TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Bezpieczny wyjazd, bezpieczny powrót
Witold Szlachta - Opublikowano: 06.06.2003 09:20:30
Bezpieczny wyjazd, bezpieczny powrót

Wakacje tuż, tuż. Wkrótce rozpocznie się czas licznych wyjazdów polskich turystów, którzy opanują szlaki komunikacyjne w Europie, przydrożne parkingi w Niemczech, plaże w Chorwacji czy Grecji i zapełnią gondole w Wenecji. Duża część wyruszy w trasy na pokładzie autobusów, jest to bowiem doskonały sposób do komfortowego poznawania odległych nawet miejsc. Jednak co roku w okresie wakacyjnym jesteśmy informowani o kolejnych wypadkach z udziałem polskich autobusów. Co zrobić, żeby nasze wakacje były jednocześnie pełne słońca i wrażeń krajoznawczych oraz bezpieczne? Jakie działania należy podjąć i kto może je wykonać?

Producentom przydatne okazują się analizy wypadków, które już się wydarzyły. Takie badania przeprowadzi między innymi istniejący od lat 70.Zespół ds. Analizy Wypadków działający w ramach koncernu Volvo Bus Corporation. Bada on przyczyny wypadków i na ich podstawie sugeruje rozwiązania, których zadaniem jest zapobiegnięcie podobnym zdarzeniom lub minimalizacja ich skutków w przyszłości. Według zgromadzonych danych około 50% wypadków z udziałem autobusu to zderzenia czołowe, w 15% są to dachowania. Niezależnie jednak od rodzaju wypadku w dużej mierze odpowiedzialni są za niego kierowcy, którzy po wielu godzinach spędzonych za kierownicą stracili czujność, bądź nawet zasnęli. Z tego punktu widzenia wprowadzenie w naszym kraju przepisów regulujących kwestię czasu pracy kierowców należy ocenić jednoznacznie pozytywnie. Miejmy nadzieję, że bardziej szczegółowa kontrola pojazdów i kierowców przeprowadzana przez odpowiednie służby wymusi stosowanie się przewoźników do tych wymogów. W Polsce panuje obecnie "moda" na niskie ceny. Z jednej strony sytuacja taka skłania do ograniczania kosztów, ale z drugiej powoduje szereg nierozsądnych oszczędności, bywa, że nawet kosztem bezpieczeństwa. Na rynku można kupić bilety na podróż do wybranego miejsca w Europie u wielu przewoźników. Ceny oferty mogą, naturalnie, znacznie od siebie odbiegać. Czy jednak zawsze niska cena powinna być dla nas najważniejsza? Wybranie odpowiedniego przewoźnika to pierwszy moment kiedy decydujemy o bezpieczeństwie naszego wyjazdu. Zwróćmy uwagę na to, jakim autobusem będziemy podróżować, w jakim jest wieku, sprawdźmy czy posiada on pasy bezpieczeństwa. Te montowane są w autobusach dopiero od kilku lat, starsze modele zazwyczaj ich nie mają. Pamiętajmy też: że tańsza oferta wczasów może (oczywiście nie musi) oznaczać, że pojedziemy nie modelem najnowszej generacji , ale kilkunastoletnim pojazdem, który zbliża się już do motoryzacyjnej emerytury;. że zamiast trzech kierowców na pokładzie będzie ich tylko dwóch; że droga hamowania takiego pojazdu jest znacznie dłuższa niż najnowszych konstrukcji; że prawdopodobnie w trakcie jego projektowania technika nie pozwalała jeszcze zastosować takich rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa, jakie stosuje się dzisiaj. Jego wynajem kosztuje biuro podróży mniej, jednak czy jest to oszczędność, na którą powinni się decydować pasażerowie?
Firmy produkujące autobusy zdają sobie sprawę z tego, że ich produktami podróżuje wiele osób i bezpieczeństwo należy traktować priorytetowo. Do takich firm należy Volvo, dla którego kwestia bezpieczeństwa jest jedną z trzech naczelnych obowiązujących w całym koncernie.
Wspomnieliśmy już o zespole Volvo, zbierającym dane o wypadkach. Obecnie możliwe jest również instalowanie w autobusie "czarnej skrzynki", która ma pomóc w rozpoznaniu przyczyn wypadków, jeśli już do nich dojdzie. Taka wiedza, wzbogacona o odpowiednie testy pozwala konstruować coraz bezpieczniejsze pojazdy.

