TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Białystok i pierwszy przetarg na autobusy Euro 6
Piotr Bochenko - Opublikowano: 17.05.2013 09:27:28 31 komentarzy
Białystok i pierwszy przetarg na autobusy Euro 6

13 maja br., w siedzibie Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku nastąpiło otwarcie ofert na zakup 3 autobusów przegubowych. W zasadzie było to otwarcie jednej oferty złożonej przez EvoBus Polska. Białostockie zamówienie to równocześnie pierwszy przetarg w Polsce, w którym preferowanie były silniki spełniające nadchodzącą normę Euro 6. I jak pokazuje liczba złożonych ofert w zasadzie mamy na naszym rynku tylko jedną firmę, która jest w pełni przygotowana do nowych przepisów (oficjalnie zaczną one obowiązywać od 1 stycznia 2014 r.) EvoBus Polska zaproponował KPK trzy autobusy przegubowe Mercedes-Benz Citaro G II generacji za kwotę 4.334.643 zł brutto. Przewoźnik pierwotnie przeznaczył na ten cel sumę 4.120.000 zł brutto, co oznacza, że oferta przekracza o 214.646 zł brutto kwotę przeznaczaną przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia. Co w tej sprawie zrobi KPK? Jeśli oferta będzie spełniać kryteria zamówienia to prawdopodobnie zostanie przyjęta. Przedsiębiorstwo chciało zakupić wersje Euro 6, a nie zanosi się na to, aby Mercedes miałby tutaj szybko zyskać jakiegoś konkurenta i to z niższą ceną. Białostockie przegubowce zostaną wyposażone także w klimatyzację stanowiska kierowcy i wydajne nawiewy dla pasażerów oraz uchylne okna. Będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w monitory LCD do wyświetlania informacji pasażerskiej, głosową zapowiedź przystanków, kasowniki obsługujące bilet elektroniczny, czyli będą zgodne ze standardami Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, nowe autobusy pojawią się w Białymstoku w terminie 150 dni od daty podpisania umowy, a więc jeszcze w tym roku. Nowe Mercedesy dołączą do ośmiu pozostałych egzemplarzy tej marki, które KPK Białystok eksploatuje od 2010 roku. Średni wiek taboru firmy wynosi 6,3 lat, natomiast 98% stanowią pojazdy niskopodłogowe. O przetargu i o planach taborowych spółki rozmawialiśmy z prezesem Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku, Cezarym Zajkowskim. Oto, co nam powiedział.

InfoBus.pl: Co Pan sądzi o rozstrzyganym właśnie przetargu?

Cezary Zajkowski: Generalnie jestem zadowolony. Zaoferowano nam nowoczesny autobus najnowszej generacji spełniający normę EURO 6, czym jestem mile zaskoczony. Liczyłem jednak na większe zainteresowanie przetargiem, zwłaszcza, iż było wiele pytań od różnych producentów. Sądziłem, że wpłyną przynajmniej 3 oferty od producentów, których autobusy eksploatujemy. Stało się inaczej.

Infobus.pl: Kwota oferty przewyższyła wartość środków finansowych, jaką przeznaczyliście na to zamówienie. Co zrobicie teraz?

Cezary Zajkowski: Jeśli oferta okaże się zgodna z warunkami SIWZ to ją prawdopodobnie zaakceptujemy. W swoim planie inwestycyjnym zaplanowaliśmy na ten zakup kwotę mniej więcej podobną to tej z oferty EvoBusa. Dopiero po analizach doszliśmy do wniosku, że autobusy mogą być trochę tańsze.

InfoBus.pl: Czy są jakieś dalsze plany zakupu taboru?

Cezary Zajkowski: Pragniemy odnawiać około 8 procent taboru rocznie i tak się będzie działo. Choć większe zakupy powinien realizować właściciel, czyli Miasto Białystok.

