Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bieńkowska: Wątpliwości ws. pakietu mobilności

infobus
28.09.2017 15:47
0 Komentarzy

Wyrażałam wątpliwości ws. pakietu mobilności, „nawetdaleko idące”, ale sukcesu nie osiągnęłam – powiedziała unijna komisarzds. rynku wewnętrznego i usług Elżbieta Bieńkowska w czwartek w Szczecinie. Jakdodała, to teraz sprawa polskiego rządu, a „kraj ma absolutnieszanse”.

Europosłowie PiS z komisji transportu PE skierowali wponiedziałek do KE pytanie ws. zaangażowania dyrekcji podlegającej Bieńkowskiejw przygotowanie niekorzystnego dla polskich przewoźników pakietu przepisówdotyczących międzynarodowego transportu drogowego.

Bieńkowska pytana o komentarz ws. interpelacji,odpowiedziała, że wyrażała wątpliwości „nawet daleko idące” ws.pakietu transportowego, ale sukcesu nie osiągnęła.

-„W pytaniu było jeszcze, czy wygrała (komisarz-PAP) tęsprawę. Otóż przegrała tę sprawę i to nie ja przegrałam. Sprawa wróci na radę,mówiłam to wielokrotnie. Byłam niedawno na spotkaniu z przewoźnikami i był tamteż pan minister Adamczyk i to też powiedziałam, że to jest teraz sprawapolskiego rządu. Ja nie znalazłam w KE dostatecznej ilości sojuszników, którzyby decyzje 28 komisarzy odrzucili. Natomiast kraj ma absolutnie szanse; jeżelima partnerów, ma sojuszników, ma ailantów, potrafi ich przekonać, to na radziepowinien to zrobić” – dodała Bieńkowska.

Komisarz brała udział w Dialogu Obywatelskim KomisjiEuropejskiej zorganizowanym w Szczecinie w ramach odbywającego się w mieścieII. Ogólnopolskiego Kongresu Europeistyki.

Politycy PiS podkreślają, że zaproponowane przez KE zmiany,szczególnie w obszarze takich zagadnień jak delegowanie pracowników, zasadyodpoczynku kierowców, kabotaż czy zwolnienia dla pojazdów o masie do 3,5 tony,stanowią ogromne wyzwanie dla małych i średnich firm operujących w sektorzetransportu drogowego, których znaczny odsetek to przedsiębiorstwa transportowez Polski.

Nowe przepisy – według koncepcji KE – nakładałyby m.in. nafirmy transportowe obowiązek wypłacania płacy minimalnej, zgodnie z unijnymizasadami delegowania pracowników, kierowcom wykonującym przewozy międzynarodowe.Regulacje te miałyby być stosowane, jeśli kierowca spędzi więcej niż trzy dni wmiesiącu w danym kraju. To właśnie ten zapis wzbudził największe obawy branżytransportowej i polityków.

Z krytyką spotkała się także propozycja KE ws.uelastycznienia zasad odpoczynku w trasie. Według propozycji, kierowcy niepowinni spędzać tego czasu w kabinach pojazdów, tylko w domu lub hotelu.

Zdaniem polityków PiS propozycje KE zawarte w tzw. pakieciemobilności, szczególnie te dotyczące zasad delegowania pracowników w sektorze,przyczynią się do pogorszenia warunków konkurencji między przedsiębiorstwami zsektora transportu drogowego z różnych państw członkowskich operujących nawspólnym rynku i ewidentnie dyskryminują podmioty z państw EuropyŚrodkowo-Wschodniej.

W Polsce branża transportowa wytwarza 10 proc. PKB. Sektorzatrudnia 1 mln pracowników, czyli 7,5 proc. wszystkich zatrudnionych w kraju.

Propozycji KE przeciwnych jest 15 państw członkowskich, wtym m.in. Węgry, Słowacja, Czechy, Portugalia, Hiszpania i Polska. W czwartekpo raz pierwszy tematem pakietu drogowego zajmą się ministrowie transportukrajów UE w Luksemburgu. Jesienią prace nad propozycjami Komisji powinienrozpocząć Parlament Europejski. (PAP)

Komentarze