Rozbić dla wiedzy
W kwestii bezpieczeństwa nic nie zastąpi doświadczenia. Dlatego koncern Volvo stworzył unikatowy ośrodek Volvo Safety Centre, służący do testowania rozwiązań konstrukcyjnych mających na celu polepszenie bezpieczeństwa produkowanych pojazdów.
Ośrodek powstał kosztem 650 mln koron szwedzkich (ok. 100 mln dol.). Można w nim przeprowadzać próby zderzeniowe pod różnymi kątami, od 0 do 90 stopni. Testy przeprowadza się na dwóch torach, wyposażonych w osobne generatory prędkości. Jeden z torów jest nieruchomy. Drugi znajduje się w tunelu, który może zmieniać swoje położenie. Umożliwia to dokonywanie zderzeń pod różnymi kątami, a więc symulowanie praktycznie każdego rodzaju zderzenia. To ruchome ramię ma 85 m długości i jest rozwiązaniem nowatorskim w skali światowej. Prowadnice wykorzystują do unoszenia tunelu zjawisko poduszki powietrznej.
W Volvo Safety Centre w 2001 roku przeprowadzono serię testów z udziałem autobusów Volvo. Najciekawszy, z punktu widzenia pasażerów autobusów turystycznych i międzymiastowych, dotyczył stosowania pasów bezpieczeństwa. Co prawda w przypadku autobusów prawo europejskie dopuszcza poprzestanie na symulacjach komputerowych, lecz, jak wspomnieliśmy, nic nie zastąpi doświadczenia.

Pasy w autobusie, jestem za
Wszyscy rozumiemy konieczność zapinania pasów bezpieczeństwa w samochodzie osobowym. W autobusach, mimo, że w niektórych modelach (np. Volvo 9700) są na wyposażeniu seryjnym, nie robimy tego. Jakby autobus obowiązywały inne prawa fizyki niż samochód. Aby przekonać sceptyków Volvo przeprowadziło w swoim ośrodku test "dachowania". Na szczycie 30-metrowego zbocza postawiono autobus. W środku na 12 turystycznych siedzeniach umieszczono manekiny. Wszystkie z wyjątkiem dwóch miały zapięte trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Autobus zepchnięto z góry. Wykonał on trzy pełne obroty zanim się zatrzymał. Zachowanie manekinów było na bieżąco śledzone przez kilka kamer. Wyniki? Wszyscy pasażerowie zapięci pasami pozostali w swoich fotelach. Jak twierdzi Bertil Forslund, szef ds. ruchu i bezpieczeństwa w Volvo Bus Corporation: "W rzeczywistych warunkach wszyscy pasażerowie zapięci pasami prawdopodobnie uniknęliby większych urazów". Manekiny nie zapięte "wyleciały" ze swoich foteli. To zaś oznacza, że ryzyko odniesienia obrażeń wskutek uderzenia o półki bagażowe, czy nawet "wyrzucenia" z pojazdu jest duże.

Bezpieczna Szwecja
W Szwecji w 2000r. w wypadkach drogowych nie zginął żaden pasażer autobusu (ogółem w wypadkach drogowych śmierć poniosło 570 osób). Autobus może więc być jednym z najbezpieczniejszych środków lokomocji. Takim wynikom trzeba jednak pomóc. Tym, co w tej kwestii może zrobić każdy z nas jest wybieranie autobusów wyposażonych w pasy i zapinanie ich w trakcie podróży.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
bezpieczeństwo
turystyka

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....