InfoBus.pl: Dziękujemy za rozmowę


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Białystok
KPK Białystok
przetarg
  • JA WIEM – 17.05.2013

    A ja się teraz spytam gdzie Autosan, gdzie Solbus. Gdzie się podziała walka o klienta. I znowu niemiecki produkt, a to dlatego że jak widać jest najlepszy.

  • nowy – 17.05.2013

    Ciekawe cena za 1 sztukę jest praktycznie równa cenie za 1 sztukę connecto z oferty dla Warszawy. Musiało Mercedesowi starsznie zależeć na tym przetargu. Jak w innych przetargach zaoferują też takie ceny to konurencja będzie miała kłopoty aby coś wygrać.

  • Piotr_B – 17.05.2013

    Ale wyposażenie jest gorsze, niż w connecto dla W-wy. Brak np. klimy dla pasażerów.

  • nowy – 17.05.2013

    Oczywiście klima tylko dla kierowcy bo mają być uchylne szybki (ciekaw jestem jak to się sprawdzi - we Wrocu w starych bez klimy jest katastrofa w lecie ale dotyczy to wszytkich marek bez klimy) to oczywiście obniża cenę (ciekaw jestem o ile w tym modelu) ale nie jest to niskobudżetowe connecto i posiada silnik 6 co już sam silnik powinien podnieść cenę o jakieś 5-7 % licząc według szacunków Mercedesa. Cóz nawet wliczając zubożone wyposażenie cena jest bardzo interesująca, biorąc pod uwagę fakt iż zakup dotyczył tylko 3 sztuk (brak efektu skali).

  • sphinx – 17.05.2013

    @nowy, we wszystkich autobusach bez klimy jest katastrofa, nawet jeśli mają duże przesuwne okna. Euro 6 podnosi o 5-7% cenę raczej samego silnika, nie całego autobusu. Efekt skali jest przereklamowany, dużo większe znaczenie mają warunki indywidualne dla zamawiającego. W Warszawie ceny rosną ze względu na intensywne użytkowanie i wysokie kary.

  • nowy – 17.05.2013

    @sphinx z szybkich obliczeń wyszło mi kiedyś, iz wprowdzenie normy 6 to zwiekszenie o jakieś 40 -70 tys ceny autobusu (w zalezności od marki) a to jest jakieś 5-7 % ceny autobusu, ale moze dane które znalazłem kiedyś na necie nie sa zbyt dokładne. A co do reszty to potwierdasz, to w co kiedys nie mogłem uwierzyć, iż różnego rodzaju opłaty przewidziane w umowie przez zamawiajacego i tak są przez niego płacone tyult, że w cenie nabywanego autobusu. Czy w takim razie, gdyby częsci z tych opłat nie było to czy ceny autobusów byłyby niższe? Bardzo żałuję iż do dziś nie znalazłem firmy, w której możliwa byłaby identyfikacja kosztów eksploatacji autobusówz podziałem na poszcególne marki, modele, lata podukcji (badź przebieg) oraz silniki. Wtedy można byłoby całkiem inaczej przygotowywac przetargi i ciekaw jestem czy zwyciezcami byliby dotychczasowi liderzy rynkowi.

  • aqw – 17.05.2013

    Nowe citaro staje sie powszechne w polsce to fakt najpierw model demonstracyjny we wrocławiu niedługo gdynia teraz białystok

  • Białostotczanin – 17.05.2013

    Czyli podwyżka cen biletów w Białymstoku. Czy faktycznie w Białymstoku tak potrzebne jest euro6. Z tego co słyszałem tylko Mercedes oferuje autobusy z takim silnikiem. Jeśli chodzi o eksploatację to jest ona znacznie droższa niż euro5. Zamiast kupować tańsze autobusy skoro w tym roku jeszcze to możliwe "PANOWIE" z Białegostoku fundują nam coś czego jeszcze nikt nie dotknął. Zapłacimy my, mieszkańcy za ten szpan. A tak na marginesie. Gdzie się podział nasz patriotyzm. Czy polskie wyroby są aż tak złe, żeby kupować u NIEMCA?. A może tu o coś innego chodzi. No to Panie Czarku. O ile Pan podniesie nam bilety od nowego roku ?

