Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

BMZ Poland uruchomiło fabrykę baterii

infobus
19.09.2017 08:58
0 Komentarzy

Produkująca akumulatory litowo-jonowe firma BMZ Polanduruchomiła w poniedziałek nową fabrykę w Gliwicach. Koszt inwestycji to ok. 9mln euro. Zatrudnienie w spółce wzrośnie o 50 osób, do ok. 700 pracowników, a wciągu dwóch lat zwiększy się do ponad 1000 osób.

-„Rynek, na którym działamy rośnie w tempie ok. 25 proc.rocznie. Odpowiadając na ten wzrost zwiększamy zarówno wielkość produkcji, jaki zatrudnienie” – powiedział PAP prezes niemieckiej grupy BMZ, do której należypolska spółka – Sven Bauer. Podkreślał znaczenie polskiej spółki dla całejmiędzynarodowej grupy.

Polska spółka BMZ działa w Gliwicach od siedmiu lat.Specjalizuje się m.in. w produkcji zestawów akumulatorowych do rowerówelektrycznych, a także do elektronarzędzi budowlanych, narzędzi ogrodniczych,aparatów medycznych itp. Projektuje też i wytwarza inteligentne systemypodtrzymywania energii, bazujące na ogniwach litowo-jonowych oraz baterie doautobusów elektrycznych.

Jak poinformował Bauer, kolejnym krokiem, po poniedziałkowymuruchomieniu nowego zakładu, będzie podwojenie mocy wytwórczych dotychczasowejfabryki w Gliwicach, co w ciągu najbliższych dwóch lat, gdy rozwinie się nowafabryka, powinno skutkować wzrostem zatrudnienia do ponad tysiąca osób, wobec650 obecnie i 700 niebawem.

Dział rozwoju

Nowi pracownicy obejmą zarówno stanowiska produkcyjne, jak ispecjalistyczne, w dziale badań i rozwoju, gdzie powołany zostanie specjalnyzespół zajmujący się najnowszymi systemami zasilania autobusów elektrycznych.

Powierzchnia nowej fabryki, zlokalizowanej na terenieKatowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przekracza 12,3 tys. mkw. Obiektmieści hale produkcyjne, magazyny, laboratoria badawcze i biura, będące nowąsiedzibą firmy. W nowym zakładzie ma być prowadzona głównie masowa produkcjabaterii do rowerów elektrycznych oraz elektronarzędzi ogrodniczych ibudowlanych, w starym rozwijane będą m.in. tzw. projekty małoseryjne orazakumulatory dla rozwijającego się rynku autobusów elektrycznych.

-„Planujemy także zbudować serię kompletnych rozwiązańsystemów e-bike-owych, składających się z aplikacji, baterii oraz motoru.Rozwijać będziemy inteligentne magazyny energii, w tym do autobusówelektrycznych” – powiedział prezes BMZ Poland Tomasz Wołk-Jankowski.

Prezes przywołał plany dotyczące rozwoju elektromobilności wPolsce i Europie, wskazując, iż BMZ należy do liderów w segmencie baterii doelektrycznego transportu publicznego. Firma wchodzi w skład konsorcjum „PolskiE-BUS”, powstałego z inicjatywy firmy Ursus Bus. „Cały czas czekamy nazapowiadany wielki skok w dziedzinie elektromobilności” – powiedział prezes,licząc na wzrost rynku również w tym segmencie.

Ministerstwo wspiera

Uczestnicząca w poniedziałkowym otwarciu fabrykiwiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz wskazała, że elektromobilność,szczególnie w transporcie publicznym, należy do kluczowych projektów rządowejStrategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a innowacyjne projekty iinwestycje w tym zakresie mogą liczyć na publiczne wsparcie – także w myślprzygotowywanej nowej Ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Chodzi ospowodowanie, aby w Polsce rozwijał się „długi łańcuch dostaw”produktów służących rozwojowi elektromobilności.

