny w podejściu dopotrzeb operatorów.

Aranżacja wnętrza jest jednym z elementów, który może byćpłynnie dostosowywany do oczekiwań przewoźników. Podobnie jest z pojemnościąbaterii czy sposobem uzupełniania w nich energii. Wszystko po to, aby autobusbył jak najbardziej funkcjonalny i ekonomiczny w danych warunkach. Co ważne dla operatorów, przegubowy SolarisUrbino electric 18 nowej generacji nie jest tylko wersją testową prezentowanąna targach. To dojrzały produkt seryjny. Jeszcze przed targami Busworldpierwsze egzemplarze tego modelu trafiły do przewoźników. Jednym z nich jestMPK Kraków, gdzie latem tego roku Solaris dostarczył łącznie 20 elektrobusów.Siedemnaście w wersji dwunastometrowej i trzy w opisywanej wyżej wersjiprzegubowej.

Nowy Urbino 12 Hybrid

Kolejnym autobusem zaprezentowanym podczas targów Busworldjest nowy Solaris Urbino 12 w wersji z szeregowym napędem hybrydowym. Pokazowypojazd to jeden z 208 autobusów hybrydowych,jakie firma Solaris dostarczy w tym i w kolejnym roku do belgijskiegoprzewoźnika TEC z Walonii.

Dostawcą jednostki napędowej jest amerykański producent BAE Systems. Tenekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisjiszkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowielektrycznemu, zasilanemu energiąelektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądunapędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o niewielkiej pojemności 4,5litra (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zeroemission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemusystemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postojuna przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniuenergii w superkondensatorach.

Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz zodpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcjiArrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego jużpodczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, wedługprzeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego wanalogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwalarównież na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonychcentrach miast.

Nowy Urbino 10,5.

Trzecim autobusem, który polski producent zaprezentuje naBusworld, będzie Nowy Urbino 10,5. Głównymi zaletami prezentowanego autobusu wklasie MIDI są jego niewielkie gabaryty i duża zwrotność, dzięki którym zpowodzeniem znajduje on zastosowanie zarówno w małych miastach, jak i wąskich iciasnych uliczkach wielu europejskich metropolii. Pojazd zbudowano w oparciu omoduły 12-metrowego Solarisa, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzypierwszymi drzwiami nowego Urbino 12 a drugą osią. Zmiana konstrukcji nakrótszą wymogła też zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm.

W modelu targowym zamontowano silnik Cummins ISB6.7E6C omocy 209 kW. Jednak, podobnie jak w przypadku spalinowego Urbino 12, jestmożliwość zamontowania jednostki napędowej DAF MX11. Oba rozwiązania gwarantujądynamiczną i jednocześnie ekonomiczną jazdę. Silniki spełniają restrykcyjnąnormę emisji spalin Euro 6. Mimo swoich niewielkich rozmiarów, autobus zpowodzeniem poradzi sobie na trasach o większym obłożeniu, oferując aż 23miejsca siedzące, z czego 6 z niskiej podłogi. Wysoki komfort jazdy pasażeromgwarantuje wydajna klimatyzacja, nowoczesne światła LED (w kolorzebursztynowym!) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, które zostałyumieszczone w poręczach dla pasażerów.

Zapraszamy na stoisko firmy Solaris w hali nr 4 w dniach20-25 października. W dniu 19 października o godzinie 14.30, na tym samymstoisku, odbędzie się także konferencja prasowa.

Komentarze