Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2017: premiera ABA4 i Sideguard Assist

infobus
18.09.2017 17:27
0 Komentarzy

Podczas wystawy w Kortrijk swoją światową, autobusowąpremierę będą miały systemy Active Brake Assist 4, który hamuje przed pieszymii Sideguard Assist, który ostrzegapodczas skręcania. Oba wystąpią w nowej, dwupokładowej Setrze TopClass S 531 DT

Coraz dłuższa lista…. ABS, ABA 4, ART, AtAs, BAS, DBL, ESP, TPMS …. Tymi wszystkimi systemami wspomagającymi bezpieczeństwo pasażerów dysponuje nowa Setra, zarówno na wyposażeniu seryjnym jak i opcjonalnym. To jużtradycja w Setrze: W roku 1955 marka należała do pionierów stosującychniezależne zawieszenie kół w autobusach, jako pierwsza wprowadziła w roku 1964retarder jako niezużywający się hamulec pomocniczy, a parę lat późniejpostawiła na hamulce tarczowe. Już w roku 1981 Setra na życzenie klientazaczęła montować we wszystkich autobusach układ przeciwblokady kół ABS, który od roku 1984 jako pierwsza marka wEuropie włączyła do wyposażenia seryjnego. Seryjna wersja reflektorówksenonowych pojawiła się w roku 2001 w nowej naówczas TopClass 400, późniejbardzo szybko dołączyły do niej elektroniczny ¬program stabilizacji ESP,tempomat odległości, ogranicznik hamulca zespolonego, asystent utrzymania pasaruchu i Front Collision Guard – najwyższe standardy bezpieczeństwa dziękitechnologii koncernu. Jedną ze świeższych innowacji Setry są wprowadzone podkoniec 2015 roku opcjonalne zintegrowane reflektory LED.

Hamuje przed pieszymi

Nowa Setra otwiera także nowy rozdział w historii systemówwspomagających. Jako pierwszy autobus na świecie Setra S 531 DT otrzymuje nawyposażeniu asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist 4 z funkcjąrozpoznawania osób – kolejny kamień milowy w rozwoju systemów wspomagających.

Cechą wyróżniającą Active Brake Assist 4 jest to, że jakopierwszy tego rodzaju system na świecie, ostrzega kierowcę przed kolizją zporuszającymi się pieszymi i jednocześnie inicjuje automatycznie hamowanieczęściowe. Daje to kierowcy możliwość uniknięcia kolizji poprzez rozpoczęciepełnego hamowania lub wykonanie uniku poprzez skręcenie kierownicy.

Active Brake Assist 4 stanowi tym samym konsekwentneudoskonalenie wielokrotnie już sprawdzonego Active Brake Assist 3 o funkcjędodatkowego ostrzeżenia oraz hamowania częściowego dla zwiększeniabezpieczeństwa pieszych. Obsługa i wyświetlane komunikaty są przy tym takie jakw ABA 3. W odróżnieniu jednak od hamowania przed poruszającymi się inieruchomymi przeszkodami w przypadku ostrzeżenia i częściowego hamowania przedporuszającymi się pieszymi ostrzeżenia nie pojawiają się kaskadowo: Ostrzeżenieakustyczne i wizualne oraz hamowanie częściowe aktywowane są jednocześnie.

Radary bliskiego i dalekiego zasięgu

Radar dalekiego zasięgu systemu Active Brake Assist 4wykrywa pojazdy i przeszkody znajdujące się w linii prostej przed autokarem wodległości nie większej niż 250 m, a także pieszych do 80 m. Pośrodku tego zakresuznajdują się motocykle i rowery lub motorowery, które rozpoznawane są doodległości 160 m. Maksymalny kąt otwarcia wynosi 18 stopni. Radar krótkiegozasięgu obejmuje odległość 70 m. Active Brake Assist 4, ze względu na szerokikąt otwarcia wynoszący 120 stopni, obejmuje swym zasięgiem także pojazdy ipieszych będących w ruchu z boku pojazdu. Zasięg detekcji jest uzależniony odtopografii terenu, przebiegu drogi oraz uwarunkowań pogodowych i warunkówotoczenia, jak choćby pieszych pojawiających się nagle w przestrzeni ruchudrogowego czy pieszych zasłoniętych przez inne obiekty.¬