-„Jesteśmy zainteresowani, aby przyciągać najlepsze,najciekawsze inwestycje w rozwój elektromobilności z całego świata (…). Zperspektywy administracji publicznej cieszą nas takie inwestycje, któreprzynoszą bardzo dużą wartość dodaną. Jednocześnie ta inwestycja (BMZ – PAP)zbiega się w czasie z ogłoszoną w ubiegłym tygodniu, a wpisaną dziś do wykazuprac Rady Ministrów, nową ustawą o specjalnych strefach ekonomicznych” -powiedziała wiceminister.

-„W tej nowej ustawie już nie ilość miejsc pracy będziepierwszym kryterium, na podstawie którego przedsiębiorca będzie mógł ubiegaćsię o specjalne przywileje podatkowe, ale wysokość i jakość inwestycji. BMZjest dobrym przykładem, że właśnie o takie inwestycje nam chodzi; takimjesteśmy gotowi i skłonni oferować duże wsparcie i dużą pomoc publiczną wobszarze redukcji podatkowych, ponieważ takie inwestycje budują świetne relacjez lokalnym, rodzimym, małym i średnim biznesem” – dodała Emilewicz.

Jak mówił Wołk-Jankowski, w minionych latach rynek bateriido elektronarzędzi budowlanych, ogrodniczych oraz rowerów elektrycznych(obecnie jest to ok. 70-80 proc. produkcji polskiej spółki) rósł w tempie ok.20-30 proc. rocznie. W ciągu minionych dwóch lat, szczególnie w segmencienarzędzi ogrodniczych, jest to nawet ponad 50 proc. wzrostu rocznie – większośćproducentów zamienia bowiem używane dotąd np. w piłach silniki spalinowe nabaterie litowo-jonowe. „To oznacza dla nas fantastyczne możliwości na rynku,ale i wyzwania” – powiedział prezes.

Za rozwojową dziedzinę działalności przedstawiciele BMZuważają systemy magazynowania energii, umożliwiające użytkownikom energiisłonecznej stać się bardziej niezależnymi od cen prądu poprzez produkcjęwłasnej, ekologicznej energii dokładnie wtedy, gdy tego potrzebują. Oparty natechnologii litowo-jonowej system, z cyklem życia do 20 lat, jest przeznaczonyzarówno do domów prywatnych jak i fabryk.

Dzięki modularnemu litowo-jonowemu systemowi magazynowaniagenerowana energia fotowoltaiczna może być przechowywana w modułach na przyszłepotrzeby, a nadwyżka energii może być oddawana do sieci wybiórczo, w zależnościod zapotrzebowania występującego wieczorem, w nocy czy w okresie zmniejszonegonasłonecznienia. W Polsce produktem interesują się na razie głównie stacjebenzynowe i niewielkie sklepy, mniej – gospodarstwa domowe.

O BMZ

Grupa BMZ zatrudnia obecnie ok. 2,3 tys. pracowników wNiemczech, Polsce, Francji, USA, Chinach i Japonii. Obroty grupy sięgają ok.350 mln euro, z czego ok. 100 mln euro w Polsce (z perspektywą zwiększenia do200 mln euro w 2018 r.). Grupa BMZ ma ok. 2 tys. klientów. Realizuje ponad 250nowych projektów rocznie. Autobusy elektryczne oparte o systemy zasilania BMZjeżdżą m.in. w Holandii, Czechach, Niemczech, Austrii, Francji oraz WielkiejBrytanii.

Otwarciu nowej fabryki BMZ w Gliwicach od wtorku do czwartkubędzie towarzyszyć konferencja Battery Experts Forum; zorganizowano ją wEuropejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu. Będzie można m.in. przetestowaćrowery elektryczne, a fani motoryzacji zobaczą najnowsze modele samochodówelektrycznych takich marek jak BMW i Tesla. Po raz pierwszy w Polsce będziemożna obejrzeć samochód Rimac Concept One – najszybszy samochód elektryczny naświecie, który w ciągu zaledwie 2,5 sekundy przyśpiesza do 100 km/h, a w 14sek. do 300 km/h. Zakres chorwackiego auta wzrósł w ostatnim roku z 330 do 350kilometrów.(PAP)

Komentarze