Blokady alkoholowe w autobusach MZA

infobus
04.02.2015 20:49
0 Komentarzy

W dwudziestu pięciu najnowszych autobusach marki Solaris Urbino 18, które w grudniu zostały odebrane przez stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe, zainstalowano blokady alkoholowe Autowatch 720 TAB. 

-?Rozwiązania takie funkcjonują od wielu lat w państwach Europy zachodniej i wielu stanach USA. Pozwoliło to na zredukowanie wypadków spowodowanych przez spożycie alkoholu nawet o ponad 40%. To właśnie w tych krajach zamontowanych jest już ponad 2 mln. blokad alkoholowych AUTOWATCH?- mówi Rafał Misztalski, prezes zarządu spółki Systemy Autobusowe, która uzbroiła warszawskie autobusy w blokady. 

Warto zauważyć, że urządzenia tego typu cieszą się coraz większym zainteresowaniem w Polsce i wspomagają one bezpieczne zarządzanie przedsiębiorstwem transportu publicznego. Pionierem tego podejścia jest w naszym kraju SPPK Police. Dobrą robotę wykonało również Volvo Polska, które uzbroiło w blokady wszystkie swoje testowe autobusy. Nazwa urządzenia związana jest w pełni z funkcją. Podstawowym zadaniem blokady jest wymuszenie testu trzeźwości u kierowcy przed uruchomieniem silnika. W celu wyeliminowania ?koleżeńskiej pomocy?, urządzenie posiada możliwość zaprogramowania i wykonania dodatkowych testów trzeźwości podczas jazdy np. co 30 minut lub innych interwałach czasowych. Wszystkie jego aktywności i wyniki pomiarów zostają rejestrowane oraz przechowane, a poprzez zastosowanie dodatkowego modułu transmisji radiowej, można je przesłać do dowolnego komputera i odczytać. Na rynku mamy obecnie kilku dostawców blokad alkoholowych. Urządzenia marki AutoWatch, które wybrane zostały przez spółkę MZA, wyróżniają się dobrą jakością techniczną oraz posiadają certyfikaty CENELEC (Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki). Członkiem CENELEC jest Polski Komitet Normalizacyjny. Potwierdzeniem ich dobrych parametrów jest kolejne zamówienie stołeczne przewoźnika ?tym razem na 10 blokad alkoholowych Autowatch 720 TAB, które zamontowane zostaną w autobusach elektrycznych Solaris Urbino 12 electric. Pojawią się one na ulicach Warszawy na wiosnę. Te zakupy pokazują, że MZA inwestuje w bezpieczeństwo i po raz kolejny wyznaczają nowe trendy w zakresie wyposażenia miejskich autobusów. Przez ostatnie 4 lata wyposażył swoją flotę w ponad 900 systemów automatycznego gaszenia komory silnika, w tym dostarczone również przez Spółki Grupy Systemy Autobusowe najnowocześniejsze rozwiązanie – system FiwaGuard z układem autodiagnostycznym II generacji. Teraz przyszedł czas z na systemy antyalkoholowe. Warto dodać, że aktualnie w Sejmie trwają prace nad ustawą dotyczącą wymogu instalacji blokad alkoholowych we wszystkich pojazdach transportu publicznego. Wejście ustawy w życie planowane jest na przełom 2017/2018 r. Poza przedsiębiorstwami posiadającymi własną flotę autobusową urządzenie znakomicie znajduje zastosowanie wśród firmy leasingowych, fleet ?managementowych, firm oferujących usługi transportu towarów specjalnych oraz niebezpiecznych jak i coraz częściej u indywidualnego odbiorcy. Wiosną tego roku planowane jest wejście tzw. 'ustawy Tuska’ dotyczącej pijanych kierowców, która wprowadzi zmiany w kodeksie drogowym i karnym. Osoba skazana za prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu będzie mogła ubiegać się o przywrócenie uprawnień jedynie pod warunkiem zamontowania blokady alkoholowej – na okres trzech lat. W roku 2013 zatrzymano ponad 165.000 osób prowadzących pojazdy po spożyciu alkoholu. Do września 2014 roku zatrzymano takich osób ponad 105.000.

 ??Na przykładzie MZA można zauważyć, że montaż blokady alkoholowej podyktowany jest przede wszystkim troską przewoźnika o bezpieczeństwo pasażerów ?zauważa Rafał Misztalski i podkreśla: – ?Firmy transportu publicznego, które już teraz rozpoczną proces wdrażania blokad alkoholowych, będą w o wiele lepszej sytuacji w roku 2018, kiedy obowiązek ten będzie nakładała ustawa.?

Komentarze