  • sphinx – 17.05.2013

    Ceny biletów są regulowane przez miasto, a te 3 autobusy to nie dość, że kropla w morzu to jeszcze kupuje je własne pieniądze jeden przewoźnik za, a nie miasto. Pan Czarek nie ma tu nic do gadania. Ty w ogóle jesteś z Białegostoku? Bo wydajesz się nie mieć bladego pojęcia o komunikacji w tym mieście. Co do Euro 6 to oczywiście, że nie, nawet Euro 2 nie jest bezwzględnie potrzebne. Ale jakoś świat idzie w stronę coraz surowszych norm emisji. Polskie wyroby są aż tak złe, nawet uważany za najlepszy polski Solaris produkuje padło które nie umywa się do MANa czy MB.

  • nowy – 17.05.2013

    No własnie moze ktoś wreszcie wytłumaczy ten fenomen - codziennie spotykam 10 - 12 letnie mercedesy many ale również i "wyprodukowne w starej technologii" autosany i, nie są w tak kiepskim stanie jak 7-8 letnie prodkuty polskiego przemysłu. Rozumiem że trzeba ciąć koszty, że wyrób musi być tanszy, ale i tak przy tych cenach autobusów ich minimalny okres eksploatacji to około 12 lat. I jakim cudem one wytrzymają taki okres bez większych (wcale nie tanich) remontów. A przecież w chwili obecnej większość zakupów taboru odbywa się za kasę z Unii, której za kilka lat już nie będzie. I co wtedy? A co z cenami biletów wtedy będzie, żeby zebrać kasę i odbudowac tabor. Im krócej autobus będzie użytkowny tym szybciej trzeba go będzie wymienić, czyli wyłożyć dodatkową kasę. Bardzo jestem ciekaw jak kształtują się koszty ekspolatacji i awaryjność wyklętych na wielu forach Jelczy z silnikami MB lub Mana?. Fakt komfort podróżowania nimi nie jest zbyt wielki ale jak firmy przewozowe nie generują wystarczających przychodów to niestety po dwóch- czterech latach intensywnej eksploatacji komfort podrózowania zachodnimi autobusami jest niestety identyczny bo nie ma kasy na ich kosztowne naprawy (efekt naszych pieknych dróg). Cóz trzeba wybrać albo komfort albo niskie ceny inaczej się nie da. A autobus musi wytrzymać przynajmniej te 12 lat bez większego remontu i znaczącej utraty jego właściwości użytkowych - bez względu na to jakiej jest marki i gdzie jest wyprodukowany. Chyba, że jest jakieś 25 % do 30 % tańszy od konurenta to wtedy spokojnie można przyjąć krótszy okres użytkowania.

  • – 17.05.2013

    mieszkaniec, a ty przeczytałeś tekst? Żaden polski producent nie stanął do przetargu. Tylko znienawidzony Niemiec. A KPK chciało kupić autobus z silnikiem min. Euro5, ale Citaro 2 nie jest z takim silnikiem oferowany. Zresztą rozmawiałem na otwarciu ofert z Dyrektorem ds. Sprzedaży Autobusów EvoBusa, który stwierdził, że ich silnik Euro6 nie generuje wyższych kosztów utrzymania, niż Euro5. Pali tyle samo lub mniej, a autobus przeglądu ma przechodzić co 60 tys. km, czyli podobnie jak wcześniejsze modele.

  • sphinx – 17.05.2013

    A gdzieś tu coś napisał ktoś o pseudonimie mieszkaniec? A Euro 5 jest oferowany Citaro I generacji, C2 ma np. EEV. Co do kosztów - każda nowość z wyższą normą emisji wg producentów mniej spala i jest tańsza w utrzymaniu. Z tym różnie bywa, a Merce nigdy nie uchodziły za oszczędne.

