Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

BRT górą dla linii Warszawa-Sochaczew [FILM]

infobus
20.05.2016 09:41
0 Komentarzy

28 kwietnia odbyła się X konferencja naukowo-technicznaMiasto i Transport 2016 na Politechnice Warszawskiej. Jak zwykle wydarzeniu towarzyszyłwysoki poziom merytoryczny zaprezentowanych prezentacji.

Nas najbardziej zainteresował?Projekt szybkiej komunikacji autobusowej łączącej Sochaczew z Warszawą?przygotowany przez Mariusza Szubra i Grzegorza Łapuszka z firmy InternationalManagement Services. Za magazynem ZTM Warszawa (IZTM 5/2016) przekazujemy podstawowedane o tej koncepcji:

Firma IMS przeanalizowała pięć różnych, możliwych do realizacjirozwiązań. W pierwszym wariancie postawiono na kolej. Założono, że istniejąceprzystanki i stacje kolejowe linii nr 3 zostaną z modernizowane i powstaną przynich parkingi dla samochodów, rowerów oraz strefy Kiss and Ride. W wariancietym rozbudowana zostałaby infrastruktura dla publicznego transportu dowozowegoi drogi rowerowe.

Drugi wariant to autobusy. Nie poruszałyby się one jednak poistniejących dziś drogach. Powstałaby tylko dla nich specjalna jezdnia.Autobusy poruszałyby się po niej z prędkością 80 km/h. Na wydzieloną drogę niewjechałyby inne samochody ? zostałaby ona zabezpieczona specjalnymi automatycznymizaporami. Poza przejazdem nad drogą S8 wszystkie skrzyżowania byłybyjednopoziomowe. Wzdłuż jezdni przewidziano chodniki i ścieżkę rowerową. Opcjatrzecia jest podobna do poprzedniej, z tą jednak różnicą, że linia obsługiwanabyłaby autobusem torowym, poruszającym się po specjalnej jezdni. Przy takimukładzie niezbędne staje się zastosowanie dodatkowej drogi serwisowej.Poniżej prezentujemyfilm, który pokazuj jak taki system funkcjonujew Stambule:

{https://www.youtube.com/watch?v=_9q7cDuzRhs}

Wariant czwarty to nowy pociąg lub tramwaj aglomeracyjny. Jegoprędkość maksymalna dochodziłaby do 100 km/h. Na jednotorowej trasie, w okolicachprzystanków, trzeba by wybudować mijanki. W miastach powstałoby zielonetorowisko. Wariant ten zakładazastosowanie priorytetu dla pociągów przy wszystkich skrzyżowaniach z drogami. Ostatnieanalizowane rozwiązanie jest zbliżone do poprzedniego ? z tą jednak różnicą, żezakłada powstanie układu dwutorowego.

Wyniki

W ramach projektu przeprowadzono badania natężenia ruchu wgodzinach porannego szczytu na prowadzących do Warszawy drogach: krajowej,wojewódzkiej i powiatowej, wraz z czasami przejazdu. Zmierzono napełnieniakomunikacji zbiorowej i indywidualnej. Na podstawie tych danych, jak równieżplanowanych zmian systemu transportowego, a w szczególności uruchomieniu liniimetra oraz zmian demograficznych, przygotowana została prognoza wzrostu liczbypasażerów. W 2041 roku w godzinie porannego szczytu może być ich o 54 tys.więcej! W jaki sposób zapewnić wygodny i szybki transport wszystkim pasażerom?Analitycy, uwzględniając m.in. komplementarność z innymi projektami,oddziaływanie na środowisko, generowany hałas, zakres koniecznych zmiandokumentów planistycznych oraz nakłady finansowe, zarekomendowali wybórszybkiego autobusu. Za takim rozwiązaniem przemawiają najniższe koszty budowy ijedne z najniższych kosztów eksploatacji. Najkorzystniejsze byłobywykorzystanie fragmentu istniejącej drogi wojewódzkiej 580, co zmniejszyłoby liczbęgruntów do pozyskania i ograniczyło ingerencję w środowisko naturalne.

Do największych zalet takiego rozwiązania zaliczyć można przesiadkęwielu pasażerów z własnych samochodów do komunikacji zbiorowej, poprawęinfrastruktury transportowej w Obszarze Metropolitalnym Warszawy oraz poprawę dostępnościkomunikacyjnej stolicy od strony zachodniej. Stanowiłoby to ulgę nie tylko dlaosób dojeżdżających do Warszawy, ale i mieszkańców stolicy – mniejszewykorzystanie samochodów to mniejsze korki w mieście.

Prezentacja jest do pobrania TUTAJ

***

Mgr inż. Grzegorz Łapuszek to konsultant ds. projektów wfirmie International Management Services z Krakowa. Absolwent kierunkuTransport na Politechnice Krakowskiej specjalizacja planowanie rozwoju systemówtransportowych i transport miejski. Odbył staż asystencki w Katedrze SystemówKomunikacyjnych (Politechnika Krakowska). Współautor opracowań z zakresu analizwykonalności, projektów studialnych z zakresu rozwoju systemów oraz projektówdot. organizacji i funkcjonowania transportu w miastach.

Komentarze