Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2015: Mercedes stawia na gaz [FILM]

infobus
21.10.2015 10:50
0 Komentarzy

Podczas targów Busworld koncern Daimler Buses pokazał premierowy model autobusu gazowegoMercedes-Benz Citaro NGT z nowym, mniejszym silnikiem M936 o pojemności 7,7litra i mocy 222 kW (302 KM). Poniżej prezentujemy film ze stoiska Mercedesa w Kortrijk:

{https://www.youtube.com/watch?v=XpEIPPi043Y}

?Gazowiec? to najważniejszategoroczna premiera niemieckiego producenta. Ponadto Kortrijk zobaczyliśmykilka nowinek technicznych, które niebawem wejdą do całej rodziny Citaro. To:reflektory główne LED, składane siedzenia nowego typu (ze względu na ichszerokość mogą być rejestrowane jak pełnoprawne miejsca), nowa architekturaelektroniki , którą można rozpoznać po dużym, kolorowym wyświetlaczu na descerozdzielczej plus nowa jednostka sterująca dla ogrzewania, wentylacji iklimatyzacji. system dynamicznej kontroli przegubu (ATC), który uniemożliwiajego zakleszczenie.

Podsumowując ekspozycja Mercedes-Benzna Busworld obejmował:

  • debiutanta Mercedes-Benz CitaroNGT z układem drzwi 2-2-0, siedmioma butlami o łącznej pojemności 1589 l,automatyczną skrzynią biegów Voith, modułem odzyskiwania energii, reflektoramiLED, systemem stabilizacji ESP, czujnikiem deszczu / światła, systemem kontroliciśnienia w oponach, systemem przeciwpożarowym, monitoringiem z czterech kamer,które kontrolują dwa wejścia i przedział pasażerski.

  • Mercedes-Benz Citaro CNG opojemności 53+1+60 Mercedes-Benz Travego w limitowanej edycji z okazjiprodukcji 10. tysięcznego egzemplarza z silnikiem najnowszej generacji OM 471 opojemności 53+2+1

  • Mercedes-Benz Intouro M opojemności 55+1

  • Mercedes-Benz Tourismo L opojemności 52+1+1

  • Mercedes-Benz Sprinter City65 o pojemności 13+4+1

Czas na premierę

Zalety nowego Citaro NGTto: niższa waga, odpowiednio większa liczba miejsc pasażerskich, lepsze osiągisilnika, niskie zużycie paliwa i wydłużenie cykli serwisowych. Czy trzebaczegoś więcej? Oba czynniki ? niski poziom emisji CO2 i hałasu ? predestynująnowego Citaro NGT do operacji w ścisłych centrach miast. Zdaniem Daimleragazowy segment autobusowego rynku w Europie to ok. 1000 pojazdów rocznie. Dlaporównania ? łączna liczba rejestracji autobusów miejskich w Europie Zachodniejwynosi około 10 500 szt. rocznie i utrzymuje się mniej więcej na stałympoziomie. Mercedes-Benz oczekuje, że w świetle ostatnich dyskusji na tematochrony środowiska liczba ?gazowców? wzrośnie w przyszłości, a pojawienie sięnowego Citaro NGT jest właśnie formą przygotowań do tego nadchodzącego trendu.Mercedes-Benz oferuje nowy silnik tylko w dwóch autobusach Citaro NGT i CitaroG NGT. Cały czas Daimler Buses nie przewiduje gazowej wersji Conecto LF,dostępnego na polskim rynku. To kolejna zachęta do zakupu droższego Citaro,który zgodnie z przyjętą przez koncern strategią ma mieć zdecydowanie szerszyzakres dodatkowego wyposażenia niż jego tańszy, ekonomiczny brat ? Conecto LF.