  • ttt – 18.05.2013

    zapoznajcie się z SIWZ i dopiero dowiecie się czy ktoś inny miał szanse, ustawione pod MB. Dlatego jedna oferta, a autobus to prawie golas patrząc na Warszawę, klima kierowcy i nagłośnienie.

  • nowy – 18.05.2013

    miał ale nikt z Polski -wymóg silnika i reszty od tego samego producenta załatwił tubylców

  • Piotr_B – 18.05.2013

    nowy@, ty czytałeś SIWZ ze zrozumieniem? Wszystkie silniki miały być jednego typu i jednego producenta. Tu nie chodziło o silnik i budę. Tylko Autosan i Solbus zostali wykluczeniu, bo w przegubach nie wyszli poza prototyp. I tyle. Każdy mógł przystąpić o ile zrealizował odpowiednią liczbę dostaw. Zresztą prezes chciał udziału innych producentów. A ja się cieszę, że będą to merce.

  • nowy – 18.05.2013

    SIWZ przeglądnąłem szkoda mi było czasu na dokładne czytanie - natomiast oparłem sie o artykuł tutaj na infobusie, z którego wynikało, iż dodatkowe punkty uzyska się za silnik stojący i tego samego producenta co pojazd. To wystarczy, aby żaden z naszych producentów nie startował - policzyli pewnie punkty i sobie odpuścili. To wyjasniałoby liczne zapytania i brak odzewu, choć brak Mana troszke dziwi. Jesli jest inaczej to sprostuj tu i w artykule na infobusie.

  • swweq – 18.05.2013

    Fakt komfort podróżowania mercem jest wysoki ale faktycznie to droga marka.Faktycznie

  • sphinx – 18.05.2013

    @nowy, dodatkowe punkty za unifikację producenta silnika stanowiły ułamek ułamka punktacji, łatwe do odrobienia choćby ceną. Silnik stojący mają chyba wszyscy poza MANem. Euro 6 wprowadza też choćby Solaris. Dziwi brak dwóch ofert - MANa i właśnie Solarisa.

  • ttt – 19.05.2013

    @sphinx popatrz na pojemności, moment obrotowy i inne aspekty - to było tylko pod MB - wystarczy spojrzeć na stronę internetową i poprzednie zakupy

  • – 19.05.2013

    nowy@ Nie ja pisałem artykuł o ogłoszeniu przetargu, a Michał Aleksiejuk. Jeżeli nie zrozumiał, o czym pisze, to niech on prostuje. SIWZ był jasny. To wszystkie silniki miały pochodzić od jednego producenta. Chodziło o to, by zmaksymalizować unifikację. Trudno byłoby serwisować autobusy, w których każdy silnik byłby od innego producenta.

  • Piotr_B – 19.05.2013

    ttt@ podobno przetarg na 70 wozów dla Białegostoku też był pod mercedesa. I kto wygrał? Mercedes? Efekt jest taki, że dwuletnie solarisy to już gruchoty. Wystarczy porównać mercedesy KPK i solarisy. Nie dziwię się, że w KPK solarisów nie chcą.

  • nowy – 19.05.2013

    Tak z ciekawości - jaki przybliżony przebieg mają te solarisy. Kiepski stan po 7-8 latach eksploatacji solarisów już chyba nikogo nie dziwi ale problemy po 2-3 latach to coś nowego. Ciekaw jestem czy faktycznie w codziennej eksploatacji uda się zejść o te 10 % w zużyciu paliwa w tych Mercach tak jak to producent zachwala.Szczególnie, że wreszcie zaczyna akcję z eco-drivingiem Ciekaw jestem wyników między Cit I a Cit II przed i po akcji eco-drivingu. Może to wreszcie zachęci firmy do usprawnienia rozkładów tak aby czas przejazdu był realny i nie wymuszał na kierowcach jazdy na złamanie karku aby mogli zbliżyć się do zaplanowanych czasów. Te teoretyczne rozkłady jazdy są maks wkurzające a zużycie paliwa też na tym cierpi. W efekcie obrywa i pasażęr i firma przewozowa

  • anteater – 19.05.2013

    sphinx: MAN też mógłby zaoferować wieżę, ale tutaj jest pewnie kwestia tego, ile więcej by to kosztowało.