Active Brake Assist rozpoznaje pieszych będących w ruchu wniemal wszystkich sytuacjach drogowych, gdy przechodzą oni w poprzek pasaruchu, po którym porusza się pojazd, gdy wychodzą zza przeszkody lub gdyporuszają się wzdłuż pasa ruchu. Radar rozpoznaje także pieszych znajdującychsię w jego zasięgu, gdy skręcają w lewo lub prawo. W przypadku zainicjowaniaautomatycznych reakcji ostrzeżenia i hamowania przed nieruchomymi lub ruchomymiprzeszkodami w przedziale prędkości od 0100 km/h, automatyczne reakcje ostrzeżenia i hamowania funkcjirozpoznawania pieszych aktywne są do prędkości 50 km/h.

W zależności od potrzeby może on w każdej chwili zadziałaćdodatkowo do systemu, na przykład wykonując manewr kierownicą, stosująckickdown lub hamowanie awaryjne. Jeśli jednak kierowca zahamuje zbyt słabo,priorytet będzie miała siła hamowania systemu Active Brake Assist 4.

System radarowy

Podstawą Active Brake Assist 4 z dodatkową funkcjąrozpoznawania pieszych jest nowa generacja technologii radarowej. Jest onastosowana także w produkowanych obecnie samochodach osobowych i ciężarowychMercedes-Benz, będąc tym samym przykładem ścisłej współpracy pomiędzy różnymiośrodkami koncernu.

Zaletą systemu wykorzystującego radar jest to, że pracuje on niezależnie od warunkówoświetleniowych jak również w dużej mierze niezależnie od pogody. Radarniezwykle precyzyjnie ustala odległość i prędkość względną, „widząc” również wnocy, deszczu i we mgle. Funkcja rozpoznawania pojazdów, osób i przedmiotówoparta jest na znakach topograficznych wykorzystywanych przez technikęradarową. Przy jej pomocy ocenia się przede wszystkim kształt i odbicie.

Nowa generacja radarów to urządzenia typu Multi Mode¬przeprowadzające elektroniczne skanowanie. Ich zasięg i efekt działania zostałytu znacznie udoskonalone. Po raz pierwszy radar dalekiego zasięgu pracujeniezależnie od uprzednio ustawionego poziomu jazdy i w zależności od nachyleniapojazdu, które wynika z uwarunkowań związanych z podwoziem pojazdu i jegoładunkiem, stale może się dostosowywać do zmieniającej się sytuacji.

Czas na Sideguard Assist

Wykonanie manewru skrętu w prawo w ruchu miejskim należy donajmniej przyjemnych zadań kierowcy. Musi on jednocześnie zastosować się doznajdującej się przed nim sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych, uwzględnićruch z naprzeciwka i z drogi prostopadłej do jego pasa ruchu¬, a ponadto niemoże stracić z oczu poruszających się z boku pieszych i rowerzystów. Poza tymsytuacja na drodze w każdej sekundzie może ulec zmianie. Także rowerzyści ipiesi nie zawsze mają pewność, czy kierowca autobusu w ogóle ich widzi. Dlategowłaśnie Setra, jako pierwsza marka autobusowa na świecie, oferuje terazasystenta skrętu pod nazwą Sideguard Assist z funkcją rozpoznawania osób.Oferowany od roku w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz Sideguard Assist jestjuż obecnie rozwiązaniem na tyle dojrzałym, by mógł znaleźć zastosowanierównież w autobusach.