O jedną butlę mniej

Podstawową zaletą nowegosystemu napędowego jest jego lekkość. To efekt zarówno niższej masy nowegosilnika, jak i kompaktowej zabudowy kompozytowych butli z gazem, która terazważy zaledwie 485 kg. Jak wiadomo ?gazowy garb? zwiększa całkowitą wysokośćautobusów CNG do 3389 mm. Wszystkie inne wymiary są identyczne jak w modelachCitaro z silnikami diesla. Dla lepszego rozłożenia nacisków butle umieszczonesą nad przednią osią w przypadku wersji dwuosiowych oraz nad środkową wwersjach przegubowych, trzyosiowych. Wszystkie pokrywy zabudowy wykonanezostały z tworzywa sztucznego i zamontowane zostały na aluminiowej ramie.Gazowe butle wykonano z materiału kompozytowego obudowanego włóknami węglowymioraz ? co jest nowością ? także włóknami szklanymi. Taka kombinacja materiałówobniżyła masę pojemników, poprawiła ich wytrzymałość, a przede znaczniezwiększyła pojemność ? z 190 do 227 litrów. Dzięki temu liczba zbiorników mogłazostać zmniejszona, podczas gdy całkowita objętość jest cały czas taka sama. Wporównaniu z poprzednim modelem, najnowszy Citaro NGT ma o jedną butlę gazowąmniej, oferując podobny zasięg jak do tej pory, który z kolei jest niemal identycznyjak w Citaro z silnikiem diesla. Mniejsza liczba butli powoduje to zauważalneoszczędności na wadze zestawu i wynosi od 15 do 45 kg, zależnie od liczby butligazowych. Ich liczba może wynosić 4, 6, 7 i 8. Wagowe oszczędności przełożyłysię na większą pojemność gazowych autobusów Mercedesa. Teraz Citaro NGT wstandardowej specyfikacji może zabrać 96 pasażerów, a nie jak poprzednio 93 .Przegubowe Citaro G NGT oferuje miejsce dla 153 pasażerów w porównaniu z liczbą149 pasażerów wcześniej.

Książkowy downsizing

Nowy silnik gazowy M936 topodręcznikowy przykład downsizingu. Do tej pory Mercedes stosował w swoichgazowych autobusach potężny, 12-litrowy silnik M447 hLAG. Jego następca wywodzisię z doskonale już znanej jednostki napędowej OM 936 Euro 6. Blok i głowicacylindrów przyjęte zostały z silnika diesla i przystosowane do pracy na CNG.Nowo opracowane elementy to m.in. turbosprężarka, kanał powietrzadoładowującego i układ zapłonowy. W zakresie ekologii M936 spełnia z nawiązkąwymagania Euro 6 ? szczególnie w zakresie emisji CO2 , których emisja jestniższa o 20 procent w porównaniu z silnikami diesla. Dodatkowo korzystanie zodnawialnych źródeł gazu ziemnego może jeszcze bardziej zneutralizować emisjęCO2 . Kolejna ważna sprawa to niższa emisja hałasu. M936 jest cichszy aż o 4 dBniż diesel, co dla subiektywnie odbieranego poziomu hałasu przez człowiekaoznacza spadek prawie o połowę. Ponadto ten silnik waży zaledwie 747 kg, czylijest o 25 procent lżejszy niż jego poprzednik o pojemności 12 l. Oferowana mocto 222 kW (302 KM) przy 2000 obrotów na minutę przy maksymalnym momencieobrotowym 1200 Nm od 1200 do 1600 obrotów na minutę. To zapewnia podobnewłaściwości jezdne jak w wysokoprężnym Citaro. Warto też dodać, że M936 jestwyjątkowo … prosty. Nie znajdziemy tutaj ani systemu EGR ani filtra cząstekstałych DPF. Odpada więc konieczność jego regeneracji. Ponadto ze względu naspalanie praktycznie wolne od sadzy, gazowy silnik ? w przeciwieństwie dosilnika wysokoprężnego ? nie wymaga także technologii SCR z wtryskiem AdBlue .Jak w silniku benzynowym, kontrola emisji realizowana jest za pomocątrójdrożnego katalizatora.

Zużycie mniejsze do 20procent

M936 jest także efektywny.Jego zużycie paliwa jest aż o 15-20% niż w poprzednich gazowych modelach CitaroCNG. Obok nowej konstrukcji silnika jest to także efekt zastosowaniaopcjonalnego modułu odzyskiwania energii. Ponadto wydłużono okresy wymianyoleju i świec zapłonowych w porównaniu z poprzednim silnikiem i teraz wynosząone od 45.000 km do 60.000 km. Na podstawie średniego przebiegu miejskichautobusów oznacza to, że Citaro CNG powinien pojawiać się w serwisie tylko razw roku. W układzie przeniesienia napędu można zastosować automatyczne skrzyniebiegów ZF lub Voith. Co ważne, nowy Citaro CNG pomyślnie przeszedł zimowe testyw Skandynawii, letnie w Mediolanie i wysokościowe w Tyrolu. W sumie trzydemonstracyjne pojazdy pokonały już dystans 130 000 km. Dodatkowo sam silnikM936 od ponad roku jest seryjnie stosowany w pojazdach ciężarowychMercedes-Benz Econic.

Dostawy nowego Citaro NGTrozpoczną się już jesienią 2015. Pełna produkcji seryjna rozpocznie się wiosnąprzyszłego roku. Jednym z pierwszych odbiorców będzie Augsburg, który zamówiłaż 68 gazowych autobusów.

Komentarze