  • sphinx – 19.05.2013

    @Piotr_B, przetarg na 70 wozów był pod Mercedesy i MB by wygrał gdyby nie błędy formalne. @anteater - MAN nie stosuje wieży w przegubach. @nowy - w Białymstoku nie ma czegoś takiego jak jazda na złamanie karku, przekroczenie 40km/h jest rzadkością.

  • nowy – 19.05.2013

    oj przepraszam mój skrót myślowy myślałem o dużych miastach takich jak Wrocław czy Warszawa i panujących tam wszędobylskich korkach. Niestety bardzo często kierowcy gonią tam rozkład i podróż nie jest zbyt przyjemna - choć w przegubie nie jest to może aż tak odczuwalne jak w solówce.W efektów eco-drivingu w przypadku autobusów jestem bardzo ciekaw - w przypadku ciężarówek muszę przyznać że rezultaty były bardzo zachęcające.

  • ttt – 19.05.2013

    @Piotr_B KPK a szczególnie szef z definicji nie lubi solarisa i nie kiwnie palcem w tym kierunku a co do gruchotów to wyobraś sobie że nic się przy nich nie robi od 2 lat i szkoda że nie widzisz że inne zajezdnie jakoś nie narzekają a wręcz sobie chwalą. Dla twojej wiedzy promowany i punktowany silnik euro 6, ten sam silnik co producent, moc i moment obrotowy pod silnik mercedesa mam dalej czytać SIWZ. I skoro wszyscy mogli startować to czemu jedna oferta nie daje ci to do myślenia, golas za cenę kilkakrotnie wyższą niż wypasione autobusy w warszawie. Sphinx potwierdzi że możesz sobie odliczyć od ceny za silnik euro 6 - 6 tys euro

  • sphinx – 19.05.2013

    Solarisy są na gwarancji, serwis ma autoryzację, silniki obsługuje DAF (a ma dużo roboty). W 3 letnich wozach wnętrze jest w stanie rozkładu, przecieka i telepie się. W tym przetargu Mercedes był "wskazany", ale konkurencja bez problemu mogła powalczyć. Silniki Euro 6 ma też MAN oraz Solaris który lubi walczyć ceną. Ale widocznie nie chcieli walczyć o małe zamówienie. A cena nie wyszła kilkukrotnie wyższa niż w Warszawie, ale była niższa (stolica kupiła MB z klimą pasażerów, ale zubożoną wersję starego modelu bez Euro 6).

  • sphinx – 19.05.2013

    PS. Białostockie Lion'sy mają 7 lat i wyglądają jak nówki i jeżdżą bezawaryjnie.

  • mechanik – 21.05.2013

    @sphinx a ciekawe skąd to wiesz to zapraszam na magazyn zobaczysz jak bezawaryjnie jeżdzą i ile części do tej bezawaryjności kosztują

  • sphinx – 21.05.2013

    Od kierowców. Domyślam się, że cześci są drogie, ale nie trzeba ich często używać. MANem wiesz, że wrócisz na zajezdnię, a Solaris nie wiadomo gdzie się zatrzyma.

  • sphinx – 21.05.2013

    Od kierowców. Domyślam się, że cześci są drogie, ale nie trzeba ich często używać. MANem wiesz, że wrócisz na zajezdnię, a Solaris nie wiadomo gdzie się zatrzyma.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....