Cel: zawsze informować

Tryb pracy asystenta skrętu jest wielostopniowy. Najpierwinformuje on kierowcę, gdy w strefie ostrzegania pojawi się jakiś istotnyobiekt. W kolejnym kroku kierowca otrzymuje ostrzeżenie, jeśli rozpocznie lubbędzie kontynuować działanie, a pojawi się przy tym zagrożenie kolizją.

Jeśli poruszający się obiekt znajduje się w bocznej strefiemonitorowanej, informacja zostanie przekazanakierowcy w sposób wizualny. Na słupku przed nim po stronie pasażera nawysokości wzroku kierowcy zaświeci się ledowy znak trójkąta w kolorze żółtym.Kontrolka intuicyjnie zwróci uwagę kierowcy na sytuację mającą miejsce obokjego pojazdu. W przypadku zagrożenia kolizją pojawi się dodatkowe ostrzeżeniewizualne. Lampka ledowa kilkakrotnie zaświeci się mocniejszym czerwonym światłem,a po dwóch sekundach będzie się świecić stale na czerwono. Sygnał ten uzupełniony będzie dodatkowymostrzeżeniem w formie wibracji w fotelu kierowcy o analogicznym działaniu jak wprzypadku asystenta utrzymania pasa ruchu.

Ponadto, jeśli podczas manewru skrętu czujniki rozpoznają wobszarze martwego pola autobusu stacjonarną przeszkodę, jak na przykład słupsygnalizacji świetlnej lub latarnię, również nastąpi ostrzeżenie wizualne iakustyczne. Pozwala to uniknąć kolizji.

Ostrzeżenie dla martwego pola działa w przedziale prędkościod 0 36 km/h. Inne funkcje układuSideguard Assist są do dyspozycji w pełnym zakresie prędkości od 0 100 km/h.

Asystent skrętu poddaje ocenie także działania kierowcy, naprzykład włączenie kierunkowskazu po stronie pasażera w momencie ruszania czyskręt kierownicą i cały czas bada odległość do poruszającego się lubnieruchomego obiektu, wykorzystując następnie pozyskane dane w swojej kaskadzieostrzeżeń. I tak na przykład asystent skrętu ostrzega także przed przeszkodamiprzy wykonywaniu manewru skrętu bez włączonego kierunkowskazu.

Kierowca w dalszym ciągu ponosi pełną odpowiedzialność i toon jest panem sytuacji. W oparciu o swoją własną ocenę może on korzystać zewszystkich dostępnych opcji działania.¬

Podczas zmiany pasa

Jednak nowy Sideguard Assist nawet potrafi jeszcze więcej:Ostrzega on kierowcę przy prędkościach przekraczających 36 km/h tak samo jaksystem wspomagający przy zmianie pasa ruchu¬ w prawo, aż do dozwolonejprędkości maksymalnej. Tym samym Sideguard Assist przejmuje funkcję asystentautrzymania pasa ruchu. Kierowca jest tu też informowany o obiekcie znajdującymsię po stronie przedniego pasażera względnie ostrzegany o nim z chwiląwłączenia kierunkowskazu. W ten sposób Sideguard Assist wspomaga bezpiecznązmianę pasa na przykład podczas wyprzedzania rowerzysty poza terenemzabudowanym lub podczas zmiany pasa ruchu na wielopasmowych drogach.

Sercem Sideguard Assist jest system czujników radarowych zdwoma czujnikami radarowymi bliskiego zasięgu umieszczonymi w nadkolu osiprzedniej po stronie pasażera. Boczna strefa monitorowana ma szerokość 3,75 m.System jest tak zaprojektowany, by obejmował całą długość autobusu, jednak dlapewności pas ten wydłużany jest nawet o dodatkowe dwa metry do przodu i dotyłu¬. W trybie pracy asystenta utrzymania pasa ruchu strefa ta powiększa sięnawet do 5 m do przodu i do 15 m do tyłu, co ma zapewnić bezpieczną zmianę pasaruchu.

Komentarze