Braszów elektryką stoi. Nowe Solarisy i SOR-y!

infobus
08.06.2020 15:00
0 Komentarzy

Po kontrakcie na 32 autobusy elektryczne SOR ENS12 czeski producent podpisał umowę z rumuński Braszowem na kolejne dwadzieścia. Pierwszy elektrobus już działa, podobnie jak przegubowy Solaris Trollino 18. Trolejbusy mają być sukcesywnie dostarczane do wakacji.

Podczas konferencji prasowej w połowie maja burmistrz Braszowa, George Scripcar zaprezentował pierwsze nowe trolejbusy Solaris i elektryczne autobusy SOR. Firma transportowa RATBV SA uruchomiła regularne kursy pierwszymi pojazdami 25 maja.

„Wkraczamy w nową erę transportu publicznego. To początek epoki wydajnego i przyjaznego dla środowiska systemu komunikacyjnego. Mam nadzieję, że dzięki tym inwestycjom, zarówno w autobusy elektryczne jak i trolejbusy ludzie w Braszowie wybiorą transport publiczny. W ten sposób możemy zapewnić nam i naszym dzieciom czystsze powietrze. Gdy pojawią się kolejne nowe pojazdy, będą one wchodzić na coraz więcej tras. Obsadzimy je wszystkimi 26 trolejbusami do końca lipca i 32 kolejnymi autobusami elektrycznymi do końca roku. Właśnie podpisaliśmy umowę z SOR Libchavy na kolejne 20 pojazdów (10 ośmiometrowych i 10 dwunastometrowych) o wartości kontraktu 48 058 500 lei (ok. 44,08 mln PLN), w oparciu o przyjęty plan poprawy jakości powietrza i plan mobilności. Zgodnie z nimi do końca 2022 r. osiągniemy cele określone przez Ministerstwo Środowiska i Unię Europejską” – powiedział burmistrz George Scripcar.

Trollino 18 z bateriami
26 trolejbusów Solaris Trollino 18 zostało zakupionych przez miasto od Solaris Bus & Coach SA i są finansowane ze środków europejskich na lata 2014-2020. Mają pojemność 137 pasażerów, są wyposażone w system GPS, panele informacyjne, klimatyzację, gniazda USB do ładowania telefonów i innych urządzeń mobilnych oraz Wi-Fi.

Napęd elektryczny do pojazdów dostarczyła Škoda Electric. Nowe trolejbusy obsługują linie 1, 2, 6 i 31, które nie są w 100% zelektryfikowane. Trollina przejedzie część trasy na bateriach. Ich pojemność pozwala na pokonanie dystansu min. 5 km. Wartość kontraktu wynosi ponad 92 mln lei (ok. 84,4 mln PLN), w tym podatek VAT, z czego 2% stanowi wkład miasta, a 98% to dotacja.

Kolejne elektryczne SOR-y w Rumuni
Autobusy elektryczne pochodzą z Czech. Są one częścią pierwszej serii 32 pojazdów SOR ENS12. W sumie 52 autobusy elektryczne z Libchav będą finansowane z Funduszu Ochrony Środowiska.

Każdy pojazd przeznaczony jest dla 102 pasażerów. SOR-y są w pełni niskopodłogowe, o długości 12 metrów, z trzema drzwiami, posiadają rampę dla wózków inwalidzkich, klimatyzację, tablice informacyjne, system monitorowania i system liczenia pasażerów. Elektryczny silnik trakcyjny o nominalnej mocy 160 kW, z odzyskiem energii hamowania i akumulatorami trakcyjnymi o pojemności 263 kWh pozwoli na przejechanie 200 km. Gwarancja wynosi 5 lat lub 500 000 km i obejmuje ona także akumulatory trakcyjne.

Autobusy będą dostarczane z dwoma rodzajami stacji ładowania- do wolnego ładowania plug-in w zajezdni (32 stacje) i do szybkiego ładowania na końcu trasy oraz w 9 lokalizacjach na terenie Braszowa. Szybkie ładowanie odbywa się za pomocą pantografu zamontowanego na dachu. Autobusy z pierwszego zamówienia będą kursować na trasach: 9, 15, 22, 23B, 29, 32, 34, 36, 53. Wartość zakupu 32 autobusów wynosi 75 550 750 lei (ok. 69,3 mln PLN) bez VAT. 80% jest finansowane z Funduszu Ochrony Środowiska (AFM).

Po zakończeniu wszystkich zakupów Braszów będzie miał 133 elektrobusy i trolejbusy. Obecnie RATBV obsługuje około 180 autobusów dziennie, z czego około 130 jest bezpośrednio na mieście. Celem programu modernizacji floty jest zmniejszenie zanieczyszczenia w centralnej części miasta, gdzie notowane są największe natężenie ruchu.

Komentarze